שר המשפטים יריב לוין הציג אמש במסיבת עיתונאים את הרפורמה במערכת המשפט שממשלת נתניהו מתכננת להוציא לפועל. בין המהלכים המתוכננים: פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת, בית המשפט העליון לא יוכל לפסול חוקי יסוד, תבוטל עילת הסבירות, יועצים משפטיים במשרדי הממשלה ימונו כמשרות אמון והרכב הוועדה למינוי שופטים ישתנה, כשיכהנו בוועדה עוד פוליטיקאים במקום עורכי דין.

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף בחריפות: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל. כשנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו".

יושב ראש המחנה הממלכתי, בני גנץ, כינה את הרפורמה "הפיכה משטרית". חברת מפלגתו, אורית פרקש הכהן, תקפה הבוקר: "הרפורמה הזאת מוצגת כמשהו שמחזיר את הסדר על כנו. לא, היא מביאה שררה ושחיתות לממשלה ולמנהיגות במדינת ישראל, כאילו שאין לנו כבר די ממנה בממשלה הזאת".

"מוציאים את הרפורמה יום לפני הדיון בעניינו של דרעי, מדברים על לפטר את היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה, ובפעם הראשונה אחרי 74 שנים מקום המדינה, מדברים על להזיז הצידה את מזכיר הכנסת, איש מקצועי לחלוטין. זה בכלל לא מינוי פוליטי. עושים את זה כדי לסדר עוד ג'וב לליכוד. מה הקשר למשילות? מדובר בשחיתות. זה ממחיש לכולנו איך יראה כוח של ממשלה בלי בית משפט. כל מה שבית משפט יחליט, ברוב מיידי יבטלו. הם אלה שימנו את שומרי הסף, יפעלו בלי שום בלמים".

אתם אשמים בזה לא מעט. הפיצולים בגוש השינוי, העובדה שהצבתם שני ראשי ממשלה מאותו הגוש, היוהרה במערכת הבחירות.
"אני מבינה את התסכול והאכזבה, שומעת את זה מהמון אנשים בציבור. יש כעס וחשש מאוד גדול. המון אנשים שהצביעו ליכוד מסתכלים על הממשלה הזאת ונגעלים ממה שקורה. אנחנו, במחנה הממלכתי, התחברנו עם גדעון סער ועשינו כל מה שצריך. אכן, נעשו טעויות, אבל שום דבר לא מצדיק להרוס את התשתית הדמוקרטית במדינת ישראל. אני מאמינה שהציבור לא ייתן לזה לקרות, בדיוק כמו שהציבור הזדעזע מסעיף הגזענות. זה הפך לג'ונגל".

על סמך מה את אומרת שהציבור שתמך בליכוד נגעל מהרפורמה הזאת?
"אני שומעת מאנשים שאומרים לי, 'זה לא מה שרצינו, לא לזה התכוונו'. אנשים רצו תפיסה מדינית, תפיסות כאלה ואחרות, אבל קשה לי להאמין שהם אוהבים את מה שהם רואים. הממשלה הזאת הוקמה כמעט חודשיים אחרי תוצאות הבחירות, כי במה היינו עסוקים בכנסת? בחוק בן גביר, חוק דרעי, חוק סמוטריץ'. בסידורים וכיבודים לשרים. אדם רגיל שהיה מסתבך בהרשעות, אף אחד לא היה יושב וכותב חוק מיוחד בשביל שיוכל לחזור למקום העבודה שלו. אף אחד לא היה לוקח אותו אחרי שתי הרשעות".

תמונת דרעי הייתה על שלטי החוצות שלכם, הצגתם אותו כשותף פוטנציאלי בממשלה בראשות גנץ.
"החישוב הזה היה מתוך הנחה שיפעל כחוק וילך לוועדת הבחירות שיקבעו אם יש לו קלון או לא. אין שום דבר בין זה לבין מה שאנחנו רואים עכשיו, רפורמה שדורסת את בית המשפט, שמתפרסמת יום לפני הדיון בעניינו, שמבטלת יועצים משפטיים כשומרי סף, שעושה פוליטיזציה מוחלטת לוועדה למינוי שופטים. פוליטיקאים יבחרו את השופטים שיסדרו להם עניינים. זו לא מדינה מתוקנת. לאיזו קבוצת מדינות אנחנו מצטרפים? שאף אחד לא ישלה את עצמו, אנחנו הולכים לעולמות קודרים ורעים מאוד. מקווה שנחזור כדי לבטל את זה".

איפה עומד בעיניך משקל בחירת הציבור? 400 אלף איש בחרו בדרעי. הישג משמעותי, אי אפשר לזלזל בזה.
"הדמוקרטיה או חופש הבחירה נגמרים במקום שבו מפרים את החוק ועושים דברים שהם לא חוקיים. אם כל הציבור יצביע על זה שממחר לג'ינג'ים אסור לנהוג בכבישים, אז זה יקרה כי הציבור החליט? אם רוב הציבור יצביע לממשלה שתעביר חוק שיגיד לנשים במדינת ישראל שאסור להן להסתובב במקומות ציבוריים, אז הציבור החליט? בשביל זה לפעמים צריך להתערב ברצון הציבור, כשפוגעים בעקרונות מאוד בסיסיים כמו שוויון בפני החוק".