זה הפך למכת מדינה ממש: 350,000 ישראלים שבעקבות סגרי הקורונה הוצאו לחל"ת, מעדיפים שלא לחזור לשוק העבודה אלא להישאר בבית ולהמשיך לקבל את דמי האבטלה, שלפי החוק הם זכאים להם עד לחודש יוני הקרוב.

השבוע נפתחו המסעדות ובתי הקפה, ובעלי עסקים רבים מדווחים על קושי בגיוס עובדים - גם כאלה שעבדו אצלם לפני הסגר ומסרבים לחזור וגם עובדים חדשים. משה יפרח, סמנכ"ל השמה ומעסיקים בשירות התעסוקה, שוחח עם נסלי ברדה ב"חדשות הבוקר" וטען כי למשרד התעסוקה מדווחים מקרים מעטים כאלה.

"אנחנו מכירים את התופעה, אבל מהמידע שיש בשירות התעסוקה מדובר בתופעה שולית", טען יפרח, "נראה שלמעלה מ-200 אלף דורשי עבודה חזרו מאז סיום הסגר האחרון למעגל העבודה. נתנו למעסיקים את האפשרות לפנות לשירות התעסוקה ולדווח לנו אם יש להם קושי להחזיר עובדים מחל"ת כדי שננסה לסייע להם להחזיר אותם".

"אנחנו לא רואים את זה כמלשינון אלא כסיוע אמיתי למעסיקים", המשיך יפרח, "במידה והעובדים לא ירצו לחזור, נשלול את קצבת האבטלה שלהם ונסייע בגיוס עובדים אחרים. ממה שאנחנו מכירים המספרים מאוד קטנים. פנו אלינו בשבועיים האחרונים בסך הכל 50 מעסיקים שדיווחו על עובדים שמסרבים לחזור לעבודה".

אם החל"ת היא שורש הבעיה, למה לא לעצור את זה עכשיו?
"אין ספק שרשת הביטחון שניתנה לאותם דורשי עבודה היא תמריץ שלילי לחזרה לעבודה. ככל שיינתן שכר הולם או לפחות כזה שניתן להם לפני כן, אנשים שרוצים לחזור לעולם העבודה אכן יחזרו. הגיע הזמן לחתוך את החל"ת - אבל בצורה הדרגתית, אולי לפי ענפים מסויימים או לפי אוכלוסיות כאלה ואחרות. אנחנו חושבים שהמודל צריך להיות קצת שונה. הוא אולי היה נכון בשעתו, אבל כרגע העידוד צריך להיות למעסיקים שקולטים את העובדים ולא להמשיך באותו חל"ת כמו שקורה היום".

יפרח העריך כי בחודש יוני, לכשיסתיים החל"ת, תהיה תחרות גדולה על כל משרה פנוייה בשוק. "ברגע שיסתיימו ימי האבטלה נמצא את עצמנו עם מאות אלפים שמחפשים עבודה. מן הסתם על כל משרה פנויה יהיו הרבה מתמודדים", אמר יפרח, "לכן אנחנו קוראים לאותם מובטלים שמנסים ליהנות מהזמן הזה של ימי האבטלה, לחזור לעולם העבודה כמה שיותר מהר".

"אם נחכה לרגע שבו יסתיימו ימי האבטלה, לא משנה אם זה יהיה ביוני או ביולי או שתהיה איזו הדרגתיות בעניין, בסוף נמצא את עצמנו עם מספר די גדול של דורשי עבודה ללא דמי אבטלה. ככל שדורשי העבודה יחזרו לעבוד כמה שיותר מהר, ככה ייטב", סיכם יפרח.