משרד החינוך הודיע כי תלמידי שדרות ויישובי המועצה האזורית שער הנגב יחזרו ללימודים ב-4 בפברואר. לדברי שר החינוך, יואב קיש: "חזרת התושבים ובכך חזרת הילדים למוסדות החינוך, היא אמירה שאין בכוונתו להיכנע לטרור". יוסי קרן, מ"מ ראש המועצה האזורית שער הנגב, מתנגד לכך וטוען כי ההחלטה מנותקת מהמציאות.

"אנחנו לא נחזור בתאריך הזה ולא נפעיל את מערכת החינוך, נקודה. חברה אמרה לי לפני כמה ימים שילדים זה לא כיסאות, אי אפשר לסדר אותם בשורות ולחשוב שזו התוצאה המתבקשת. מה-7 באוקטובר אנחנו רוצים לחזור הביתה, אבל חייבים להתמלא שני תנאים בסיסיים: התנאי הראשון ביטחון, התנאי השני חינוך".

"בעודנו נמצאים אתמול בזום שבו הנחיתו עלינו את הבשורה התלושה הזאת, קיבלתי הודעות בטלפון שנפגעה לנו תושבת במושב יכיני ושפונתה לבית חולים. לא מבין איך הדברים האלה מתחברים, איך הם יכולים להיות בקורלציה אחד עם השני. הסברנו ונתנו למשרד החינוך מתווה מסודר לתהליך הדרגתי של חזרה לבתי הספר".

"אין לנו אמון היום בין תושבי שער הנגב למדינת ישראל. האמון הזה קרס כשנרצחו לנו תושבים, כשנחטפו לנו תושבים, כשהרגו בנו ב-7 באוקטובר. להחזיר אמון זה תהליך הדרגתי, אין פה פקודות עבור. אנחנו לא חיילים, אנחנו אזרחים. אזרחים שבמשך 20 שנה סופגים וסופגים וסופגים. די כבר, די. לא מטלטלים אותנו".

"שבוע לפני כן ישבנו עם שר הביטחון. נאמר לנו שאנשים שיירצו להישאר במקומות הפינוי עד סוף שנת הלימודים, יוכלו להישאר. קיוויתי שיש הבנה לקושי של האנשים. המלונות זה מקום רע, האנשים שלנו רוצים לחזור הביתה".

"תנו לנו לפתוח מוסדות לימוד ביישובים, בכל קיבוץ. תאריך היעד שסימנו לפתיחת שנת הלימודים בקרית החינוך שלנו, שהוא מקום מדהים, זה ב-01.09 - אבל כרגע אין אופציה ביטחונית לעשות את זה. יורים עלינו טילי הלפייר, מסוקים, טנקים, תומ"תים. זה לא מקום שאפשר להביא אליו ילד. איתגרתי את ממשלת ישראל לבוא לישיבה הבאה אצלנו בקרית החינוך, בלי מאבטחים, בלי שכפ"ץ ובלי הגנה, כמו שילד בכיתה ג' מסתובב בחצר בהפסקה".

ומצד שני, אם לא רוצים לנטוש את האזור הזה, אם רוצים שיחזור לשגשג ולפרוח, צריכים להתחיל מתישהו.
"האופרציה שבאנו והצענו לממשלה זה: תאפשרו לנו לפתוח מוסדות חינוך עורפיים ולהחזיר את האוכלוסייה בהדרגה, לא בהלם ובמורא ובפקודות, אלא בשום שכל. יש פה עדיין צבא שלם בשער הנגב. קשה להחזיר ככה ילדים הביתה. זה לא נכון. אתה מטלטל את הנפש של הילדים שלנו עוד פעם ועוד פעם. תנו לנו לבצע את התהליכים שאנחנו חושבים שהם נכונים. בקורונה, הרשויות המקומיות הוכיחו את ערכן. אנחנו מוכיחים את ערכנו מה-7 באוקטובר באופן קבוע ומתמיד. אני בשיח עם גורמי צבא ומשרד החינוך, בשיח עם כולם, בלי פקודות".

מבחינתכם אתם לא חוזרים בתאריך הזה?
"לא חוזרים. אי אפשר לטלטל את הילדים. גם ככה הם חווים פה קשיים. יש פה בני 20 שנולדו למצב הזה. צריכים רגע לעצור, לנשום ולחשוב. אני מבין שהעלויות של השהייה שלנו בבתי המלון עצומות. אנשים רוצים לחזור הביתה. תנו לנו לבצע את זה בדרכנו, במתווה שלנו, בלי להנחית עלינו הנחתות שבגלל שאני בשידור, לא אגיד בכנות את מה שאני חושב עליהן. הן לא נכונות, לא ריאליות, לא מחוברות למציאות שלנו. תאפשרו לנו לעבוד יחד עם משרד החינוך, הצבא והתושבים שלנו ולהגיע למתווה הכי טוב שאפשר להגיע אליו. זו המטרה של כולנו, להחזיר את שער הנגב הביתה, זו המטרה העליונה, אבל לא בפקודות. זה לא יעבוד".