האם הפטור מוויזה לארצות הברית מתרחק? גורמים אמריקאיים אמרו לאחרונה כי ישראל "עדיין לא עומדת בדרישות הנחוצות", שבראשן הענקת חופש תנועה לפלסטינים-אמריקאים לנוע בחופשיות אל או דרך ישראל.

שר החוץ וחבר הקבינט מדיני-ביטחוני, אלי כהן, ביקש להרגיע הבוקר: "זה לא נתקע. יש תוכנית עבודה מסודרת שאמורה להסתיים עד חודש ספטמבר השנה. בחודש אוקטובר הקרוב, לפי התוכנית שלנו, אזרחי ישראל יהיו פטורים מוויזה לארצות הברית. הם יוכלו להיכנס לאינטרנט, לשלם 21 דולר ולהיכנס לאותה תוכנית".

"יש מחויבות הדדית מארצות הברית וכמובן ישראל להיכלל באותה תוכנית. לפני שבועיים ביקרו במשרדנו ממחלקת המדינה בארצות הברית, יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים. תהליכי החקיקה הושלמו לפני חודש. אנחנו עובדים על זה, אני עוקב אחרי זה מדי שבוע".

לאחרונה נחשף כי בין הדרישות שהוצבו לישראל כתנאי להסכם נורמליזציה עם סעודיה: היפרדות מהפלסטינים בתהליך מדיני וגניזת הרפורמה המשפטית. מארצות הברית סעודיה דורשת הפשרה של עסקאות נשק שהוקפאו על ידי ממשל ביידן, ברית הגנה עם ארצות הברית ותוכנית גרעין מלאה.

שר החוץ התייחס לכך: "יש אינטרסים משותפים משמעותיים מאוד בין ישראל לסעודיה לקידום היחסים: נושא היציבות האזורית, שיתוף פעולה כלכלי והמלחמה בגרעין האיראני. כולם רואים כמה ברכה ושגשוג הביאו הסכמי אברהם למדינות המעורבות. רק לאחרונה חתמנו גם על הסכם סחר עם איחוד האמירויות".

"דרישות הסעודים נמצאות בעולם הביטחוני. אני בקיא מאוד בפרטים, אבל לא ניכנס אליהם עכשיו. לאור זהות האינטרסים בין ישראל לסעודיה, אני מאמין שהסכם נורמליזציה והשלום עם סעודיה ברי השגה".

מה עמדת ישראל באשר לדרישה שלהם לגרעין?
"זאת סוגיה מאוד משמעותית שנידונה בקבינט בפרטים כאלה ואחרים. אני לא יכול לאשר אם יש דרישת גרעין או אין. יש לנו עמדה. נכון לברך על המוגמר לאחר שהדברים קורים, ולא לנהל משא ומתן כזה חשוב ומהותי כאן. ישראל היא מעצמה ביטחונית וכך תהיה גם בעתיד. שימו לב לשגשוג: יש היום יותר מ-70 טיסות שבועיות בין ישראל לאיחוד האמירויות ומחזור מסחר של מעל שלושה מיליארד דולרים".

אבל בינתיים, ראש הממשלה לא מוזמן לבית הלבן.
"אני מאמין שנתניהו יגיע לארצות הברית, הוא יקבל את ההזמנה. הוא ראש הממשלה שהיה הכי הרבה פעמים שמה. במהלך חמשת החודשים האחרונים הבאנו הישגים חסרי תקדים בצד המדיני עבור ישראל. נשיא המדינה ביקר באזרבייג'ן, כשרק לפני חודשיים אזרבייג'ן הייתה המדינה המוסלמית השיעית הראשונה שפתחה שגרירות כאן בישראל. פתחנו את הטיסות מעל עומאן, שמקצרות את הדרכים".

ראש הממשלה אמר בסיעת הליכוד שהרפורמה המשפטית לא מתה. לאור הלחצים הבינלאומיים, אתה רואה את הרפורמה מתחדשת?
"אנחנו רוצים לקדם רפורמה משפטית שתחזק את הדמוקרטיה בישראל ותקדם את נושא הפרדת הרשויות. אמון הציבור במערכת המשפט הולך ונשחק עם השנים. רוב הציבור הישראלי מבין ורוצה רפורמה משפטית, אבל גם רוצה להגיע להסכמה. ראש הממשלה הנחה את צוות המשא ומתן של הליכוד בבית הנשיא לפעול להגיע להסכמה רחבה. אני מאמין שכך יהיה. בעיניי צריכים להיות שני עקרונות לרפורמה הזו, אחד מהם שחברי הקואליציה לא יקבעו לבדם את השופטים, שהשופטים לא יעבדו אצלנו אלא שיהיו עצמאיים וייצגו את כלל עם ישראל. הדבר השני, זה זכות הווטו של השופטים שבוחרים מי יחליף אותם. זה לא תקין".

זה אומר שאתה נגד מצב שבו הקואליציה תבחר לבד את השופטים?
"אמר את זה גם חברי, שר המשפטים יריב לוין. הוא אמר שיש ביקורת ודברים עניינים שאנחנו פתוחים לשמוע. אנחנו לא אומרים 'הכוח בידנו ולא מעניין אותנו'. כשיש הערה עניינית, זה לגיטימי לקבל אותה. צריכים לבנות את בחירת השופטים באופן שיגביר את אמון הציבור".

בני גנץ אומר שלא יסכים להפסקה של שנה-שנתיים אם אחריהן נחזור לאותה נקודה.
"אנחנו לא עובדים אצל בני גנץ, הציבור בחר אותנו ונתן לנו את הרוב. לכן, אנחנו מחויבים לקדם את הרפורמה המשפטית. אנחנו שואפים להגיע להסכמה, זה הכיוון שאליו אנחנו הולכים, בטח שלא לחכות שנה-שנתיים".