שר המשפטים גדעון סער הכחיש אמש (רביעי) כי תקווה חדשה בראשותו מנהלת מגעים עם הליכוד על הקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו. עם זאת, סירב לומר בקולו כי לא יישב עם נתניהו גם במחיר בחירות.

"לא אני ולא אלקין מנהלים איתם מגעים. אין יום מאז הבחירות הקודמות שלא מגיעים אלינו שליחים והצעות. לא היה משא ומתן, לא מתקיים משא ומתן ואם הייתי חושב לשנות את עמדתי, וזו לא עמדתי, הייתי בא באופן גלוי לציבור ומסביר מדוע שיניתי את דעתי".

חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד טוען כי משא ומתן בין הליכוד לתקווה חדשה אכן מתקיים. "בימינה ובתקווה חדשה, חוץ מנפתלי בנט ומתן כהנא, כולם מנהלים משא ומתן. הם מבינים שהממשלה הזאת לא יכולה למשול ולהעביר חוקים. כל היום הם צריכים ללכת לאחמד טיבי ולאיימן עודה ולשאול אותם אם אפשר להעלות חוק כזה או אחר או לא. זה היעדר משילות. קואליציה שצריכה את האופוזיציה כדי להעביר חוקים, זו לא קואליציה".

יש סיכוי שהליכוד יקבל בחזרה את גדעון סער? זה יעבור במוסדות הליכוד?
"יש היתכנות אולי להקמת ממשלה של סיעות נפרדות, שתקווה חדשה תהיה סיעה נפרדת. היתכנות בתוך הליכוד - להערכתי הסיכוי לכך נמוך. גדעון אמר שיש משקעים אישיים, אני מציע לשים אותם בצד ולראות את טובת המדינה. לנו, לליכוד, יש אינטרס ללכת לבחירות, אנחנו רואים את הסקרים, אבל האינטרס של המדינה זה להקים ממשלה חלופית. אפשר להערכתנו להקים ממשלה של 63 חברי כנסת ימניים, אבל אם תקום ממשלה כזאת היה תהיה לא פריטטית ולא ברוטציה, אלא ממשלה בראשות הליכוד ונתניהו".

לדברי כהן, "ממשלה חלופית תקום רק אם היא יכולה לעשות שינוי בריבונות, במשילות ובמשפט. ממשלה שלא תעשה רפורמות, תטפל במערכת המשפט ותחזיר את המשילות והריבונות, אין טעם להקים אותה".

אמש עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת החוק שהוביל כהן, האוסרת על הנפת דגל של מדינת אויב או של הרשות הפלסטינית בגופים המתוקצבים או הנתמכים על ידי המדינה. ראש הממשלה בנט וחברי קואליציה נוספים הצביעו בעד הצעת החוק, לאחר שהוחלט על חופש הצבעה. "בנט הצביע בעד כי גם הוא מריח שהולך להיות שינוי ושהממשלה הזאת לא יכולה להחזיק. הממשלה נסחטת מדי שבוע על ידי האחים המוסלמים. ממשלת בנט-עבאס סיימה את דרכה. גם אם טרם הוכרזו בחירות, אנחנו נמצאים בממשלת מעבר".

החוק עבר בטרומית, אבל הכנסת לא באמת תבטל הסכמים עם הרשות הפלסטינית שזה דגלה.
"באש"ף ממשיכים לשלם משכורות למחבלים שרצחו יהודים ורוצים להעמיד את חיילי צה"ל לדין. אתה מנהל שיחות כאלה ואחרות גם עם כאלה שיש לך מחלוקת איתם או שהם אויבים שלך, כפי שהייתי בסודן יכול להיות שבעתיד אהיה גם בלבנון, אבל יחד עם זאת: מי שלא טוב לו כאן, מי שעושה צעדות נכבה נגד מדינת ישראל ומתנגד למדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, יכול ללכת לעזה או לירדן. מי שרוצה לחיות בישראל, צריך לכבד את ריבונותה וסמליה".

הקואליציה תומכת בהצעות חוק של האופוזיציה שיקרות לליבה, אבל לא להפך.
"אלמלא הליכוד תומך בחוק 'ממדים ללימודים', החוק לא היה עובר והחיילים לא היו מקבלים את המלגה הזאת. את צריכה לשאול את בני גנץ איך הוא שר ביטחון בממשלה שאין לה רוב לטובת חיילי צה"ל. איך בנט יושב ונתמך על ידי האחים המוסלמים ונותן להם 50 מיליארד שקלים, בזמן שלחיילים אין? זאת ממשלה מנותקת ומדושנת".