מסמך הדרישות של איחוד מפלגות הימין שפורסם אמש לראשונה בחדשות 12 ממשיך לעורר הדים במערכת הפוליטית, שנמצאת בעיצומו של המשא ומתן להקמת הקואליציה. במסמך, שניסח בצלאל סמוטריץ' ללא תיאום עם יו"ר מפלגת הבית היהודי, הרב רפי פרץ, דורש סמוטריץ' בין השאר את תיק המשפטים לעצמו, תיק החינוך לפרץ, העברת החוק הנורבגי, חסינות אוטומטית לחברי הכנסת ולראש הממשלה וצמצום כוחו של היועץ המשפטי לממשלה.

דוד ביטן, יושב ראש הקואליציה לשעבר, הגיב ב"חדשות הבוקר" למסמך הדרישות. "שר המשפטים לסמוטריץ'? לא בא בחשבון. אמרתי שהוא יהיה מאוד בעייתי במשא ומתן וגם בניהול הקואליציה. הוא מתעקש על דברים ולא יורד מזה. אני הייתי יושב ראש הקואליציה והיו לי המון בעיות איתו, לכן היום כשהוא ראש מפלגה, יהיו איתו המון בעיות. יהיה קשה איתו. גם לדרישות יש גבול ואתה תראה שהוא לא יירד מהדרישות שלו, יהיה לו מאוד קשה".

מה עוד ממסמך הדרישות לא בא בחשבון מבחינת הליכוד?
"אם מסתכלים על הרפורמות בבית המשפט, מה שחשוב זה יושב ראש ועדת שרים לחקיקה. זה הברומטר של הכנסת והממשלה בפעילות המשותפת וגם בפעילות הממשלה. אי אפשר לתת את זה לסמוטריץ', זה חייב להיות בידי הליכוד, אסור לוותר. לגבי חוק החסינות זה עושה בעיות היום לנתניהו, אין לזה שום תכלית משום בחינה".

זה יכול לסייע גם לך.
"אני לא רוצה את הסיוע הזה. היום כל חבר כנסת יכול לבקש שלא יסירו לו את החסינות, זה קיים בחוק. אם נתניהו ירצה הוא יוכל לבקש את זה".

אתה תרים את ידך נגד החוק הזה?
"אני לא ארים ולא אוריד, אני איש קואליציה. קודם כל, כל מי שבחקירה לא יכול להצביע לדעתי, אז יהיו בעיות גם להשיג את הרוב, אבל בלי קשר זה מיותר".

סמוטריץ' רוצה גם למנות מפכ"ל משטרה.
"אם הוא שר לביטחון פנים אז זכותו למנות, אבל אם הוא לא, הוא לא יכול למנות. זה לא עניין להסכם קואליציוני".

אבל הוא חבר כנסת בכיר בקואליציה.
"הוא ראש מפלגה, מה זה בכיר? כולם בכירים. שר לביטחון פנים זה גם בעיה מבחינתי שהוא יקבל, הוא יכול להיות שר השיכון, זה תפקיד מצויין היום".

אבל הוא רוצה הכרעה על שלטון החוק.
"אז הוא לא יכול לקבל את זה לדעתי. יש עם זה בעיה, הוא לא יכול. זה לא שאין לו כישורים, הוא מצויין וחכם, אבל הוא עקשן".

הוא רוצה לעשות שימוע לשופטים בפני הכנסת, זה מקובל עליך?
"זה רעיון לא רע, אבל אני חושב שעדיף להתעסק במשהו אחר ולהקים בית דין למשמעת לנבחרי ציבור, שזה יכול להסיר את הבעיה הזאת של הפרת אמונים, אלא רק במקרים מיוחדים. יהיה בית דין כמו שיש במקומות אחרים, יעמידו לדין בבית דין משמעתי וזה יסיר המון עבירות של נבחרי ציבור כולל ראשי ערים, חברי כנסת ושרים. עדיף את זה מאשר דברים אחרים".

זה רעשי רקע או שיש סיכוי אמיתי שסמוטריץ' יהיה מחוץ לממשלה?
"ממשלה תוקם, הוא גם יהיה בפנים, אין מה לדאוג. עכשיו מתווכחים על המחיר. יש מחירים שהליכוד יכול לשלם ויש מחירים שהליכוד לא יכול לשלם".

פעם אמרת שאתה לא רוצה להיות שר, עכשיו אתה אומר שכן. מה השתנה?
"אמרתי שאם יש בעיה משפטית אז לא אהיה שר. לא נולדתי שר. אבל אם דרעי יכול להיות שר, אז בוודאי שגם אני יכול להיות. אם נתניהו לא ימנה אותי רק כי הוא לא ממנה אותי, לזה אני לא אסכים. מצחיק שאני צריך להילחם על המעמד שלי אצל נתניהו".

מה תעשה אם הוא לא ימנה?
"שום דבר, אני נאמן לליכוד. אני לא רוצה להיות יושב ראש הקואליציה, לא אחזור לעבודה שעשיתי לפני שנה וחצי גם אם עשיתי אותה טוב. כל תפקיד שנתניהו הטיל עלי עשיתי על הצד הטוב ביותר, זה מגיע לי ואני לא חושב שאחרים יכולים לעקוף אותי בעניין הזה".

יש לך הבטחה ממנו שתמונה לשר?
"בוודאי, כן. אני לא רוצה להגיד מה הוא אמר לי, אם אני אגיד לך מה הוא אמר אז תבין שזה לא יכול להיות שהוא לא ימנה אותי. אבל תכלס אם הוא לא רוצה למנות אותי, אז בשבילי זה משבר אמון ואני לא אקבל שום תפקיד עלי".

איזה שר אתה רוצה להיות?
"לא משנה. קודם כל צריך לחלק תיקים לקואליציה, ואחר כך יש תפקידים לשרים בכירים שכבר מכהנים, אז נראה. זה לא הוויכוח, הוויכוח זה האם הוא ימנה אותי או לא ימנה אותי. אני חושב שזה מגיע לי, הוא גם הבטיח ולכן הוא צריך לקיים".

מה גדעון סער יקבל?
"הוא צריך לקבל תיק בכיר, אין מצב שהוא יקבל תיק זוטר. אין דבר כזה. זה לא מתאים למעמדו ולא שום דבר. מה שמגיע מגיע".

מתי להערכתך תקום ממשלה וכמה זמן היא תחזיק?
"לדעתי היא תקום מהר מאוד ותחזיק בין שנתיים לשלוש, לא יותר מזה".