"המשפחה מרוסקת, המצב שלנו מדרדר - אין לי חשק לחיות", כך סיפרה הבוקר (שני) בבכי מוניק קרוזנסקי, אמה של מאיה רייטן-סטול - הישראלית שמוחזקת מזה שלושה שבועות בכלא בבלארוס.

רייטן-סטול, עורכת דין המתמחה במשפט פלילי ואזרחי ואמא לשניים, טסה לבלארוס לפגישת עבודה ונעצרה בשדה התעופה במינסק אחרי שהשוטרים מצאו בתיקה קנאביס רפואי במשקל שניים וחצי גרם. על אף שרייטן-סטול מחזיקה ברישיון לקנאביס רפואי ממשרד הבריאות הישראלי, את הרשויות בבלארוס זה לא עניין והיא נשלחה לכלא ידוע לשמצה שם היא מוחזקת, לפי הדיווחים, בתנאים קשים מאוד.

"קשה לילדים בלי אמא. אנחנו מגוייסים לעזור להם ולהיות איתם, אבל זה לא תחליף לאמא", סיפרה מוניק לניב רסקין ב"חדשות הבוקר" ותיארה את השתלשלות העניינים בשדה התעופה בבלארוס: "זה קרה לה בטעות, היא עורכת דין ויודעת את החוקים. היא ארזה את התיק ברגע האחרון ולא ידעה שזה שם, עובדה שהשאירה את התיק ליד השוטרים כשהלכה לחפש מטען כדי להראות להם תו ירוק. אם הייתה חוששת, לא הייתה משאירה את התיק על ידם. כשחזרה הם אמרו לה לפתוח את התיק, אולי הכלבים הריחו".

משפחת הישראלית שעצורה בבלארוס קוראת לעזרה (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
מאיה רייטן-סטול ובתה | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

ליה, בתה של מאיה, סיפרה בבכי: "אני מתגעגעת לאמא מאוד, זה לא פשוט. אני צריכה את אמא שלי בבית, לא דיברתי איתה מילה שלושה שבועות. היא בלי טלפון, בלי חשמל, יש איתה בתא שתי בנות. זה כל מה שאני יודעת".

פרקליט המשפחה, עו"ד שרון נהרי, סיפר על התנאים הקשים שבהם היא מוחזקת: "מדובר בכלא משנת 1825, תנאים לא קלים, מתחת לאפס מעלות. מאיה סובלת ממחלות רקע קשות ולא מקבלת את הטיפול הנדרש. אנחנו חוששים שאם יוגש נגדה כתב אישום, עונש המינימום הוא שלוש שנות מאסר - עד לשבע שנים. אין פחות".

משפחת הישראלית שעצורה בבלארוס קוראת לעזרה (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
מתגעגעת לאמא. ליה, בתה של מאיה רייטן-סטול | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

"אנחנו בקשר עם עורכי הדין המקומיים והעברנו את האישורים הרפואיים ממשרד הבריאות, מתורגמים", המשיך עו"ד נהרי, "הבעיה שמדינת בלארוס לא מכירה באישורים האלה. יש פער מאוד גדול בענישה ובתפיסת העולם של המדינה. פנינו לראש הממשלה, לנשיא המדינה, לשר החוץ, לשר המשפטים ולראש לשכת עורכי הדין אבי חימי ואנחנו מנסים בכל הכוח להבהיר לפרקליטות ולמשטרה בבלארוס מה זה האישור להחזיק ולהשתמש בקנאביס. זה לא תופס שם. צריכים לטפל בזה בצינורות הדיפלומטיים".

מוניק, מה תרצי לבקש מהשרים הרלוונטיים?
"אני מתחננת בפניהם. עכשיו חג חנוכה ואומרים שיש ניסים בחנוכה. פונה לראש הממשלה, שר החוץ, הנשיא - תעשו הכל. אני דואגת למאיה גם מבחינה נפשית וגם מבחינה רפואית. היא לא מקבלת את התרופות שהיא צריכה לקבל ואני דואגת שבסוף היא לא תהיה שפויה. אני רוצה שהיא תחזור הביתה".