אחרי עזיבתה של עידית סילמן, איבוד הרוב בכנסת והקפאת החברות של רע"ם בקואליציה, נדמה כי ימיה של הממשלה הזאת ספורים - אלא ששר האוצר, אביגדור ליברמן, מביע הבוקר בשיחה עם ניב רסקין אופטימיות באשר לעתיד הממשלה.

לקראת מושב הקיץ שייפתח בשבוע הבא אמר ליברמן, "נעביר את תקציב 2023 וזה ישים סוף פסוק על האשליות שהקואליציה הזאת תתפורר או שנגיע לבחירות חדשות. מבחינת האינטרס הלאומי של מדינת ישראל, הדבר האחרון שאנחנו זקוקים לו היום זה בחירות. סמוטריץ' יחד עם יחיא סינוואר עובדים ביחד כדי לפורר את הקואליציה הזאת, זה אומר הרבה. גם סינוואר קרא לפרק אותה וגם סמוטריץ', זאת לצערי הקואליציה האמיתית".

"אני מרגיש שהקואליציה תמשיך לעבוד ותעביר כבר בשבוע הבא כמה החלטות חשובות בכנסת ובממשלה", העריך ליברמן, "זה עניין של זמן עד שהאופוזיציה תתפורר. הרי ברור שנתניהו יילך לחתום על עסקת טיעון ויפקיר את כל חבריו באופוזיציה".

ליברמן התייחס לגל הטרור הרצחני שגבה עד כה את חייהם של 16 ישראלים: "אנחנו ערב יום הזיכרון ואני לא רוצה לעשות חשבונות ולנהל ויכוחים פוליטיים, אבל תסתכל איפה היינו לפני שנה. אנחנו מתמודדים עם מציאות מורכבת, אבל גם בהשוואה ללפני שנה יש שיפור במצב הביטחוני. שכל אחד יסתכל איפה היינו אז".

סינוואר מעודד לבצע פיגועים ואתם לא עושים כלום. בזמנו אמרת שאת הנייה תחסל תוך 48 שעות.
"מי שהגן בגופו על יחיא סינוואר ועל הנייה היה נתניהו. הוא לא נתן לגעת בהם. הוא מנע כל פעולה החלטית בזמנו, הוא שילם דמי חסות לאותם מחבלים בחמאס. אנחנו הפסקנו את הסיפור הזה של מזוודות דולרים שמועברות כדמי פרוטקשן לחמאס".

למה סינוואר עוד חי אחרי הנאום המסית שלו?
"אני לא משלה את עצמי, זאת ממשלה מורכבת מאוד: מרצ וישראל ביתנו, רע"ם וימינה. כשנכנסנו לממשלה הגדרנו במדויק את סדר העדיפויות. לגבי עזה, אני חושב שיש מקום לשינוי מדיניות, סינוואר יושב בעזה ומרגיש בטוח להסית, לקרוא לפיגועים ולקרוא למרד של הערבים. הוא עובד יום-יום על הוצאת פיגועים, זה בלתי סביר. הממשלה הזאת לא אחידה בגישה של מה צריך לעשות בעזה ומתי, לכן אנחנו מתמקדים במה שכן ניתן לעשות: הביטחון האישי ומדיניות כלכלית בנושא יוקר המחייה ודיור בר השגה".

עידית סילמן  (צילום: Photo by Yonatan Sindel Flash90)
"מצפה מסילמן לפעול בהגינות ולהתפטר מתפקידה כיושבת ראש ועדה" | צילום: Photo by Yonatan Sindel Flash90

בראיון לעמית סגל אמש, סילמן הסבירה את המניעים שלה לעזיבת הקואליציה ותקפה את ישראל ביתנו וליברמן העומד בראשה על המהלכים שהוביל בממשלה: "יש כרסום זוחל שמוביל למחיקת הזהות היהודית של מדינת ישראל. לא יכולתי לתת לזה יד. יש דברים שלא נגעו בהם 70 שנה, באף ממשלת שמאל קיצונית שהייתה כאן, ופתאום נוגעים בדברים שהם סטטוס קוו. אף אחד לא התכוון לעמוד מול ישראל ביתנו ולהגיד - כאן עוצרים. זה בכשרות, בגיור, בכותל הרפורמי, בהר הבית, בלומדי התורה ובמעונות האברכים".

בתגובה לכך אמר ליברמן, "אני מצפה להגינות ממי שהייתה יושבת ראש הקואליציה ועברה לאופוזיציה - דבר ראשון, תתפטרי מהתפקיד שלך כיושבת ראש ועדה שקיבלת בזכות הקואליציה שכרגע את פועלת נגדה. שנית, במסגרת אותה הגינות, כל הדברים שדיברה עליהם כמו גיור מופיעים בהסכם הקואליציוני של ישראל ביתנו עם ימינה. סילמן הצביעה בעדם".

היא מכחישה שקיבלה הבטחות מנתניהו וטוענת שהכל אידיאולוגי.
"גם אם קיבלה הבטחה, אנחנו יודעים מה שוות ההבטחות של נתניהו. יש רשימה ארוכה של אנשים שקיבלו הבטחות מנתניהו. כל הדברים שהיא מבקרת אותם כרגע, מופיעים בהסכם הקואליציוני. היא הצביעה בעדם ועבדה למענם. עשרות פעמים היא אמרה שישראל ביתנו היא הסיעה הכי טובה, שהיא מרגישה פה בבית".

ההתבטאות של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שטען בראיון כי, "העובדה שזלנסקי יהודי לא שוללת את האלמנטים הנאציים באוקראינה. מאמין שלהיטלר גם היה דם יהודי", עוררה סערה גדולה. שרים רבים בממשלה תקפו אותו וליברמן מצטרף גם הוא לגינויים: "אלה דברים מופרכים ובלתי סבירים בעליל, חבל שנאמרו דווקא מלברוב שהוא איש מנוסה שביקר פעמים רבות במדינת ישראל ויש לו פה הרבה ידידים. אישית, מאוד הופתעתי והתאכזבתי. מקווה שייתקן".

באשר למכתב שהוציאו המשפחות השכולות שביקשו משרי הממשלה שלא להגיע השנה לטקסים בבתי העלמין ביום הזיכרון, אמר ליברמן: "מזכירות הממשלה מנהלת את האירוע הזה, קיבלתי שיבוץ ממשבצת השרים בבית הקברות ביבנה ואני מתכוון להגיע. מצטער שגם השכול הפך לנושא של המחלוקת הפוליטית. אני חושב שצריך לבודד את זה לחלוטין. בכל מקרה, לא מתכוון להתווכח עם אף משפחה שכולה".