ההתחממות בגבול הצפוני: בהיתקלות עם מחבלים בגבול לבנון, נהרג סגן מפקד חטיבת 300, סא"ל עלים עבדאללה ז"ל. צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בשטח לבנון בתגובה לחדירת המחבלים וחמישה פעילי חיזבאללה נהרגו. בתגובה, תקף הארגון את הבסיסים בירנית ואביבים בצפון באמצעות טילים מונחים ופצצות מרגמה.

ראש המועצה האזורית גליל עליון, גיורא זלץ, חשף הבוקר כי מאז פרוץ המלחמה הוא דורש מהצבא כי יספקו נשקים לכיתות הכוננות ביישובים סמוכי הגבול, אך ללא הועיל. "יש פערים כמו מיגון שאי אפשר לסגור אותם לא בימים ולא בשבועות, אבל יש פער משמעותי מאוד שאפשר לסגור בשעה", תיאר זלץ, "כבר שלושה ימים שאנחנו ממתינים לנשקים לכיתות הכוננות. רק במועצה שלי, כ-30 יישובים, חסרים למעלה מ-300 נשקים".

למי פנית בנושא?
"לרמות הכי גבוהות, גם האזרחיות וגם הצבאיות. התשובות שאנחנו מקבלים מעליבות ומכעיסות מאוד. דיברנו עם הדרגים הכי גבוהים, גם במרחב שלנו, גם בצבא וגם עם השרים הנוגעים לדבר. דיברנו עם הגופים האזרחיים שקשורים להיערכות חירום. כולם יודעים שחסרים פה הרבה נשקים. לא יכול להיות שלוקח לצה"ל ולמדינת ישראל שלושה ימים לדאוג לאותם מאות ואלפי נשקים לנו ולרשויות אחרות פה בצפון".

מה התשובה שאתה שומע?
"התשובות שקיבלנו זה שכרגע מגייסים מילואים וצריך לתת להם את הנשקים. זה נכון, חלק מאותם מילואימניקים באים לשמור עלינו, אבל זו התמודדות עם אתגר מורכב ומסובך. הנשקים קיימים. זה לא טנק או נגמ"ש שצריך מוביל בשבילו, זה רכב שצריך לנסוע לכל אחת מהרשויות במרחב. אני כבר אדע לחלק את זה לתושבים שלי וליישובים שלי. צריך לעשות את זה עכשיו ולסיים במהירות את חלוקת הנשקים, כי יכול להיות שבעוד שעה או שעתיים כבר לא יוכלו לנוע בצירים האלה".

אתם נערכים לקראת האפשרות להסלמה?
"ההבנה שלנו מאתמול אחר הצהריים שגם אנחנו נכנסנו לתוך המשחק הזה, שהאירוע בצפון התחיל. העצימות יכולה להשתנות בכל רגע. כשיש אירועים ליד הגדר מצד כזה או אחר והצד השני מגיב, ברור לכולם לאן זה יכול להוביל. גם מלחמת לבנון הראשונה והשנייה לא התחילו כמשהו מתוכנן בלו"ז אלא כרצף אירועים שגרמו לזה. צריך לזכור שבצד השני, גם בלבנון וגם בסוריה, יש לוחמים הרבה יותר מחומשים ומאומנים מה שיש בעזה, עם תחמושת יותר טובה ומדויקת. הסיפור פה אחר ושונה לגמרי".

יש הערכות מצד הצבא?
"היערכות הצבא טובה, יש פה הרבה מאוד חיילים, חלקם בתוך היישובים שלנו כעזרה, חלקם נערך לרגע פקודה. יחד עם זה, כשיתחיל אירוע גדול, אני מניח שסדר העדיפויות יהיה כזה שכל מי שלובש מדים ואוחז נשק ייפעל מעבר לגבול, כך נכון שיהיה, ואנחנו נישאר עבורנו ובשביל עצמנו. צריכים להשלים במהירות את ההיערכות לחירום כדי שנוכל להגן על עצמנו והצבא יוכל לפעול במארון א-ראס ובבינת ג'בייל ולא במנרה ובמשגב עם".

איפה עומד כרגע פינוי היישובים?
"מהשעות הראשונות הבנו שזה הדבר הנכון לעשות. אין הנחייה של הצבא, מאחר ולהנחייה כזאת יש משמעויות רבות. אבל, גם הצבא באמצעותנו מבקש מכל מי שאין לו תפקיד משמעותי: מבצעי, חקלאי, טיפולי, לא להיות במרחב 20-30 קילומטר מהגבול בין ראש הנקרה לחרמון. ברור לגמרי איך המרחב הזה ייראה אם וכאשר יתפתח אירוע. אני שמח לומר שביישובים הקרובים לגבול נשארו כ-15-20% מהתושבים, ביישובים היותר מרוחקים כ-30-40% מהתושבים. אני שמח שהתושבים נענו לקריאה ולבקשה שלנו ושל הצבא".