חבר הכנסת שמחה רוטמן, יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט, הגיע אתמול (ראשון) לאוניברסיטת תל אביב כדי להשתתף בכנס בנושא הרפורמה המשפטית. במקום המתינו לו עשרות סטודנטים המתנגדים לרפורמה שמחו נגדו וצעקו: "פשיסט, לך הביתה. אתה מחריב את המדינה. שקרן וגזען, בושה". לאחר שלא הצליח לנאום בכנס, כוחות משטרה גדולים נאלצו לפנות את רוטמן מהמקום בזמן שמפגינים רבים מתגודדים סביבו.

שר המורשת וחבר עוצמה יהודית, עמיחי אליהו, התייחס לתקרית הזו ב"חדשות הבוקר": "חברי כנסת מהימין מקבלים מכות בהפגנות. זו אלימות שבאה בשם הדמוקרטיה, הפתיחות והנאורות, בצורה שאפשר לקרוא לה פשיזם מודרני. זו אלימות שאין שנייה לה, לא הייתה אלימות כזו במדינת ישראל, אף אחד באוניברסיטאות לא פעל כך".

חברת הכנסת לשעבר מטעם מפלגת העבודה וחברת הפאנל, אמילי מואטי, העירה לשר: "רבין זה לא קרה באוניברסיטה, זה קרה בכיכר" ולכך הגיב: "היה מטורף אחד פה, אבל יש ציבור שלם שישב עם רוצחים כמו ערפאת והיה מוכן לשבת עם רוצחי ילדים והיום מתנהג בבריונות שאין שנייה לה אל מול נבחרי הציבור. לא היו מפגינים שהכו חברי כנסת בצורה כזו. הדבר הזה זו סכנה לדמוקרטיה. את מנסה לעשות כל מיני פלפולים באצבע. להצדיק את זה - זה חמור בעיניי, במקום שתצאי חוצץ אל מול המעשה הזה".

מואטי השיבה לשר: "פלפולים באצבע? רבין נרצח ואתה אומר שלא הייתה אלימות כזו? אתה לא מתבייש? נרצח כאן ראש ממשלה שרצה שלום ורצה גורל אחר וחשוב למדינה הזו. אני צריכה להתבייש?". בתגובה אמר השר אליהו: "כן, פלפולים באצבע. את עכשיו מעודדת אלימות כנגד נבחרי ציבור. אנחנו מעולם לא עודדנו אלימות. במקום שתתביישי ותתנצלי בשם ההסתה שאתם עושים בתקשורת, שהובילה לאלימות כנגד רוטמן, את עכשיו מאשימה אותי. תתביישי. נרצח ראש ממשלה, אז את אומרת שעכשיו צריך לרצוח אנשים אחרים? אין לוגיקה בדברים שאת אומרת. תתנצלי".

יותר ויותר שרים טוענים, וגם ראש הממשלה עצמו רומז, שהרפורמה המשפטית מתה למעשה.
"ראש הממשלה אמר שנכנסים לטפל בתחום הכלכלי בכל הכוח והעוצמה, כשראש הממשלה מוביל את העגלה הזו קדימה. זה נעשה בנוסף לעוד אתגרים בינלאומיים, ביטחוניים ומשילותיים שאנחנו עומדים בפניהם, וכמובן הרפורמה המשפטית שתתקדם ברקע. הממשלה הזו צריכה לפעול בכמה וכמה חזיתות במקביל".

למה לא להביט לציבור בעיניים ולהודות שהרפורמה לא תצא לפועל?
"מכיוון שזו לא המציאות. המציאות זה שאנחנו ממשיכים לקדם את תהליך תיקון המערכת המשפטית. אנחנו לא יכולים להמשיך במדינת ישראל עם מערכת משפטית רקובה שממנה את עצמה וממנה את מקורביה. זה נעשה קודם לכן בצורה לא נכונה, באבחת חרב, לא בצורה מדורגת. צריכים לעשות את זה בשום שכל, מתון-מתון, מדוד-מדוד, צעד אחרי צעד. לא רק בהסכמה, אבל בהחלט מתוך הידברות. מסתבר שמהפכות לא טובות לדמוקרטיה. דמוקרטיה היא דבר מתפתח, ברגע שאתה עושה דברים באבחת חרב זה חוזר כבומרנג. ראינו את זה גם בממשלת בנט, שזה התהפך חזרה על מי שניסה לעשות כאן מהפכות. ראינו את זה גם בתהליך שניסינו לעשות ברפורמה המשפטית. אנחנו צריכים להסיק מסקנות".

איך תקדמו מעתה את הרפורמה המשפטית?
"מה שקורה עכשיו בבית הנשיא, בדיונים בתוך הוועדות ובהכשרת דעת הקהל, ואפילו בזה שזה לא הנושא המרכזי בסדר היום הציבורי, זה חלק מקידום הרפורמה. קידום הרפורמה צריך להיעשות במקביל לדברים אחרים. גם אני טעיתי כשחשבתי שזה הנושא הראשון שצריכים להעביר ולשים את שאר הדברים בצד. מסתבר שטעינו וצריכים לעשות את זה במקביל לתהליכים חשובים מאוד שמדינת ישראל זקוקה להם".