"הרפורמה המשפטית מתה"? לא לדברי יושב ראש ועדת החוקה, שמחה רוטמן, חבר הציונות הדתית, שמשוכנע כי אם לא יהיו הסכמות בבית הנשיא עם האופוזיציה, הרפורמה תקודם על ידי הממשלה באופן חד צדדי.

בכירים בקואליציה אמרו לאחרונה בשיחות סגורות כי הרפורמה למעשה ירדה מן הפרק, אך רוטמן מסרב להתרגש: "משתדל שלא להתייחס לאמירות בכירים. מי שרוצה לדבר בשמו, יכול לדבר בשמו. אם לא יגיעו להסכמות, בין אם בבית הנשיא ובין אם מחוץ לבית הנשיא, אנחנו נתקדם בכוחות עצמנו. לא חושב שאנחנו רשאים לתת זכות וטו לאופוזיציה. יש במדינת ישראל דמוקרטיה - הציבור בחר וצריך לקיים".

"לא שמעתי את ראש הממשלה אומר 'רק בהסכמה'. שמעתי אותו אומר שעדיף מאוד להגיע להסכמה. לא שמעתי אותו אומר את הביטוי 'וטו לאופוזיציה'. הייתה החלטה לעצור לטובת ניסיון להגיע להסכמה. חשבתי שהעצירה הזאת איננה נכונה, אבל כיבדנו את החלטת ראש הממשלה לעצור. האם זה אומר שהרפורמה ירדה מהפרק? שנכנענו? אני חולק על הפרשנות הזאת. הקואליציה תקדם את הרפורמה".

איך תעבירו את הרפורמה בלי הסכמה? זה לא איום עם אקדח ריק?
"הביטוי 'איום' צריך לרדת מהפרק. היחידים שמאיימים וחלקם גם שרפו את המדינה, גררו את צה"ל ויצרו פעולות של סרבנות, הם הגורמים שמתנגדים. מי שפעל באחריות ובנחישות לאורך הדרך הייתה הקואליציה".

יש לכם דדליין לשיחות?
"אני לא צריך להציב דדליין, בדיוק כמו שאני לא מציב דדליין לראש הממשלה בהתמודדות עם האיום האיראני או במלחמה ביוקר המחיה. זו משימה שמוטלת על כולנו. הנהלת הקואליציה תקבע את הקצב. המציאות מציבה דדליין אחרי דדליין. בכל פעם שצריך לקדם את מדיניות הממשלה וזו נחסמת על ידי עילת הסבירות שצריכה לעבור מן העולם, היועצים המשפטיים או בית המשפט שפועל בצורה שאיננה עולה בקנה אחד עם החוק, הדבר הזה מעורר את הדדליין הבא".

יש דיווחים שבבית הנשיא מתקרבים להסכמה על עילת הסבירות והיועצים המשפטיים.
"מסכים לחלוטין שניתן להגיע לשם בהסכמה, אבל האופוזיציה מסרבת להגיע להסכמה. הפערים בין הצדדים מאוד קטנים, הסיבה היחידה שאין הסכמה זה כי האופוזיציה מתעקשת שלא תהיה הסכמה ונחושה לשלול מאזרחי ישראל את מה שרובם רוצים, תיקון מערכת המשפט בהסכמה. לא נהיה בני ערובה לכך".

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו פתר את המשברים בתוך הקואליציה והגיע להסכמות עם אגודת ישראל ועוצמה יהודית באשר לחלוקת הכספים הקואליציוניים, תקציב המדינה לשנים 2023-2024 צפוי לעבור בכנסת מחר (רביעי) בשעות הבוקר המוקדמות. "צריך ללמוד משהו מיאיר לפיד. שנים רבות טען לפיד שכספים קואליציוניים זה השטן פחות או יותר. בשנייה שנהיה בשלטון, הבין שכאשר הכסף הולך למטרות טובות, זה לא השטן. זה לא דבר רע".

"קראתי את רשימת המטרות. הכספים הולכים לחינוך, לתרבות, לרווחה, לפריפריה, להתיישבות. אלה לא דברים בעייתיים. יש נטייה שצריכים לשאול מהיכן באה: כאשר כסף הולך למטרות שנראות בעיני התקשורת והאופוזיציה טובות, אז זה בסדר גמור. כשמדובר בשלטון שאולי פחות אוהבים, הכל נורא ואיום".

גם כלכלנים וגם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', חבר מפלגתך, אמרו שאין מאיפה להביא את הכסף הזה.
"הדבר החשוב ביותר בתקציב זה לשמור על מסגרת התקציב. מצאו פתרון בתוך מסגרת התקציב. כספים זה ביטוי לסדרי עדיפויות, פונקציה לבחירת הציבור".

כמה מהתקציב באמת יושקע בהורדת יוקר המחיה?
"אביא שלוש דוגמאות בולטות שעלו לשיח בימים האחרונים, אבל באותה מידה יכולתי להביא 30. יש את רפורמה אפס עד שלוש, שזה הורדת נטל משמעותית ממשפחות עם ילדים. יש רפורמה בתחום החקלאות, במחירי העוף. כמובן, יש גם אותה קרן ארנונה מפורסמת, הקרן להוזלת מחירי הדיור שתעודד בניית דירות ולא תייצר את התמריצים הלא נכונים שקיימים היום וחוסמים בניית דירות. הקרן אמורה להוזיל את מחירי הדיור".

דוד ביטן טען מעל דוכן הכנסת שהממשלה לא עושה מספיק בנושא ושאם לא תתעשת, ינסה לפעול בוועדת הכלכלה.
"חלק מהדברים שהזכרתי דווקא טופלו בוועדת הכלכלה, כמו הרפורמה שאמורה להשפיע על מחירי העוף. בוודאי שזו רק תחילת הדרך, הממשלה לא מסיימת את תפקידה מחר בבוקר. יש עוד הרבה זמן והרבה פעולות שצריכים לבצע בעקביות, בנחישות. למשל, המלחמה בריכוזיות בשוק ובמונופולים. המלחמה ביוקר המחיה לא נגמרת בתקציב. בעזרת השם נראה את השלכות הפעולות הללו לאורך שנות התקציב הקרובות".