בכירים בממשלה וחברים בקואליציה ובאופוזיציה תקפו אמש (ראשון) את נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בעקבות נאומו מול חברי הכנסת במהלכו השוואה בין המתקפה הרוסית על מדינתו לשואה וביקש לעצור את "הפתרון הסופי הרוסי".

זלנסקי אמר בנאומו, "ב-24 בפברואר בשנת 1920 נוסדה מפלגת הפועלים הגרמנית הלאומית, המפלגה הנאצית, שהרגה מיליונים, הרסה מדינות שלמות וניסתה לעשות רצח עם. 102 שנה אחרי זה, באותו תאריך, ניתנה פקודה על תחילתה של פלישה כוללת של הצבא הרוסי לאוקראינה, שבה נהרגו כבר אלפי אנשים ומיליונים נשארו ללא בית".

לדברי זלנסקי, אוקראינים רבים בחרו להיות חסידי אומות העולם בזמן מלחמת העולם השנייה. "הם עשו את בחירתם לפני 80 שנה. עם ישראל - כעת הבחירה בידיכם".

זלנסקי חזר שוב על בקשתו לסיוע צבאי מישראל, "בישראל יודעים היטב שכיפת ברזל, מערכת יירוט הטילים שלכם, היא הטובה ביותר, אתם יודעים לעמוד ולהגן על האינטרסים שלכם - אבל גם לסייע לאוקראינה. אפשר לשאול רבות: מדוע אנו לא יכולים לקבל מכם נשק, מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות כלפי רוסיה, מדוע לא מפעילים לחץ על העסקים הרוסים. לאחר מכן לחיות עם התשובות".

זלנסקי נואם בזום לכנסת (צילום: לע"מ)
נשיא אוקראינה זלנסקי נואם בזום לכנסת | צילום: לע"מ

שרים בכירים בממשלה אמרו לאחר נאום זלנסקי כי מדובר ב"התקפה בוטה ומוגזמת על ישראל. זה לא משקף את המאמץ הישראלי בכל הגזרות - בגזרת התיווך ובגזרת הסיוע ההומניטרי. תמיד אפשר לשפר ולתקן, אבל ישראל יוצאת מגדרה כדי לסייע לאוקראינים במגבלת האפשרויות הקיימות".

חברת הפרלמנט האוקראיני אולגה וסילבסקה, שוחחה הבוקר עם ניב רסקין והתייצבה מאחורי דברי הנשיא. "הוא אמר בדיוק את מה שרציתי וחשבתי שהוא צריך להגיד. אני יודעת שזה לא כל כך נעים ליהודים ולישראלים לשמוע, אבל האמת שהרוסים ממש דומים לנאצים", אמרה וסילבסקה, "הם עושים פה את מה שהנאצים עשו בשנות הארבעים".

זלנסקי שיכתב את ההיסטוריה סביב התנהלות האוקראינים בזמן השואה.
"פוליצאים היו בכל מקום - ברוסיה, באוקראינה, בבלארוס ובלטביה, אבל היו המון אנשים צדיקים מאוקראינה, יותר מ-2,000, שהצילו יהודים ועכשיו גרים בקייב. אלה אנשים זקנים מאוד שעשו הרבה בשביל להציל יהודים בשנות הארבעים".

אולי זו טעות מצידכם להאשים את העם הרוסי במלחמה, במקום להתמקד באשם היחיד - פוטין? למה אתם לא פונים אל החלק השפוי והנאור ברוסיה, שאולי יעזור לכם לפתור את הבעיה?
"השאלה הזאת היא פרובוקציה. מה שאנחנו רוצים מהרוסים זה שלא יישבו בשקט ורק יסתכלו על מה שפוטין עושה. למה שאתם לא תגידו שהפלסטינים הם אחים שלכם? אנחנו מחלקים את הרוסים לרוסים טובים ורוסים אויבים".

את מבינה את התנהלות ישראל סביב הרצון שלה לתווך ולשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה?
"אני מבינה שמסביבכם יש רק מדינות אויבות ושזה מסוכן לכם, אבל אנחנו ממש מבקשים למכור לנו כיפת ברזל ולא להגביל את האוקראינים שבורחים לישראל - זו המדינה של קרובי המשפחה שלהם. גם קרובי המשפחה שלי גרים בישראל, החיבור בינינו הוא מאוד קרוב. מקווה שהפגישה של פוטין וזלנסקי תהיה בירושלים, זה מקום סימבולי".