האם ההקלות שמתוכננות ליום ראשון הקרוב עלולות להתבטל ברגע האחרון? שרי הממשלה החליטו כי ביום ראשון תלמידי כיתות ז'-י' יחזרו לבתי הספר ובנוסף ייפתחו גם המסעדות, חדרי האוכל בבתי המלון וגני האירועים. אלא שסגן שר הבריאות, יואב קיש, הזהיר הבוקר (שלישי) ב"חדשות הבוקר" כי במידה והמדדים יעלו, ההקלות האלה יבוטלו. "אם ביום חמישי נראה שמקדם ההדבקה מעל 1.1 ותהיה עלייה במדדים, אנחנו נעצור. מה שאנחנו רוצים שיקרה בראשון - לא יקרה", הבהיר סגן השר. הבוקר, מקדם ההדבקה ירד ל-0.97 לאחר ימים רבים שהיה בסימן עליה ואתמול אף הגיע ל-1.

על הפתיחה המסתמנת של נתב"ג והאפשרות ש-3,000 איש ייכנסו לישראל מדי יום לקראת הבחירות הסביר קיש: "לא תהיה כניסה חופשית של ישראלים. הם יחוייבו בבידוד במלונית או בידוד מאוכן בבית. יש לישראלים זכות לבוא ולהצביע בבחירות, זאת זכות בדמוקרטיה, היא חשובה מאוד ונעשה את המאמצים לכך. עם זאת, אני חושש מאוד מכניסת מוטציות שעלולות לחרב את ההישגים המדהימים שלנו בתו הירוק. את זה נהיה חייבים לעצור".

סגן שר הבריאות נשאל האם נשקלת האפשרות לסגר בפסח: "אני לא נביא במגפה, אני לא יודע. נכון לעכשיו, אם מדדי התחלואה לא יעלו ומקדם ההדבקה יישאר בסביבות 1, אולי כן נאפשר לחגוג פסח. איפה תהיה הבעיה שלי? אם נראה התפרצויות נוספות ועלייה ב-R. כרגע אנחנו רואים הטבה משמעותית בתחלואה הקשה בבתי החולים, זה הישג של החיסונים ואני מבקש שלא לזלזל בזה".

עד כמה העובדה שהמשק נפתח עכשיו לחלוטין קשורה לזה שהבחירות בפתח?
"את התוכנית הזאת משרד הבריאות דחף לדעתי עוד לפני חודש. אמרנו שנעצור ונבדוק אחרי כל שלב האם מדדי התחלואה עומדים וכך נפעל. ביום חמישי נבחן את תנאי התחלואה ונראה אם הם מאפשרים לנו להמשיך בפעימה הבאה ביום ראשון".

אתה יודע כבר להגיד לאילו מדינות נוכל לטוס במסגרת הדרכון הירוק?
"יש מגעים להסכמים עם מדינות שרוצות את הציבור הישראלי. הקרובות קפריסין ויוון שם, מעבר לכך יש עוד מגעים אבל עדיין לא משהו סגור".

פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הזהירה מפני המשך פתיחת המשק. "החיסונים נפלאים והם עובדים, אבל אנחנו ממהרים מדי", טענה פרופ' סדצקי, "זאת לא הדרך וזה לא הזמן לתת רושם מוטעה שהכל מאחורינו. מה שקורה בשדה התעופה מאוד מצער אותי. אני לא בעד לסגור אנשים, אבל אני רוצה למנוע מהם עוד סגר ופחות חופש ממה שיש להם היום".

"צריך ללכת בזהירות, במתינות ובצורה נכונה, לא לתת מסרים מבלבלים ולעשות זיגזג", תקפה סדצקי, "יש קונצנזוס לגבי סדר העדיפויות שלנו - החינוך במקום הראשון, פרנסת האנשים במקום השני. קודם יש לדאוג שהמקומות האלה יהיו פתוחים, לא חושבת שהגענו לשם עדיין. אני בעד פתיחת הלימודים בחטיבות הביניים, אבל יש לנו נטייה לרוץ מהר מדי ולנתח את המצב בצורה פשטנית מדי".

בינתיים מקדם ההדבקה לא עולה, מספר החולים קשה יורד באופן דרמטי ורוב האוכלוסייה מחוסנת.
"מקדם ההדבקה כן עולה, ישנה עלייה מתמדת. אתמול הוא הגיע ל-1, תן לו הזדמנות והוא יעלה גם מעל ל-1. דבר שני, לא רוב האוכלוסייה מחוסנת. זה נכון שאחוז גבוה מאוד מהאוכלוסייה התחסנה וזה נפלא, אבל זה לא הרוב. צריכים להמשיך את תהליך ההתחסנות ולשכנע עוד תתי אוכלוסיות להתחסן, פרט לילדים שעדיין אי אפשר לחסן אותם".

האם את בעד חופשות וטיסות לחו"ל בעת הזו?
"זה לא הזמן לחופשה בחו"ל. אני לא רואה אותנו מצליחים לאכוף ולדאוג לכך שאנשים שחוזרים מחו"ל ייכנסו לבידוד. למה שנצליח פתאום?".