ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן תתכנס הבוקר, במטרה להמשיך בחקיקת הרפורמה המשפטית. פרופ' יובל אלבשן וד"ר גיורא ירון יציגו בוועדה את המתווה שיצרו ביחד עם האלוף גיורא איילנד ושר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן. השניים ישתתפו בישיבה כהכנה לקריאות שנייה ושלישית של הצעת חוק בתי המשפט, שתעסוק בוועדה לבחירת שופטים ובהצעת חוק יסוד: השפיטה, חיזוק הפרדת הרשויות.

חבר יש עתיד, מאיר כהן, אמר הבוקר כי באופוזיציה פוסלים את מתווה פרידמן-אלבשן: "נלך לוועדת החוקה, נקשיב לדברים, אבל כשאני קורא את המתווה הזה - זה באמת אחד הדברים הנוחים ביותר שאנשי הקואליציה שמעו. המתווה עושה פשרות קטנות וקצת מנקה מסביב, אבל לא נוגע בדברים העיקריים".

"לצערי הגדול, אצלם המילה 'הידברות' זה 'תלכו לעזאזל, אנחנו עושים את מה שאנחנו רוצים'. הם בבליץ חקיקה חסר תקדים, כשכל מה שאנחנו ביקשנו זה להקפיא, לחכות, כדי שבאמת ננהל הידברות. שום דבר לא קורה. הם בשלהם, שום פשרות. מי שחי בכנסת מבין שזה מצג שווא. הם לא רוצים פשרות, הם רוצים הפיכה במדינת ישראל".

"אם תעבור פסקת ההתגברות, לא יהיה מי שיגן ויגביל את כוחה של הכנסת. אנחנו נמצאים במציאות שבכל פעם שחבר כנסת יירצה לתקוע חוק שפוגע בזכויות האנשים, שום דבר לא יעצור אותו. לא בכדי ההסתדרות וארגוני התעשיינים מתחילים להבין שהם צריכים להצטרף למחאה הזאת. הם מבינים שזה חרב פיפיות ושזה ייפגע גם בהם".

השר עמיחי אליהו אמר: "אנחנו מוכנים להידברות, אבל לא לפשרה".
"אין הידברות שאין בה פשרה. זה מצג שווא. המציאות הזאת טופחת לכולנו על הפנים. אנחנו לא מתכוונים לוותר ולא להתקפל, המחאה תמשיך. אנחנו נעשה הכל בכנסת בכדי להקשות. צריך להיות ברור לכל אזרחי מדינת ישראל: הם לא מוכנים להידברות, אין שום פשרות, הם הולכים עם זה עד הסוף".

מצד שני טוענים שאתם התאהבתם במחאה, שאתם מנצלים את המחאה כדי להפיל את הממשלה. רוצים הידברות? תיכנסו לחדר.
"אין עם מי לדבר, האמינו לי. ניסו לייצר איזו מציאות שבה הם קוראים לנו, אבל הם לא קוראים. הנשיא ישב אתמול עם יושב ראש ועדת החוקה, בסוף יצא היושב ראש ואמר: 'הקשבתי לנשיא, אני לא מסכים איתו'. ברגע שהם החליטו שתהיה מהפכה משטרית במדינת ישראל, הם דוהרים לזה. המתווה שהניח יאיר לפיד, של כתיבת חוקה, זה הדבר הכי מלכד והדבר הטוב ביותר שאנחנו צריכים ברגע המשבר הזה. זאת האפשרות היחידה לצאת מתוך המשבר למשהו חדש: לכתוב את חוקי היסוד. חוק יסוד החקיקה, חוק יסוד זכויות אדם, חוק יסוד השפיטה - ולדאוג בכך שיהיה בית משפט מגוון, אך לא בשליטת פוליטיקאים".

מה חשבת על התערבות היועמ"שית בהדחת הניצב?
"בן גביר נכנס לקרביים של המשטרה. טוב עשתה היועמ"שית. האם אנחנו במדינת ישראל רואים את הכל בלי שום סבירות, בלי שום אפשרות לערער, או שליועצת המשפטית יש זכות להגיד את דעתה. המפכ"ל חזר בו ואמר שהעיתוי היה גרוע. בסוף הוא זה שיחליט, אבל לראות את שר המשטרה מבקש להעביר את החוק כדי שינהל את המשטרה, מזה אנחנו מזהירים. אסור שתהיה פוליטיזציה בבית המשפט ובמשטרה, בתכלית האיסור".

אתם מתואמים עם גנץ? העמדה שלו יותר פרווה.
"גנץ ואנחנו כל כך אוהבים את המדינה הזאת. גנץ רואה עין בעין את הדברים, ואני שמח שזה כך. שמח שעוד ועוד אנשים מצטרפים למחאה".