הסלמה מדאיגה נרשמה אתמול (שני) באזור חרקוב, עם דיווחים על עשרות הרוגים ומאות פצועים בהפצצות כבדות של הצבא הרוסי. רבבות מנסים להימלט מהעיר המותקפת, אך רוב התושבים נצורים בבתיהם - בהם גם ישראלים ויהודים רבים. הרב שלמה סגל, תושב חרקוב, מארח בביתו מאז פרוץ המלחמה כ-30 אנשים.

"יש לנו שתי דירות מחוברות, זו דירה די גדולה", סיפר הרב סגל לניב רסקין, "בלילות אנחנו ישנים במסדרונות, זה מקום מוגן. יש לנו מקלט בבית, אבל אנחנו לא יורדים אליו כי הוא זוועתי. אם המצב יחמיר, נרד למקלט. אנחנו לא מפסיקים לשמוע הפגזות, אבל יש כל כך הרבה רעש בבית שאנחנו בכלל לא שמים לב אליהן. הילדים עסוקים ביניהם, ובגלל שבתי הספר לא עובדים חיברו אותנו לבית הספר לילדי השלוחים מחבר העמים".

"עם כל הבלגן שיש, יש גם הרבה ניסים קטנים שאפשר להבחין בהם - כמו התמיכה העולמית, חוסר ההתקדמות של הרוסים וזה שיש לנו אינטרנט וטלפונים", המשיך הרב, "שלוחי חב"ד בכל מקום שבו הם נמצאים משמשים כמו פיקוד העורף, טלפונים לא מפסיקים לזרום. הרב של חרקוב, הרב מוסקוביץ' ואשתו הרבנית מרים, עסוקים ללא הרף בשליחת אוכל וצרכים הומניטריים כמו שמיכות וכריות ודואגים למחסה למי שצריך".

יש לך מספיק אוכל ל-30 אנשים?
"התכוננו לפני זה ובמהלך ההפוגות אנחנו מצטיידים. אתמול במשך 10 שעות אפשר היה לצאת לרחוב. יש בעל מאפייה יהודי עם מקפיאים מלאים בלחמים. הלכנו אליו וביקשנו שימלא לנו את המלאי של הלחמים, הוא אמר שיש לו דרכון רוסי ושזה מסוכן בשבילו לצאת החוצה, הוא מפחד. אחרי שעה אמר שהוא מגיע והוריד לנו בבית שלושה ארגזים של לחמים, 50 כיכרות, והמשיך לבית הכנסת והוריד גם שם לחמים".

רקטה רוסית בחרקוב שלא התפוצצה (צילום: התקשורת האוקראינית)
רקטה רוסית בחרקוב שלא התפוצצה | צילום: התקשורת האוקראינית

בשעות האחרונות נעשים מאמצים לחלץ את גופת הישראלי ההרוג באוקראינה, רומן ברודסקי, שנורה למוות סמוך לקייב בעת שניסה לברוח למולדובה יחד עם בת זוגו. הבוקר, רגע לפני המראת משלחת סיוע לפולין, אמר דובר משרד החוץ ליאור חייט על מאמצי החילוץ: "אנחנו מעורבים ובקשר עם המשפחה, אין לי עדיין תשובות לצערי הרב. זה קשה מאוד, נעשה את כל המאמצים ובטוח שבסופו של דבר נמצא את הפתרון".

"הפעילות שלנו מתרכזת בלהוציא את האזרחים הישראלים שנמצאים במעברי הגבול, לאפשר להם לצאת מאוקראינה. בימים האחרונים הוצאנו מעל 2,000 ישראלים מאוקראינה, אנחנו מסייעים להם גם לאחר מכן להמריא ולהגיע לישראל. יש אופרציה של בערך 100 דיפלומטים ישראלים שנמצאים בחמישה מעברי גבול. המטרה שלהם היא להיכנס לתוך התורים הארוכים האלה, לחפש את אזרחי ישראל, לקחת אותם לגבול ולאפשר להם לצאת מהמדינה".

כמה שיחות אתם מקבלים ביום מישראלים שמבקשים את העזרה שלכם?
"מדובר באלפי שיחות ביום, בעיקר מאזרחים ישראלים שנמצאים באוקראינה ומנסים למצוא דרך לצאת. בני המשפחות שלהם דואגים מאוד ורוצים שנסייע. שבועיים לפני המלחמה הזאת ביקשנו מהישראלים לצאת, הסברנו שאחרי שיתחילו הקרבות זה יהיה מאוד קשה וזה אכן המצב כרגע. המצב מקשה מאוד על התנועה בתוך המדינה. אתמול ראינו את הסכנות של מי שנוסע בתוך המדינה. אנחנו מבקשים מישראלים שמרגישים שאין להם ציר בטוח להגיע לגבול - לחכות, לא לנסוע במקום שמסכן אותם".