משטרת ישראל חשפה אתמול (ב') פרשת התעללות בקשישים בבית אבות סיעודי בנס ציונה. סוכן משטרה סמוי הושתל במקום ובמהלך עבודתו תיעד בסתר את התנהלות המטפלים כלפי הקשישים המתגוררים במקום. סגן ניצב זיו שגיב, ראש מפלג תשאול בימ"ר מרכז, גילה ל"חדשות הבוקר" עם ניב רסקין פרטים על החקירה הסמויה. "הסוכן פעל במוסד במשך תקופה ותיעד את הפעילות שם", סיפר. "דרך אמצעים טכנולוגיים צפינו במקום וזיהינו התעללות ברוטלית בקשישים".

המצלמות הנסתרות שהתקין הסוכן הסמוי בבית האבות חשפו התעללות קשה מצד המטפלים בקשישים. המטפלים תקפו אותם במכות, אגרופים וסטירות והטיחו אותם לעבר מיטותיהם. "הכוח שהפעילו המטפלים היה ברוטלי, מופרז ושלא לצורך", אמר סגן ניצב שגיב. "החלטנו לעבור מחקירה סמויה לגלויה ולחשוף את פעילות הסוכן. הבנו שלא ניתן להמשיך ולאסוף ראיות מחשש לפגיעה ממשית בחולים". חמישה מטפלים נעצרו והובאו לחקירה, במהלכה עומתו עם הסרטים הקשים. "המטפלים ראו את הסרטים והבינו שהם לא היו צריכים לעשות את מה שעשו", סיפר שגיב.

שגית דנציגר, שסבתה דיירת בבית האבות, שיתפה את רסקין בתחושותיה בעקבות חשיפת הפרשה: "כשצפיתי בסרטים נבהלתי נורא, כמעט פרצתי בבכי. יש משפחות שלא מבקרות את הקשישים. הם חסרי ישע ולפעמים לא יודעים לספר מה הם חוו", סיפרה. לדעתה, הפיקוח הנדרש על בתי האבות צריך להיות זהה לזה שבגני הילדים: "זה חייב להיות כמו בגנים, לשים מצלמות בתוך בתי האבות".

חוק הצבת המצלמות בבתי אבות עבר בכנסת בחודש שעבר, אבל בשטח קיים עדיין מחסור חמור בכוח אדם. יוסי מזרחי, כתב חברת החדשות שחשף מקרה דומה בבית אבות בחיפה, סיפר לרסקין על המצוקה. "הפערים והכשלים במערכת הסיעוד נשארו אותו הדבר, הרבה דברים לא השתנו. אין שכר מועדף לעובדים וחסרים 6000 עובדים סיעודיים ו-800 אחיות. כל מי שיש לו דופק ונשימה יכול ללכת לטפל בקשישים וזו עבודה שהיא קשה ומורכבת מבחינה נפשית. מגיעים לתפקיד הזה אנשים לא מתאימים וזו התוצאה", סיכם.

"חדשות הבוקר" עם ניב רסקין. א'-ה', 6:15-9:00 בקשת, ערוץ 12