האם במשרד הבריאות הולכים לקחת צעד אחורה בהקלות ולחדש את המגבלות על הציבור? מקדם ההדבקה מתקרב מאוד הבוקר (ראשון) ל-1, כשהוא עומד נכון לעכשיו על 0.99. זאת, אחרי סוף שבוע של הפרות והתקהלויות המוניות בחג הפורים.

בכירים במשרד מתכוונים להמליץ לממשלה שלא להמשיך להקלות שתוכננו בפעימות הבאות ואף להטיל מגבלות חדשות בחג הפסח. פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל", הזהיר ב"חדשות הבוקר" מפני האפשרות לגל רביעי, אך אמר כי ניתן עדיין לייצב את המצב.

"ההפרות שראינו בסוף השבוע כואבות ומסוכנות. הן מסכנות את החזרה של כולנו לחיי שגרה", אמר פרופ' בליצר, "אנחנו כל כך קרובים לזה ועלולים לקלקל לעצמנו. בהחלט עלולה לקרות התפרצות רבתי. מחצית מהאוכלוסייה לא מחוסנת, יכול לקרות פה גל רביעי".

"אם זה יקרה - הבאנו את זה על עצמנו באופן מלא ומוחלט", המשיך בליצר, "מצד שני, צריך לייצר את התקווה קדימה. רוב הציבור מתנהג באחריות. אם כל אחד בדלת אמותיו, בקהילה שלו, ייזהר וישמור על הכללים הבסיסיים, המיעוט לא יצליח לקלקל ולגרום להתפרצות רבתי נוספת שתחזיר אותנו אחורה".

מסיבות פורים המונית בשוק הפשפשים  (צילום: זוהר צלח, פרטי)
מסיבת פורים המונית בשוק הפשפשים | צילום: זוהר צלח, פרטי

יכול להיות שהרכבת יצאה מהתחנה? נתב"ג פרוץ לאישורים פיקטיביים, רק אחד מחמישה הולך למלוניות, חוסר האכיפה.
"זה לא מאוחר מדי, אני חושב שזה עדיין בידנו. רוב מכריע בציבור התנהג באחריות, ראה את התמונות ממחלקות הקורונה ולא מעוניין להשית על עצמו את הסיכון הזה. יש עדיין אלפי נדבקים חדשים ביום, מאות חולים קשים חדשים בשבוע ואף אחד לא רוצה את הגורל הזה, לא לעצמו ולא למשפחתו. מקווה שהמיעוט שלוקח את הסיכונים האלה יעצור".

אולי ההפרות הללו נובעות מתחושת ייאוש וחוסר אמון אצל חלקים מהציבור.
"כולנו צריכים לקחת את האחריות האישית ולפעול במתינות. הילדים עוד לא מחוסנים, כמו גם 500,000 בני 50 פלוס שעדיין לא התחסנו ונמצאים בסיכון גבוה. צריכים גם לזכור שהחיסון הוא לא שכפ"צ, לא מגן באופן מלא. אנשים שהתחסנו, הסיכוי שלהם להידבק קטן פי 20 ולמחלה קשה קטן פי 10, אבל בקרב מבוגרים הסיכון עדיין קיים".

בסוף השבוע האחרון עוד 75 אלף ישראלים קיבלו את המנה הראשונה והם מצטרפים לכ-4.6 מיליון ישראלים שהתחסנו, מתוכם 3.3 מיליון ישראלים שהתחסנו גם במנה השנייה. בכך, ישראל ממשיכה להוביל בעולם בפער ניכר בשיעור המתחסנים עם 38.1% מחוסנים בקרב האוכלוסייה שמעל גיל 16. במקום השני סרביה עם 7.5% בלבד.

בסך הכל 85% מהאוכלוסייה הכללית בישראל התחסנה, אך עדיין לא מעט מהאוכלוסייה בסיכון ועובדי ההוראה טרם התחסנו. "הגיע הזמן לא לקבל את העובדה שמורה שגר ביישוב אדום בוחר להגיד שהוא לא רוצה להתחסן וגם לא להיבדק", אומר בליצר, "הוא מגיע לכיתה של ילדים שצריכים ללמוד במסגרת חוק חינוך חובה וגורם להדבקה. הגיע הזמן למצוא את הדרך החוקית לומר לאותם אנשים שמסרבים להיבדק ולהתחסן - תלמדו מרחוק, בזום. אתם לא יכולים ללמד פרונטלית בכיתה. לגבי חובת חיסון, אני מאמין שצעדים מהסוג הזה לא נכונים ולא אפקטיביים".

״בשלב כלשהו נצטרך לשרטט קו בחול ולהגיד ׳עד כאן׳, עד כאן אנחנו לוקחים אחריות קולקטיבית, ומכאן וקדימה אנחנו לוקחים אחריות אישית, וחלק מהדברים שאנחנו משאירים לאדם, זה לקחת לעצמו את הבחירות שלו כולל בחירה לסכן את עצמו ולא להתחסן".