בזמן שרבבות מוחים ברחובות בעד ונגד הרפורמה המשפטית, צוותי המשא ומתן מהקואליציה והאופוזיציה ייתכנסו שוב מחר (שני) בבית הנשיא. גורמים המעורים בשיחות העריכו לאחרונה כי "המשא ומתן מת עוד לפני שהחל", זאת מפני שבקואליציה מתעקשים על שליטה בוועדה למינוי שופטים, בעוד שבעיני האופוזיציה מדובר בקו אדום.

חברת צוות המשא ומתן מטעם המחנה הממלכתי, אורית פרקש הכהן, אמרה הבוקר: "היו עד עכשיו שתי פגישות, בעיקר הכנה למשא ומתן. תהיה עוד פגישה מחר. לא ממש התחלנו לדבר על הסוגיות, אבל כן צריך לשים על השולחן: הבהרנו לצוות הליכוד שאם הציפייה שהבסיס לדיון תהיה החקיקה עצמה שנעצרה, אז יש בעיה".

"מבחינתנו, המחנה הממלכתי, חשוב שלא תהיה פוליטיזציה של שופטים במדינת ישראל", הבהירה פרקש הכהן, "הקואליציה תצטרך להתעלות לגודל השעה. אולי הם מבטאים איזשהו רוב שהיה בבחירות, אבל לדעתי היום כבר אין רוב למהלכים שלהם. מאחורינו עומדים מיליוני אזרחים ואנחנו מאוד מחויבים. אין דבר שאני יותר רוצה מאשר שהמהלך הזה יצליח, אבל זה ידרוש יצירתיות ומחויבות מאוד גדולה מהצד השני".

אחת ההצעות שהועלו בשיחות, זה שהקואליציה תשנה את הרכב הוועדה למינוי שופטים אבל תמנה רק שופט אחד. באופוזיציה מסרבים. "לא אכנס פה למשא ומתן ואנהל את פרטי הדיון, אבל כן נחשוב על חלופות יצירתיות", אמרה פרקש הכהן, "אנחנו באים למשא ומתן הזה מתוך רצון אמיתי מאוד לגמור את הסיפור הזה, כי הפגיעה כאן זה לא רק הקואליציה מול האופוזיציה, אנחנו נפגעים ומתפוררים מבפנים. מאחלת שייצא מזה משהו טוב, אבל שני הצדדים יצטרכו להתאמץ".

אפשר בכלל להגיע להסכמות עם מספר כזה של משלחות? הסכם סוגרים ראש בראש.
"בחלק מהנושאים נשב יחד כאופוזיציה, בחלק אני מניחה שיהיו התפצלויות. יהיו גם גורמי מקצוע שיסייעו לכל אחד מהצדדים. אנחנו יודעים מה עומד על הפרק, יודעים מה קורה, צופים בציבור המדהים והרחב שיוצא להביע את דעתו ברחובות. רואים גם לצערי את ההידרדרות הקשה במצב הביטחוני ובמשילות שלא משתפרת, רק מידרדרת. אנחנו קוראים לממשלה הזו לעצור ולעסוק בעיקר, להוציא אותנו מהקרע הענק הזה".

הסקרים מאוד מחמיאים לכם. האינטרס שלכם לא הפוך? בחירות, לא הסכם.
"ממש לא. מכירים מספיק את המחנה הממלכתי ואת בני גנץ. אם נצטרך לבחור בין מה שטוב לנו פוליטית לבין מה שנדרש למדינת ישראל, זה מה שנעשה. אנחנו מוטרדים מאוד ממה שקורה למדינה. נעשתה השמדת ערך בשלושה חודשים בהכל: בכלכלה, במדיני, בביטחון, בחברתי. עצוב לראות את זה. שיא השיאים זה לשמוע את נשיא ארצות הברית אומר לראש הממשלה שלנו: 'אתה לא מוזמן אלינו'. אי אפשר להמשיך ככה, הנזק יהיה גדול מדי".

מה הסיכוי שזה יסתיים בפיצוץ השיחות?
"מחר ניפגש, אני לא צופה כבר פיצוץ. עוד לא נכנסנו לעובי הקורה. אנחנו כן מצפים שהצד השני יבין, מבחינת תיאום ציפיות, שאנחנו מתחילים לדבר על הדברים נקי. לקחת את הרשות השופטת ולייצר מצב שהקואליציה תמנה מאות שופטים, מבית משפט תעבורה ועד בית המשפט העליון? אנחנו רוצים שופטים חברי מרכז, או שופטים טובים? ראינו את זיכוי זדורוב, זה ישפיע על כל תחומי החיים. אסור לנו לייצר מצב שהשופטים הופכים לשופטי בקשיש. מספרים לנו שזה דיון בין הגישה שרוצה שופטים שמרניים, לגישה שרוצה שופטים ליברליים. מי שמתעקש על מינוי פוליטי מלא מלא של שופטים, רוצה להשחית את המערכת".

אנשי אופוזיציה השתתפו אמש בהפגנות. למה שהצד השני לא ייראה את זה כצעד שלא בונה אמון?
"היו גם הפגנות מהצד השני. זו זכות יסוד במדינה דמוקרטית לצאת ולהפגין. הציבור יצא ואמר לממשלה הזו, 'עד כאן'. זה מה שגרם לכך שכולנו יושבים בבית הנשיא ושנעצרה החקיקה. צריך לזכור שאנחנו בכל רגע כמה עשרות שעות מלהכניס את הדברים הנוראיים האלה לתוקף. זו ממשלה שתוכל מחר בבוקר לשנות את כללי ההצבעה של כולנו, להשפיע על המדינה שבה אנחנו חיים ולשנות את הדמוקרטיה. הם מפגינים בצדק".