רגע לפני תקציב המדינה החדש שצפוי לעבור בכנסת עד לסוף השבוע אם לא תהיינה הפתעות, נרשם זינוק משמעותי ביוקר המחייה בישראל ועליית מחירים בשלל תחומים - מהפירות והירקות, דרך הדלק ועד לדירות.

בשנה האחרונה מחירי הדירות עלו ביותר מ-9%. מחירי הדלק זינקו השנה בלא פחות מ-20%. מחירי הירקות הטריים זינקו בתקופה הזאת ב-9%, הדגים ב-3% והעופות ב-5.5%. מדובר בעלייה השנתית החדה ביותר שרשם מדד המחירים לצרכן מאז שנת 2011.

בזמן שבממשלה מנסים למצוא פתרונות ולעגן אותם בתקציב, יש מי שמפנים אליה אצבע מאשימה. פרופ' אבי שמחון, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, הסביר בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" שהזינוק במחירים פירושו הבעת אי אמון בממשלה.

"אתה רואה את הזינוק במחירי הדיור בחודשיים האחרונים, וכל כולו אומר שהציבור חושב שלממשלה הזאת לא כל כך אכפת מעליית המחירים", אמר פרופ' שמחון, "המאבק בעליית מחירי הדירות הוא סיזיפי וצריך כל הזמן להשקיע בו מאמץ. לא יכול להיות שהממשלה אומרת - 'נעביר תקציב ואז נביא תוכנית'. התוכנית צריכה להיות משולבת בתקציב, התקציב צריך להקדיש משאבים לטיפול בבעיה".

כיהנת שנים בתפקיד, הייתם שנים בשלטון והמחירים השתוללו. זה לא התחיל בחודשים האחרונים.
"מסכים איתך שלא צריך להפיל את כל האירוע על החודשיים האחרונים, זה תהליך מתמשך, אבל בחמש השנים האחרונות מחירי הדיור עלו ב-3.5-4% בשנה, ובחודשיים האחרונים עלו לכמעט 15%. כשהצעתי בזמנו פתרון לעליית מחירי מוצרי החלב, לקח לי הרבה מאוד זמן לשכנע את משרד האוצר. כשהצלחתי, שר החקלאות מטעם כחול לבן, אלון שוסטר, סירב ללכת עם הפתרון הזה. שוסטר הוא לגמרי אחד האשמים ביוקר המחייה".

ראש הממשלה נפתלי בנט מצביע (צילום: ‏אוליבייה  פיטוסי, פלאש/90 )
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: ‏אוליבייה פיטוסי, פלאש/90

מה לגבי מוצרי ההנעלה וההלבשה? למה מכל העולם, בישראל זארה הכי יקרה?
"לא יודע למה זארה הכי יקרה, אף פעם לא הסתכלתי על זארה. אני מכיר נתונים על אלפי מוצרים מתחום ההלבשה וההנעלה, ואנחנו לא הכי יקרים בעולם. אנחנו כן הכי יקרים בעולם במוצרי החלב. אני לא בורח מהאחריות שלנו בשנים קודמות בעניין הזה. הבעיה היא שתנובה היא מונופול ואי אפשר להכניס לה תחרות".

מה אתה חושב על התקציב החדש שהממשלה מתכוונת להעביר?
"אגרות הגודש מטרידות אותי. זה מס מטורף, אנשים אפילו לא מבינים את זה. מי שגרים מחוץ לתל אביב אבל עובדים בעיר, יצטרכו לשלם 800 שקלים בחודש כדי להיכנס אליה. אומרים להם - תבלו עכשיו עוד שעה כל יום בנסיעות בתחבורה ציבורית. זה לא הגיוני, זה נורא ואיום. ככל שגרים יותר קרוב למרכז, הסכום יהיה קטן יותר. בפתח תקווה ישלמו 500 שקלים אגרה, אבל בלוד, ראשון לציון ואשדוד את מלוא המחיר".