כ-80 אלף מפגינים התאספו אמש (שבת) ברחבת כיכר הבימה שבתל אביב ומחו על הרפורמה המשפטית שמוביל שר המשפטים יריב לוין. מחאות נוספות עם אלפי מפגינים נרשמו גם בשכונת חורב שבחיפה ומול מעון נשיא המדינה בירושלים.

בקואליציה מקפידים לשדר כי ההפגנות לא מרגשות אותם ומזכירים כי הם מבצעים את השינויים בשם הציבור שבחר בהם ב-1 בנובמבר. "יש לי הרבה כבוד להפגנות, זה דבר לגיטימי וראיתי את אחים שלי מפגינים אתמול", אומר הבוקר ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד, "אבל גם כן מותר להקשיב לציבור בהפגנה הגדולה ביותר, כמו אחת שהייתה לפני חודשיים שבו שניים וחצי מיליון איש הצביעו למדיניות ימין. רבים וגם אני היינו בפריימריז של הליכוד ואחרי זה בבחירות עצמם ולא צעקו נתניהו או שם של חבר כנסת כזה או אחר, הם צעקו משילות משילות משילות, בין היתר הם מצפים לאותן רפורמות".

מה שלוין פרסם זו הטיוטה של החוק שבכוונתכם להגיש או שיש על מה לדבר?
"אף פעם לא אמרנו שאין על מה לדבר, אתה יודע איך זה מתנהל, זו לא דיקטטורה, זו דמוקרטיה. קיבלנו את אמון הציבור ויש לנו גב ציבורי חזק מאוד. מה שקורה ברחוב זה לא מה שקורה באולפנים, זה לא קץ הדמוקרטיה זה מהות הדמוקרטיה, אבל יש ציבור שדי מבוהל וצריך לדבר אליו".

ביסמוט הוסיף כי "מה שמפריע לי בהפגנה שהייתה אתמול זה כאשר אני שומע את אותם רמטכ"לים לשעבר שקוראים למרי אזרחי – תגיד לי השתגענו? קוראים למלחמת אחים, השתגענו?".

"יש ועדות, מליאה ודיונים. תועיל בבקשה נשיאת בית המשפט העליון לבוא ולדיין לפני שהיא באה ושוברת את הכלים כפי שהיא עשתה לפני יומיים שלושה, זה דבר שהוא חמור, ראית נאום עם אפס ממלכתיות, ראית נאום של מנהיג פוליטי שזה עתה הפסיד את הבחירות".

"רק שתבין עד כמה הצביעות חוגגת כאן, דיברת למשל על בחירת שופטים, ציפי לבני הופיעה אתמול, היא הייתה בעבר שרת המשפטים, היא הקדימה אותי ודיברה על שופטים שהם סוג של שכפול. פרידמן שדיבר נגד אקטיביזם אז יצאתם לרחובות. הסיפור הוא לא מה אמר, הסיפור הוא מי אמר. מה שלא יבוא מהימין מה שלא יבוא מהליכוד ומה שלא יבוא מנתניהו מיד סוף הדמוקרטיה".

מה אתה אומר שכדי שהדבר הזה יעבור צריך לעשות?
"אני פתוח לשמוע, אני פתוח לדיונים. דיברת על בחירת שופטים, השר לוין הציע דבר שיביא יותר איזון, עילת הסבירות בעייתית ביותר, הסבירות שלהם יותר טובה מהסבירות שלי?".

בעבר טען נתניהו שהוא מגן על מערכת המשפט. מה אתה אומר על זה עכשיו?
"קודם כל מדינת ישראל עובדת על פי קואליציות וצריך שותפים, לפעמים את הקואליציה המתאימה כדי להעביר רפורמות שכאלה".

היית בשירות הציבורי של משרד החוץ, לא מפריעה לך החלשת בית המשפט מול העולם?
"אם נלך בלוגיקה הזאת, הקהילה הבין-לאומית היא זו שתכתיב הכל ונהפוך לרפובליקת בננות. בואו גם נמסור את חצי מירושלים, יהודה ושומרון. אחים שלי הפגינו אתמול ואני אשכנע אותם שזה צודק שהרפורמה הזאת חיונית ושאנחנו לא הולכים אחורה".

בתוך כך, השר לביטחון לאומי אומר הבוקר: "טוב עשתה משטרת ישראל שאפשרה את חופש ההפגנה אבל לא אפשרה את חסימת נתיבי איילון. הנחתי את המשטרה לנהוג באותה מדיניות של סבלנות והידברות גם כלפי כלל הציבורים. חופש הביטוי הוא גם ליהודי אתיופיה, חרדים ומתנחלים. משמח שהמפגינים מהשמאל התעשתו ולא הגיעו עם סמלים נאציים. כרגע הפנים של המשטרה חייבות להיות נשואות למאבק להגברת תחושת הביטחון האישי ולמאבק הבלתי מתפשר במשפחות הפשע. יש לא מעט עבודה וצריך להפשיל שרוולים".