חסר תקדים: בפעם הראשונה בתולדות המדינה, נכשלו המאמצים להרכבת ממשלה חדשה וישראל תלך לבחירות נוספות שיערכו ב-17 בספטמבר. רק לפני חודש הושבעה הכנסת ה-21 ואתמול הצביעו חברי הכנסת בעד פיזורה, ברוב של 74 ח"כים לעומת 45 ח"כים שהתנגדו להצעה.

מיד לאחר פיזורה של הכנסת התייחס ראש הממשלה נתניהו לדרמה הפוליטית: "לפני כמה שבועות הציבור בישראל החליט החלטה ברורה וחד משמעית, שאני אהיה ראש הממשלה ושהליכוד יוביל ממשלת ימין. הציבור בחר בי להוביל את מדינת ישראל. המפלגות השונות שהתמודדו לכנסת הבטיחו שיתמכו בנתניהו. 60 מתוך 65 המנדטים שניתנו לימין עשו בדיוק מה שהבטיחו לעשות ורק מפלגה אחת עשתה את ההפך הגמור. אביגדור ליברמן הוליך שולל את המצביעים שלו, לא הייתה לו שום כוונה מהרגע הראשון לבצע את מה שאמר. הוא הציב דרישה ועוד דרישה ואז הציב עוד אחת".

נתניהו הוסיף, "צעד אחר צעד כל הדרישות והבקשות נדחו על הסף וכל התשובות לבקשות נדחו על הסף, כולל הערב. אני הצעתי הצעה, פשרה, לחוק שבסך הכל פתור, אין כאן בעיה בכלל. אותו מספר מתגייסים, אותן סנקציות, הדברים הללו נדחו. הליכוד גמר עם כל המפלגות ומשה כחלון אמר 'סיימנו, אבל אני לא רוצה לחתום לפני שליברמן חותם'. ליברמן לא התכוון להגיע להסכמות, הוא רצה להפיל את הממשלה הזו והוא עושה את זה משיקולים של לקושש עוד כמה קולות. כך הוא חושב, והוא לא יצליח. הוא גורר מדינה שלמה לחצי שנה של בחירות. זו פעם שנייה שליברמן גורר את המדינה לבחירות. זה פשוט לא יאומן. ליברמן הוא חלק מגוש השמאל".

לאחר אישור החוק לפיזור הכנסת ה-21 פירסם אביגדור ליברמן הודעה: "לצערי מדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות בגלל סירובן של הליכוד והמפלגות החרדיות לקבל את הצעת ישראל ביתנו ולהצביע על חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית בנוסח המקורי כפי שעבר בקריאה הראשונה, כשהח"כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. במקום זה הוצעו הצעות שונות ומשונות במטרה אחת: למשוך זמן ולמוסס או לרוקן את החוק מתוכן".

זאב אלקין מהליכוד אמר הבוקר: "הפכנו כל אבן כדי להקים כאן ממשלה ולמנוע בחירות מיותרות. אביגדור ליברמן קיבל עשרות הצעות במהלך החודש וחצי של המשא ומתן וגם בימים האחרונים, כולל הצעה אחרונה של ראש הממשלה שאמרה, או חוק כפי שאתה רוצה או גיוס חובה לכולם. גם לזה ליברמן אמר לא. זה רק מוכיח שהכל היה הצגה, ליברמן לא רצה שתקום כאן ממשלת ימין. הוא אמר לבוחרים שלו שהוא רוצה ממשלה בראשות נתניהו ובפועל עשה הפוך, מנע הקמת ממשלת ימין".

עוד הוסיף אלקין כי, "ליברמן שיקר את בוחריו. מדינת ישראל הולכת לבחירות מיותרות שיעלו מיליארדי שקלים בגלל הגחמות שלו. ההחלטה פה הייתה מכוונת, למנוע הקמת ממשלה בראשות נתניהו. הליכוד הפך אבן על אבן כדי להקים ממשלה עם כל גורם אפשרי נורמלי בכנסת הזאת, אבל בסופו של דבר אנשים לא גילו אחריות".

יבגני סובה מישראל ביתנו טען: "עד הרגע האחרון ניסינו למצוא את הפשרה ולמנוע את הבחירות. במהלך 42 הימים של המשא ומתן הקואליציוני לא הגענו לשום סיכום עם הליכוד, שמענו מנציגים שלהם 'יהיה בסדר, יהיה בסדר'. הם ידעו את העמדות שלנו ומה אנחנו דורשים בחוק הגיוס. הוכחנו שאם אנחנו אומרים משהו אנחנו עומדים על העקרונות שלנו, פוליטיקאים צריכים ללמוד קצת לעמוד במילה שלהם".

חברו למפלגה, חבר הכנסת עודד פורר, הוסיף: "ציפיתי כל הזמן שבאיזשהו שלב צוות המשא ומתן של הליכוד יתעשת ויבין את גודל השעה. ככל שהשעות נקפו הבנתי שהם כנראה לא מבינים איפה הם נמצאים. הם המשיכו לנסות וללחוץ אותנו בכל מיני הכפשות וספינים. ראש הממשלה ובכלל הליכוד כשלו בניהול המשא ומתן הזה כישלון חרוץ והאחריות מוטלת לפתחם".

השר אלי כהן ממפלגת כולנו התייחס לפרישתו הצפויה של חבר הכנסת רועי פולקמן מהחיים הפוליטיים: "לא הופתעתי, בימים האחרונים הייתה בי התחושה שפולקמן יחליט לבוא ולסיים. הוא חשב שצריך ללכת ברשימה עצמאית נוספת. הדבר הזה הוא לגיטימי, רצונו של אדם כבודו". יואב קיש מהליכוד בירך את כהן על הצטרפותו לליכוד. "זה מהלך טבעי. גם השר כהן וגם כחלון באו מלב תנועת הליכוד. זו חזרה הביתה". 

סתיו שפיר ממפלגת העבודה סיפרה על הלילה הדרמטי במשכן הכנסת. "היה לילה ארוך והזוי, אבל עכשיו אנחנו צריכים לקום על הרגליים ולהתחיל להיערך לבחירות. זכינו להצצה איך מדינת ישראל תיראה אם נתניהו ינצח עוד פעם, מדינה חשוכה, לא דמוקרטית, ארדואנית, שבה יש שלטון יחיד ולא דמוקרטיה ישראלית. זאת אחריות שלנו בשלושה חודשים לשנות את המגמה".

שפיר קראה לערוך פריימריז חדשים במפלגת העבודה. "אם יש דבר שאנחנו צריכים לעשות הבוקר במפלגת העבודה זה להכריז על פריימריז, בחירות חדשות להנהגת המפלגה. אנחנו צריכים לבנות את המפלגה הזאת מחדש, להציע לה דרך חדשה, לעשות את החיבורים הנכונים".

איתן כבל, לשעבר חבר כנסת במפלגת העבודה, הוסיף: "נתניהו הקוסם, הנסיך, הפך לצפרדע. תהיה לו עכשיו עבודה קשה להראות שוב שהקסם שלו לא פג. הוא התרסק לגמרי. זה הסיפור הגדול, ההתרסקות שלו".