170 לוחמי סיירת מטכ"ל במילואים הודיעו למפקד היחידה כי יפסיקו לשרת במילואים אם החקיקה תימשך. "אנו מודעים לפגיעה העלולה לקרות בשל אי התנדבותנו למילואים ביחידה, אך בצו השעה הנוכחי לא נותרה לנו דרך פעולה אחרת בנסיוננו לעצור את ההרס שהחוקים המתוכננים יעוללו לכולנו", נכתב בהודעה שפרסמו הלוחמים.

הודעה זו מצטרפת למחאת הטייסים ואנשי צוות מחיל האוויר שהודיעו כי יפסיקו את התנדבותם בעקבות החקיקה. הרמטכ"ל גינה את קריאות הסרבנות ואמר בשיחה סגורה: "מי שקורא קריאות לא להתייצב למילואים כמחאה, פוגע באופן ישיר בצה"ל. אם לא נתאמן היום, הכשירות של הצבא תיפגע וכשנידרש להפעיל אתכם נהיה פחות מוכנים".

שר המורשת עמיחי אליהו, חבר מפלגת עוצמה יהודית, התייחס לכך הבוקר: "ראיתי פרסום שמראה שחלק גדול מהסרבנים אלה טייסי הובלה למיניהם שאפילו לא שואלים אותם איפה הם שירתו. זה מגוחך, זה קמפיין. האם אני מוטרד? אני לא אוהב את זה, לא חושב שצה"ל צריך בכלל לעלות לשיח הציבורי".

"מבטיח לכם שברגע שחס ושלום יהיה צורך, נראה פה גיוס לא של 100% אלא של 130% - כמו שהיה במלחמת לבנון השנייה, למרות שהיינו אחרי גירוש גוש קטיף והיו לנו מחשבות לעזוב את הצורך לקחת שותפות במלחמה. הגענו לאחוזי גיוס מלאים. האחריות תנצח את הפוליטיזציה והקמפיין שעושים היום בתקשורת".

האם ויתרתם על השינויים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים?
"מי אמר שוויתרנו? אנחנו עושים את הדברים טיפה אחרי טיפה, במקום גל גדול שישטוף את המערכת. זו שיטת הטיפות, במקום שיטת הסלמי. אנחנו רוצים לקדם את החקיקה כשיש גשם, לא סערה. הגשם הזה מאפשר לדברים לצמוח בצורה נכונה, מאפשר לנו לדבר ולהסביר, מאפשר לציבור להבין, מאפשר גם להפגנות לדעוך. זה מאפשר לאנשים להבין שבהפגנות האלה יש הרבה מאוד אנרכיסטים שלא משנה מה יהיה, הם יתנגדו לממשלה".

אתה אומר בכנות שלא צפוי ריכוך, שתלכו על זה אול-אין - פשוט הפעם אתם משווקים את זה אחרת.
"זו לא רק שיטה שיווקית, אלא מהותית. אנחנו רוצים להעביר את הרפורמה, נקודה. שיטת הטיפות מאפשרת לנו גם להקשיב ולתקן תוך כדי תנועה דברים שאנחנו חושבים שדורשים תיקון. ספציפית בסבירות, אני לא רואה כרגע שצריך לתקן. כרגע החוק הזה מרוכך".

ובוועדה לבחירת שופטים?
"צריך לייצר שמה איזון ואמון במערכת. זה לא שבאנו מחר בבוקר וחוקקנו את החוק לגבי היועמ"שים, זו הקשבה שלנו למערכת. זה רצון שלנו לבנות אמון בתוך המערכת. זה מהותי, מכיוון שאנחנו לא רוצים לשבור את אמון השמאל במערכת כמו שהאמון של הימין היום במערכת הוא אפס. אנחנו רוצים לתקן את זה - לא רוצים שהמערכת תהיה מוטית לכיוון ימין באופן חד משמעי. רוצים שגם השמאל, או לפחות המרכז, יאמין במערכת. לכן, אנחנו עושים את הדברים האלה בשיטת הטיפות, לא בשיטת הסלמי. אנחנו בהחלט לא מוכנים שבמדינה יהיו האזנות סתר, הדחת ראשי ממשלה או הילוך אימים על שוטרים ושרים".

אתה מרגיש בנוח עם חוק פרסונלי כמו "חוק טבריה"?
"ברור שלא, אני לא רוצה שיהיו חוקים פרסונלים. חוק פרסונלי זה נגד העקרונות של הדמוקרטיה, אבל מה שקורה היום בתוך מערכת המשפט, זה שהיא תלויית אדם, תלויית השופט. כל כך נלחמים בשמאל שלא יהיו שופטים שהימין ימנה, זאת אומרת שזה תלוי בבן אדם ששופט וזה נגד הדמוקרטיה. אם השופט הוא משמאל, הפסיקה תהיה לצד שמאל. אם השופט מצד ימין, כנראה שההטייה תהיה לצד ימין. זה דבר שהוא נגד הדמוקרטיה".

השופטים תמיד מוטים בעיניך לפי דעה פוליטית?
"ברגע שהשופט אומר שסביר למנות את בעלה של תמר זנדברג לאיזשהו תפקיד או את אחיה של מרב מיכאלי - מי קובע מה סביר? למה דעתו של השופט טובה יותר מאשר הפוליטיקאי? למה הוא יותר נקי? כשמדברים על שלטון החוק לא מדברים על שלטון האדם. זה הרעיון בדמוקרטיה. לא מתאימים חוק על פי המקורבים אליך או על פי האנשים שאתה חושב בצורה כזו או אחרת שדעתם נוחה. הרעיון במדינה דמוקרטית שהחוק שולט, לא השופט שולט. כשאתה לוקח מהמחוקק ומהממשלה את היכולת לשלוט ולטעות, אתה מונע מהמדינה הדמוקרטית לתפקד כמו שצריך".