כ-4,000 איש מאוקראינה ומחבר העמים עלו לישראל מאז פרוץ המלחמה, כך לדברי מנכ"ל הביטוח הלאומי והפרויקטור לקליטת עולים, מאיר שפיגלר. הצפי? 20 אלף עולים נוספים לפחות, עם אפשרות ל-50 אלף עולים פוטנציאליים.

אלא שלמדינה אין היכן לשכן את העולים החדשים. שבינתיים שוהים אצל בני משפחה או בבתי מלון. "מכשירים כרגע סדר גודל של כ-3,000 דירות. משפצים אותן כדי להלין בהן את העולים", אמר שפיגלר, "לאחר מכן תתווספנה לא מעט דירות על בסיס בנייה ומבנים יבילים. ממצים את מלוא הפוטנציאל כדי שלא יווצר מצב שיהיה עולה אחד ללא קורת גג".

אם מדברים על 20 אלף עולים בהערכת חסר, צריך 6,000 דירות - כפול ממה שיש לך.
"דירות ייבנו בתהליכים מקוצרים כדי לתת מענה לכל אחד ואחד מהעולים. ישנם לא מעט אתרים שהוקצו לטובת העניין מהמשטרה, מההסתדרות, מאנשים פרטיים, מהמושבים ומארגונים שמנסים לסייע ולקחת חלק בקליטת העולים. הרשויות המקומיות גם כן נעתרות לסייע ויש החלטה להקים שני יישובים שבבוא העת ייקלטו את העולים".

העולים מגיעים הנה חסרי כל. מה המדינה נותנת להם?
"כל מה שאפשר, כולל סל קליטה וביטוח בריאות מיידי. אתמול בערב התקבלה החלטה לעשות ביטוח בריאות גם לפליטים, כדי שלא יהיה אחד שזקוק לטיפול רפואי ולא יקבל אותו. זה עניין מהותי ואנושי ממדרגה ראשונה".

שר הרווחה מאיר כהן הוסיף כי בכוונת הממשלה להורות על הקמת אתרי קרוואנים: "הוחלט בממשלה להודיע ליצרני הקרוואנים להאיץ את הקצב. לתפיסתי, נהיה חייבים להקים אתרי קרוואנים כי יש רק 1,200 דירות שמישות ועוד 1,000 דירות שתפוסות על ידי בתי כנסת וחברות שהשתלטו עליהן במהלך השנים. צריך לשפץ את מלאי הקרוואנים הקיים והוקצה לכך כסף בישיבת הממשלה. נעמוד בקשר עם ראשי הערים להכנת תשתיות לשכונות קרוואנים. יש הרבה מאוד ראשי ערים שמוכנים להכשיר שטחים".

כמה אתה מעריך שיעלו בסך הכל?
"יש ויכוח גדול מאוד האם זרם העולים ימשיך או שהעולים יעדיפו, כמו שאנחנו שומעים בחלק מהמקרים, להגיע לאירופה. אנחנו מדברים על 20-25 אלף עולים, ולכן צריכים להיערך מבחינת מערכת החינוך והרווחה. יש לנו אומדנים לכמה קשישים, ילדים ואנשים עם מוגבלויות נכניס לארץ, יש היערכות טובה. התחלנו לגבש במשרד הרווחה תוכנית פעילות משותפת למשרד, לממשלה ולחברה האזרחית גם לגבי הפליטים. יש הרבה מאוד אנשים שרוצים להקים מערך של תרומות, גם כספיות, ואנחנו נהיה מוכנים".

עד כמה המאמצים של ראש הממשלה בנט לתווך בין פוטין לזלנסקי אכן אפקטיביים?
"איני יודע, אבל יש לי יותר מתחושה שחלון ההזדמנויות באוקראינה הולך ונסגר. הניסיונות הכנים של ראש הממשלה ועוד מנהיגים לייצר שולחן שסביבו אפשר יהיה לדון בשיח לעצירת המלחמה, החלון הזה הולך ומצטמצם. נהיה עדים לגל גדול יותר של פליטים ולצערי הגדול למלחמה עקובה מדם, הרבה יותר ממה שאנחנו רואים עכשיו. אני מאוד מקווה שאתבדה, אבל ממה שאנחנו מזהים בשטח אין נכונות רוסית לשבת למשא ומתן רציני".