אחרי שבשבוע שעבר חשפה מערכת עובדה שורת גילויים חדשים על אירועי המבצע הדרמטי בחאן יונס, היום (חמישי, 21:15 בקשת 12), אילנה דיין וצוות התכנית חוזרים לרשת הקשר ולרגעים המתוחים והדרמטיים בתקרית שבה נהרג סגן אלוף מ'. הערב תוצג לראשונה עדותו של טייס המסוק, מי שקיבל צל"ש לאחר שחילץ את הכוח מלב הרצועה.

"זו דרמה שכל פעם כובשת עוד שיא", אמרה הבוקר אילנה דיין בראיון לתכנית חדשות הבוקר עם ניב רסקין והזכירה את פרטי התקרית: כוח מיוחד נשלח ללב עזה לפעולה של מבצע חשאי באזור חאן יונס ונחשף בידי חמאס. במשך 45 דקות הוא עובר תחקור, כשמחוץ לרכב עומדים שני לוחמים - אחד מהם הוא סגן אלוף מ', שנהרג בסופו של דבר בפעולה הזאת - ומנסים לשכנע את אנשי החמאס בסיפור הכיסוי של הכוח. בסופו של דבר, כשהכוח מבין שסיפור הכיסוי עומד לקרוס, הדרמה מגיעה לשיאה, וזה בעצם לא השיא האחרון.

"כאן מתחיל הפרק שאנחנו נשדר הערב, כשבליבו סיפור החילוץ הקרקעי. הכוח מגיע לנקודה מסוימת, ואנחנו מגיעים לטייסים, לאנשי צוות המסוק ולכל מי שבאותו לילה ניהל את החילוץ המטורף הזה של חיל האוויר. זה לא קרה כמעט, שמסוק נוחת בתוך שטח עוין בלב עזה ומצליח לחלץ משם ממש רגע לפני נפילה בשבי תשעה לוחמים של יחידה מובחרת", סיפרה דיין.

במהלך התכנית שתשודר הערב, טייס המסוק שחילץ את הכוח יספר על אירועי הלילה מנקודת מבטו. "אשתו הייתה אז בחודש השמיני להריונה, והוא אומר ביושר: 'אני באיזשהו רגע חשבתי על זה, שבהחלט הייתי עלול להיקלע למצב שהילד שלי לא היה מכיר אותי'", הוסיפה דיין.

לצד ההתגלות, הטעות והכשל שיש שם, יש גם סיפור הירואי. איך את מתייגת את הפעולה הזאת? איך אנחנו נתייג את הפעולה הזאת בעתיד?

"המבצע נכשל, גם בגלל שהלוחמים נחשפים וגם בגלל שהמשימה בסופו של דבר לא התבצעה. גם בשבוע שעבר חשפנו וגם היום אנחנו חושפים שורה של כשלים ותקלות, אבל צריך לומר שמדובר ביחידה הכי מובחרת בצה"ל. אנשים שאני מדברת איתם מרגישים שהחשיפה הזאת בסופו של דבר מדליקה זרקור ענק ומפרקת לגורמים את המבצע הזה, והם מרגישים כשעושים מבצעים גדולים, אז לוקחים סיכונים גדולים ותקלות יכולות לקרות".

שיחזור (אילוסטרציה: עובדה)
שחזור הפעולה של הכוח | אילוסטרציה: עובדה

במהלך הראיון, התייחסה דיין גם לביקורת שהושמעה בשבוע האחרון, על כך שהתכנית חשפה מידע שלא היה אמור להיחשף ובכך פגעה במעטה הסודיות שמאפיין יחידות ומבצעים מהסוג המדובר. "הפנס הזה נדלק כשאנשי חמאס חשפו את הכוח, וראינו בסרט של אל ג'זירה בשבוע שעבר שהרבה מאוד מידע בסופו של דבר נפל בידי חמאס. אני חושבת שמותר לדבר גם על זה בזהירות ומתוך הבנה שמדובר ביחידות מיוחדות, במבצעים מיוחדים וגם באנשים מיוחדים. אני חושבת שכן חשוב לדבר על זה ולבדוק מה היה לא בסדר".

"לצד הכישלון הצורב היו פה מופעים של אומץ לב ושל גבורה", סיכמה דיין את דבריה. "מצד שני, ותגיד את זה אלמנתו של סגן אלוף מ', אילולא הטעויות – לא היה צריך גם את מופעי הגבורה. אחד הדברים הכי נוגעים ללב שהיא אמרה לי זה: 'כל הזמן מדברים איתי על זה שבזכות התושייה ואומץ הלב של הכוח בשטח, כולל של בעלי, נמנע אסון גדול, אבל אני לא יכולה להפסיק לחשוב על האסון הגדול שכן קרה".