שאלת החיסון השלישי ממשיכה להעסיק את מומחי משרד הבריאות, כשבתקופה הקרובה צפויה להתקבל החלטה בקבינט הקורונה בנושא. מצד אחד - תחלואת הקורונה ממשיכה לזנק עם מעל 2,000 נדבקים ביום ו-138 חולים במצב קשה, ומצד שני אין כרגע מחקרים ונתונים ברורים מהעולם עד כמה מנת חיסון שלישית יעילה ובטוחה.

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, לא תומך בחיסון שלישי גורף לכלל האוכלוסייה בשלב זה. "אין ספק שחלק מהאוכלוסייה צריכה לקבל חיסון שלישי, השאלה באיזו נקודה לחתוך את זה", הסביר פרופ' גרוטו, "יכול להיות שלגיל 70 פלוס, ובוודאי לאנשים בבתי אבות, יש יתרון במתן חיסון שלישי - אבל לא הייתי הולך למשהו גורף יותר, לא לגילאי 50 פלוס ובטוח שלא לכולנו".

"הכלל הראשון ברפואה זה - לא להזיק", המשיך פרופ' גרוטו, "אם לא צריך לתת טיפול, לא לתת אותו. אין לנו עדויות שיש דעיכה בנוגדנים בצעירים, אבל אנחנו כן יודעים שאנשים עם מערכת חיסונית חלשה יותר, כמו קשישים, הגיבו פחות טוב לשתי המנות הראשונות. יכול להיות ששווה לשקול מתן מנה שלישית לאוכלוסיה מבוגרת".

תסביר את הזהירות שלך. יש אפשרות שמנה שלישית תזיק?
"אנחנו עוד לא יודעים מה קורה כשנותנים חיסון שלישי בהיקף נרחב. זאת הסיבה שהרשויות הרגולטוריות עדיין לא אישרו זאת. אנחנו רוצים לראות שזה לא עושה נזק. אין לנו ידיעה מלאה על מה שקורה ולכן אנחנו מעדיפים שלא להזיק ולקחת את הסיכון המינימלי. הסיכון המינימלי זה אותם אנשים שנמצאים בשיא הסיכון לחלות ולהסתבך במחלת קורונה קשה, ויכול להיות ששווה להשלים להם את החיסונים".

בני נוער מתחסנים בפתח תקווה (צילום: פלאש/90 )
מנת חיסון שלישית בדרך? | צילום: פלאש/90

באופן אישי, אם הייתה אפשרות, היית מתחסן שוב?
"כרגע אני לא מעוניין לקבל את זה, אני לא מעל גיל 70. כן הייתי ממליץ לאמא שלי להתחסן. בסופו של יום, זה שיש דעיכה ברמת הנוגדנים זה לא אומר שיש ירידה ברמת החיסון. יש מחלות שמתחסנים נגדן בגיל צעיר בילדות, וכשמגיעים לגיל מבוגר אין יותר נוגדנים אבל זה לא אומר שצריכים מנה נוספת. כך גם בחיסונים נגד אדמת לנשים בהריון שקיבלו כבר שתי מנות. אנחנו לא ממליצים על מנה נוספת, למרות שלפעמים אין להן נוגדנים".

גילאי 5-11 מדוכאי החיסון התחילו להתחסן. אתה חושב שזה צריך להתרחב לכל קבוצת הגיל הזו?
"כל עוד אין ניסוי במחקר קליני על ילדים בריאים שקיבלו את החיסון ואישורים של הרשויות הרגולטוריות, לא הייתי מתקדם צעד נוסף בעניין הזה. זה לתת חיסון מאפס לילדים שלא קיבלו אותו, זה לא כמו לחסן מנה שלישית למי שהתחסן פעמיים. עם זאת, העובדה שלא היו תופעות לוואי מאוד בולטות בשתי המנות הראשונות מרגיעה אותנו".

מדווחים כי באוגוסט יגיעו לישראל 1.2 מיליון חיסונים של מודרנה. לדעתך אפשר לערבב בין חיסוני פייזר למודרנה?
"אין הוכחה שזה יותר טוב. לא יודע אם יש לזה יתרון, עשוי להיות לזה גם חיסרון. נתנו מנגנון אחד, עכשיו מביאים מנגנון אחר וערבוב חיסונים זה לא דבר מקובל. בדרך כלל כשיש חיסונים בכמה סוגים אנחנו משתדלים להשלים לכל בן אדם את מנות החיסון שלו, ככה זה רשום וככה זה מאושר בתרופות".