על פי תחקיר "כלכליסט" שפורסם הבוקר (שני), המשטרה עקבה במשך שנים ובאופן סמוי באמצעת תוכנת הריגול של חברת NSO אחרי שורת אישי ציבור, פעילי תנועות מחאה ומנכ"לי חברות ענק, זאת על פי התחקיר ללא אישור חוקי.

בין השמות ברשימה: מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד, מובילי מחאת הנכים ומחאת יוצאי אתיופיה, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג, עדים ונחקרים בתיק 4000 - איריס אלוביץ', סטלה הנדלר ודודו מזרחי, מקורבי ראש הממשלה לשעבר נתניהו ובנו, אבנר, איש העסקים רמי לוי, יושב ראש ועדת העובדים בתעשייה האווירית יאיר כץ ועוד.

איסוף המידע המודיעיני נעשה לכאורה תחת פיקודו של סגן ראש השב"כ לשעבר רוני אלשיך, ותחתיו ראש חטיבת הסיגינט תת־ניצב יואב חסן וראש מחלקת טכנולוגיות יוסף כחלון - שניהם הגיעו למשטרה מיחידת המודיעין הצה"לית 8200.

לפי כלכליסט, במשטרה החליטו להתחקות אחר מכשירו של אבנר נתניהו מכיוון שחשדו כי לעיתים אשת ראש הממשלה משתמשת בו לצרכים אישיים. עוד עולה מהתחקיר כי גם המכשירים הניידים של יועצי התקשורת של נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה. מסתמן כי בסיגינט צותתו גם לטלפון הנייד של איריס אלוביץ', אשתו של שאול אלוביץ' ואחת הנאשמות בתיקי נתניהו.

דובר המשטרה, נצ"מ אלי לוי, התייחס לראשונה לתחקיר הבוקר בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר": "הוקמה ועדת בדיקה בראשות עורכת הדין עמית הררי ואנחנו, משטרת ישראל, כמו ספר פתוח מהרגע הראשון, שקופים לכל בדיקה. אנחנו משתפים פעולה. מלבד הבדיקה החיצונית יש גם את הבדיקה הפנימית שמשטרת ישראל מקיימת. אם יימצא שאדם מתוך משטרת ישראל עבר עבירה פלילית, הוא יועמד לדין".

באשר להכחשות הקצינים הבכירים מהימים האחרונים כי נעשה שימוש בתוכנה, טען הדובר: "השוטרים אמרו אמת. באותו הרגע שיצאנו לתקשורת, יצאנו עם המידע המהימן ביותר שהיה לנו באותו הרגע מתוך הבדיקה שנעשתה במשטרה. את הבאג שנמצא מצאה משטרת ישראל, לא ועדה חיצונית. הבאג האחד והיחיד שנמצא מתוך אלפי תיקים הוא באג טכני לחלוטין. גם השוטרים שמצאו אותו, לא בטוח שידעו בכלל שהוא היה קיים אצלם לנוכח העבודה. עד לרגע זה לא נמצא שום פגם בעבודת המשטרה".

אתה לא מוטרד כשאתה רואה רשימה כזאת של אנשים ששתו להם את הטלפון?
"כמי שמכיר את קציני המשטרה, את אלה שדיברו באולפנים ומנהלים את משטרת ישראל, אני ישן טוב בלילה. אני סומך על האנשים האלה. כל דבר שנעשה, נעשה על פי חוק ובחתימה של צו שופט, נשיא בית משפט מחוזי או סגן נשיא בית משפט מחוזי. לקציני המשטרה הבכירים שישבו באולפנים בימים האחרונים נעשה עוול גדול מאוד, כולל לתת-ניצב יואב תלם שהוא איש עתיר זכויות וקצין מהמבריקים שיש במשטרת ישראל".

הקצינים הסתכלו למצלמה ואמרו - לא ריגלנו, כשעכשיו מתברר שעקבו אחרי עשרות אנשים.
"על סמך מה אתה אומר שעקבו וריגלו? לא אמרנו מעולם דבר כזה. לא נתייחס לרשימה, אנחנו נותנים לוועדה לעשות את שלה. לפי המידע שיש ברשותנו, כל האזנות הסתר שנעשו במשטרת ישראל נעשו על פי חוק. יחד עם זאת, אם יימצא ששוטר אחד עבר על החוק הוא יועמד לדין. נמשיך לשתף פעולה עם ועדת הבדיקה. אנחנו פועלים בשקיפות מלאה".

שי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר בראיון עם קרן מרציאנו (צילום: N12)
שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר | צילום: N12

שי באב"ד, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר שגם בטלפון שלו המשטרה שתלה לפי החשד את תוכנת הריגול, הגיב הבוקר בשיחה עם רסקין: "אם הדבר הזה אכן נעשה זה יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית וזה מזכיר משטרים אפלים. לא הייתי אף פעם תחת חקירה או בדיקת המשטרה עד כמה שאני יודע, אין לי מושג למה זה נעשה. אין לי מושג ממתי מצוטטים לטלפונים של פקידים בכירים אם הם מעבירים חומרים לעיתונאים? זה חשוך".

שרת הפנים מכנה את הפרשה הזאת "רעידת אדמה", לא פחות.
"כל מי שהבוקר קם וראה את התמונה שלו בכלכליסט הוא בשוק טוטאלי, אלה לא דברים שאמורים להיות במדינה דמוקרטית מתוקנת, אבל אם אכן הדברים קרו כמו שפורסמו אז בעיניי זה יום עצוב. לא חשבתי מעולם שיעשו את זה במדינת ישראל, זו פגיעה חמורה בזכויות הפרט, בפקידי ציבור ובשליחי ציבור. אני מצפה שהשר לביטחון פנים והיועץ המשפטי לממשלה יירדו לעומק הדבר הזה עד הקצה ושהאנשים שעשו את הדברים האלה שלא כדין ישלמו מחיר מאוד מאוד גבוה. במדינה מתוקנת הדבר הזה צריך להיבדק עד הקצה ואותם גורמי אכיפה האמונים על הדבר הזה צריכים לתת הסברים ולדאוג שהדבר הזה ייבדק ויטופל עד הקצה".