סיעת כחול לבן הודיעה בימים האחרונים לשותפתה לממשלה, סיעת הליכוד, ולעומד בראשה ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי אם לא יוגש תקציב לשנת 2021, חברי כחול לבן ישתפו פעולה עם גורמים שונים בכנסת, כולל עם מפלגות אחרות בימין, כדי לייצר מהלך חוסם נגד ראש הממשלה ולהחליפו.

שר החקלאות, אלון שוסטר, חבר סיעת כחול לבן, קרא לראש הממשלה להורות על הכנת תקציב בהקדם האפשרי. "מקווה מאוד שהשבוע ייעשה דבר קריטי וחשוב שהוא הנחייה של ראש הממשלה לאוצר להכין במהרה, במהלך השבועות הקרובים, את תקציב 2021", אמר שוסטר, "ההתנהגות הבלתי אחראית שאפיינה את ראש הממשלה בחודשים האחרונים חייבת להיפסק. התקציב הוא לא רכוש פרטי שלו".

אם יבחר נתניהו שלא לקדם את התקציב, כך לדברי שר החקלאות, כחול לבן תפעל. "יש לנו אינוונטר שלם של אפשרויות בתוך הממשלה ומחוצה לה", טען שוסטר, "לדוגמה, אנחנו לא חייבים לאשר כל רעיון שמגיע מהאוצר, כמו בתקופת מתנות הכריסמס, הסנטה קלאוס שהביא מיליארדים בלי לראות את התוכנית הכוללת. צריך תקציב ל-2021, תוכנית הבראה לעסקים קטנים ולמערכת הבריאות ואפשרות למשרדי הממשלה והרשויות המקומיות לעבוד בצורה מסודרת, בלי צורך לגשת כל פעם לחשב הכללי".

למה התעוררתם רק עכשיו? זה בגלל הסקר שבו בנט כמעט בתיקו עם נתניהו במספר המנדטים?
"נתנו צ'אנס להתארגנות של הממשלה. המזג של כחול לבן הוא מזג ממלכתי, רגוע בעיקרו, אבל מספיק. הגענו לזמן פציעות. אנחנו 72 ימים לפני המועד שבו כולנו נלך לבחירות, את זה אנחנו לא נאפשר. נדאג לכך בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

למה אתם לא מודיעים חד וחלק - אם לא מתחילים לאשר את תקציב 2021, אנחנו פורשים?
"את התענוג הזה לא ניתן לליכוד ולראש הממשלה, בשום פנים ואופן לא. התייצבנו בממשלה כי חשבנו שמבפנים, נוכל לשמור על המערכת הדמוקרטית במדינת ישראל. נדאג מתוך הממשלה לתקציב ובמידה ולא, נבחן אופציות נוספות".

כמו אילו אופציות לדוגמה? אתם תשעה מנדטים בסקרים.
"אנחנו יושבים על מחצית ממשלה. אנחנו לא מתרשמים מהסקרים, זה לא מעסיק אותנו. נשתמש בכל האמצעים, כולל הפוליטיים בתוך המערכת הפוליטית הקיימת, כדי לגרור את נתניהו לעשות את מה שמובן מאליו, להכין תוכנית אסטרטגית לשנה הקרובה".

ואם לא? האם ממשלה חליפית, כפי שמציע יאיר לפיד, אפשרית מבחינתכם?
"אנחנו בקשר עם כל הגורמים הפוליטיים בכנסת ובפוליטיקה הישראלית בכלל. תוכנית חייבת להיות, או שראש הממשלה יאבד את הלגיטימציה שלו להמשיך ולכהן כראש ממשלה. בנתונים הנוכחיים, מחר אין למהלך של לפיד היתכנות. עם זאת, לא נהסס להשתמש בחודשיים הקרובים בכל האמצעים והמהלכים הפרלמנטריים. זאת אופציה להמשך".