מדינה שלמה הזדעזעה לפני שנתיים מהרצח של מיכל סלה ז"ל בידי מי שהיה אז בן זוגה, אלירן מלול. אתמול (רביעי) בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את מלול ברצח בנסיבות מחמירות. אל אולם בית המשפט הגיעו רבים מחבריה ובני משפחתה של מיכל והאזינו להקראת פסק הדין ולהרשעה שייחלו לה.

הבוקר תיארה לילי בן עמי, אחותה של מיכל, את הרגעים הדרמטיים בבית המשפט. "זה היה רגע מאוד לא פשוט. שנתיים ושלושה ימים של עינוי דין הסתיימו אתמול בהרשעה בעבירה החמורה ביותר בספר. ישבנו המשפחה בהרכב מלא והחברים של מיכל בצפיפות על הספסלים, כשהרוצח האכזרי אלירן מלול שני מטרים מאיתנו".

"בסוף ההכרעה היה לנו רגע של שבירה", סיפרה בן עמי, "בכי, חיבוקים. קיבלנו לידנו את הכרעת הדין, מעל 80 עמודים. מאתמול אני יושבת, קוראת ונחשפת למידע חדש. אלירן ניסה לכבול אליו את מיכל בכוח, היא התחננה וביקשה שייפרדו בצורה יפה. היא כתבה לו בוואטסאפ, 'נוכל לעשות את הפרידה בצורה יפה ומכבדת, אהיה הכי קשובה וסבלנית ואראה אותך בתהליך'. הוא ענה לה, 'לא תקבלי ממני גט, גם אם לא תעשי הפלה'".

ציפית שהוא לפחות יביע חרטה על המעשה הנורא הזה?
"כאדם רציונלי מן היישוב, כשאת נחשפת לכאלה מעשי רשע וזוועות, את מצפה שהבן אדם יביע חרטה ושיהיה לו שמץ של מצפון. מצד שני, מי מסוגל לנעוץ סכין 11 פעמים בגוף של אדם אחר? מי מסוגל לעשות את זה מול תינוקת בת שמונה חודשים? זה אדם חסר מצפון וחסר חמלה. זה לא מפתיע אותי, הוא ישב בפנים קפואות בכל הדיונים, בראש מורם, ולא הביע לרגע חרטה. כל התקופה הזאת הוא שמר על זכות השתיקה".

הכרעת הדין של אלירן מלול, רוצח מיכל סלה ז"ל (צילום: שלו שלום, TPS)
הרוצח אלירן מלול צפוי לרצות מאסר עולם | צילום: שלו שלום, TPS

הוא לא מספר מה קרה באותן שעות.
"הוא לא מוכן לספר מה עבר על התינוקת ב-17 השעות שגופת אמה התבוססה בדמה, עד לקישיון. בפעם היחידה שהוא נשא דברים בבית המשפט, הוא טרח להכפיש את מיכל. השופטים מצאו לנכון להתייחס לכך בהכרעת הדין, שכל הדברים שאמר התבררו כשקרים. מיכל הייתה אדם אהוב ואהבה את בתה, בניגוד למה שהוא ניסה להציג".

איך אפשר למנוע את הרצח הבא?
"יש נורמה חברתית שמה שקורה בין בני זוג, נשאר בין בני הזוג. אני קוראת לנשים - תשתפו, תדברו על זה. אפשר לזהות את הסימנים האלה ולהציל חיים. מיכל לא ידעה שהיא בסכנת חיים, כל מה שהיא רצתה זה להיפרד ממנו בצורה יפה. רונית לב ארי, מומחית לאלימות במשפחה, הסבירה לי - 'עם אדם אלים אין דבר כזה פרידה יפה, אדם אלים מבין רק אלימות'. לעולם אל תיפרדי לבד מאדם שאובססיבי כלפייך".

מה את ממליצה לעשות?
"להתקשר 118, מוקד הרווחה, ולדבר עם מומחית לאלימות במשפחה. זה חינם, אפשר להתייעץ ולקבל ליווי גם באנונימיות. המומחית תזהה אם יש סכנה ואם כן תלווה אותך. במקרה של מיכל לא הייתה אלימות פיזית קודמת, למחצית מהנרצחות זה כך. אפשר למנוע את הרצח הבא, צריכים להכיר את תמרורי האזהרה. בשביל זה הקמתי את פורום מיכל סלה, אנחנו יכולים לנצח את התופעה הזאת ושלא תהיה מיכל הבאה".