90 אזרחים ערבים נרצחו מתחילת השנה בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, כך לפי נתוני עמותת יוזמות אברהם. בשנה שעברה מספר הנרצחים בחברה הערבית עמד על 34. יעקב בן סימון, קצין מודיעין לשעבר במשטרת ישראל הפעיל בנושא האלימות בחברה הערבית, אמר: "זו תעודת עניות ופשיטת רגל מוחלטת של הממשלה בכלל ושל המשרד לביטחון לאומי בפרט. יש פה טרור פלילי שמשתולל על בסיס יומי והעולם כמנהגו נוהג".

עוצמה יהודית, בראשות השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הבטיחה בקמפיין הבחירות שלה כי תטפל בנושא האלימות בחברה הערבית, אלא שבינתיים לא נרשמו תוצאות. שר המורשת וחבר עוצמה יהודית, עמיחי אליהו, התייחס לכך ב"חדשות הבוקר": "אדם לא קם בבוקר וביום אחד, או בארבעה חודשים, מתחיל לרצוח. זה תהליך עמוק, של תפיסת עולם. גם אם אתה ניב וחבריך לאולפן תהיו מאוד עצבניים וכועסים, לא תקומו מחר לרצוח".

"החינוך שנטבע בכם לא דוחף אתכם לזה, לרצוח, גם כשאתם מגיעים לכעס. החברה הערבית צריכה לעשות שינוי עמוק ויסודי בגישה שלה כלפי מדינת ישראל".

דיברתם על משילות ואכיפה. מה עשיתם בינתיים?
"הייתי בשבוע שעבר בישיבה אצל בכיר מאוד בעיריית ירושלים. שאלתי אותו האם האכיפה בירושלים בנושא הפשיעה והביטחון האישי טובה יותר, והוא אמר לי חד וחלק שיש התקדמות מאוד גדולה. זה נכון שבתוך המגזר הערבי אנחנו צריכים להחזיר את השפיות למקום, אבל אנחנו לא יכולים לשים פלסטר זמני. זו לא הסוגיה".

אז מה הפתרון בעיניך?
"הסוגיה זה איך אנחנו מצליחים לייצר בחברה הערבית תפיסת עולם שלא נותנת להם פלסטרים, פרוטקשן או דברים זמניים, אלא איך משנים את השיטה מהבסיס. כשהיינו בגלות 2,000 שנה, לא חינכנו את הילדים שלנו לפעול כנגד השלטון, גם כשלא הסכמנו איתו. זו חברה שכל המהות שלה זה לשדר: 'אנחנו לא מקבלים את החוק של מדינת ישראל'. הם לא שומרים על חוקי התנועה, לא על חוק המזומנים".

זו לא הכללה?
"לא. אני לא בא להכליל או להאשים, אלא להציע פתרון. אצלנו ביהדות יש מה שנקרא בהלכה דינא דמלכותא דינא. גם כשאתה לא מסכים או מזדהה לאומית עם השלטון המקומי, אתה מחויב לכבד את החוק. באיסלאם, שרוב הזמן היה בשלטון, לא התפתחה הלכה בצורה כזו".