על אף התנגדות האמריקאים, בממשלה פועלים לעידוד הגירת תושבים עזתים מרצון למדינות שייקלטו אותם. לדברי חבר הכנסת וחבר ועדת החוץ והביטחון, דני דנון, בימים האחרונים חלה התקדמות בנושא.

"התהליך התחיל. בימים האחרונים יצאו 705 עזתים לקנדה", סיפר דנון הבוקר, "קנדה הציבה מכסה של 1,000 עזתים. מהר מאוד זה התמלא. אנשים כבר יצאו דרך מעבר רפיח. הכל תלוי בנכונות המדינות הקולטות לפתוח את הדלתות. אף אחד לא ייקח 100-200 אלף עזתים, כולם חוששים מזה, אבל אם ייקחו 5,000, 10,000, ויחלקו במדינות שונות, זה יעזור מאוד לאלה שיישארו בעזה. זו הצעה הומנית. הגירה מרצון אינה טרנספר. לא צריך לפחד מהרעיון הזה. לגיטימי שאנשים יירצו לעבור. דווקא אלו שבאים ואומרים: 'אל תדברו על זה', יש בזה מידה של צביעות. רק לעזתים אסור לעבור למקום אחר בעולם?".

דרום אפריקה הגישה תביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, בטענה כי ישראל מבצעת רצח עם בעזה: "זו טענה הזויה. דרום אפריקה עושה שימוש פוליטי-ציני בבית הדין. אנחנו לא מבצעים השמדת עם, להפך. דחינו את תחילת המבצע כדי לאפשר לאוכלוסיה לצאת. זה שקר גס. מה שאנחנו צריכים לעשות זה לעלות להתקפה, להגיש תביעה דומה, עוד היום, נגד דרום אפריקה ונגד איראן, ולהוכיח את האבסורדיות שבטענות האלו. בפועל, צריך להביא הוכחות. אין להם הוכחות כאלה. על פניו זה אמור להידחות על הסף, אבל מכיוון שיש פה גם פוליטיקה, אנחנו ערוכים ומתכוננים. מקווים מאוד שלא יהיה פה צו ביניים. אם ייקבע דיון לעוד כמה חודשים נתמודד עם זה, אבל אם ייתנו צווי ביניים זה דבר בעייתי".

בתביעה שהגישו צורפה רשימת ציטוטים מבכירים ישראלים, חלקם קולגות שלך, שדיברו על להשמיד ולהרוג את עזה.
"הקפדנו לאורך כל המלחמה לעשות את ההפרדה בין מחבלים לבין אמירה כללית. אם איזשהו חבר כנסת או נבחר ציבור צייץ או אמר משהו, המרחק בין זה לבין להאשים מדינה בהשמדת עם גדול מאוד. במדינות דמוקרטיות אנשים מתבטאים, אומרים דברים בלהט הדברים. בפועל ראינו שצבא ההגנה לישראל שילם מחירים כבדים בגלל הרצון שלנו לעשות את ההפרדה בין פגיעה במחבלים לבין פגיעה בבלתי מעורבים".

מה חשבת על דיון הקבינט הסוער?
"צריכים לשמור על מכובדות. אנחנו בשעת מלחמה ואחדות חשובה. צריכים גם להראות אותה, במעשים, לא רק לדבר על זה. יש מקום לשיח גם בתוך הקבינט, אבל בצורה מכובדת. אני חושב שקצת הגזמנו. בואו ניקח את הדברים בפרופורציות. אותי יותר מטריד מתי נגיע לציר פילדלפי ומי ישלוט במעבר רפיח. זה שדיברו בצורה לא נכונה או לא נאותה, זה פחות מטריד אותי. אני מכיר את הרמטכ"ל מצוין, יש לו כתפיים רחבות. אם יש ביקורת על זה שמינה מישהו, לגיטימי שיגידו לו את הדברים והוא יענה. כך מתנהלים הדברים בקבינט. כן צריכים להוריד טיפה יותר את הטונים, לעשות את הדברים בצורה יותר מכובדת".

בישראל אומרים שרפיח כרגע לא חלק מהמלחמה.
"הדברים לא נאמרים בצורה ברורה, בכל פעם אני שומע משהו אחר. פעם שנגיע לשם ופעם שלא נגיע לשם. אין לנו ברירה. אם לא נגיע לציר פילדלפי ומעבר רפיח, כל הדיבורים על פירוז רצועת עזה יהיו בעלמא. ימשיכו לשלם בקשיש במעברים, להכניס כלי נשק לרצועת עזה. מזמן היינו צריכים להיות שם. לא רואה מצב שנכריע את חמאס בלי שאנחנו נמצאים על הציר ועל המעברים ויוצרים מציאות אחרת. הדבר הזה הוא בנפשנו, צריכים להגיד את זה גם לשותפים שלנו בארצות הברית. אנחנו במלחמה על החיים שלנו. לא שכחנו מה קרה לפני שלושה חודשים. אולי בעולם עברו לדברים אחרים, אנחנו עדיין חיים את הטראומה הזאת וזוכרים את החטופים שעדיין נמצאים שם שלושה חודשים. צריכים להיות מאוד אגרסיבים בנושא הזה".

יש דרישה לקיים בחירות בהקדם, אולי בקיץ. התייחסותך?
"אין ספק שיהיה פה שינוי, מה שהיה הוא לא מה שיהיה. לא במערכת המודיעין, לא במערכת הצבאית ולא בדרג המדיני. האם זו העת להחליט מתי, למה, איפה ואיך? זה מוקדם מדי. אנחנו עוד צריכים להכריע את חמאס. צריכים לפעול גם בצפון, לאפשר לתושבים לחזור הביתה. העת לעשות את חשבון הנפש תגיע. האחריות נמצאת לכל אורך השדרה. כל מי שב-7 באוקטובר הייתה לו סמכות, יש לו גם אחריות. נגיע לדיונים האלה. כרגע אני מוטרד מההכרעה. אנחנו פועלים בצורה עדינה מדי. אם היית שואל אותי לפני שלושה חודשים, במוצאי שבת ה-7 באוקטובר, האם אחרי שלושה חודשים עוד לא הכרענו את חמאס, הייתי אומר: מה פתאום, בוודאי שכבר היינו במקום אחר. פעלנו לאט, גם העובדה שהאמריקאים קצת לחצו עלינו לשנות את שיטת ההפעלה בצורת עזה מקשה עלינו להכריע. צריכים לחזור לשיטה שפעלנו בה בהתחלה".

מי הסמיך אותך לקחת אחריות בשם מדינת ישראל על חיסול סאלח אל-עארורי בשבוע שעבר?
"אני לא לוקח אחריות אבל אומר, בואו לא נשחק משחקים. סאלח אל-עארורי בן מוות, כמו גם מוחמד דף, יחיא סינוואר, הנייה, מרואן עיסא. מדינת ישראל צריכה לשים את אותם אנשים ברשימה ולהגיד להם: אנחנו נחסל אתכם, בדיוק כמו שארצות הברית עשתה עם בן לאדן. ההבדל היחיד שלהם זה לקח 10 שנים, לנו ייקח הרבה פחות. לא משנה איפה הם מתחבאים, בכל מקום בעולם, מדינת ישראל תגיע ותחסל אותם".