דוד כהן, אזרח ישראלי בן 50 מראשון לציון, נעצר לאחרונה בחשד שהבריח באמצעות חברת הייבוא שבבעלותו, די.סי לוגיסטיקה בע"מ, מאות אלפי בלונים בצבעי דגל הרשות הפלסטינית לרשות הפלסטינית. לפי החשד, הבלונים היו מיועדים להגיע לחברון ומשם אל רצועת עזה. אתמול (ד') שוחרר כהן בתנאים מגבילים.

"הכל השערות, אין שום ראייה שמקשרת אותו לזה", טענה היום יפעת בן-אבי בראון, פרקליטתו של כהן, ב"חדשות הבוקר". "מדובר בבחור בן 50, נורמטיבי לחלוטין, איש משפחה, אב לארבעה ילדים, לוחם גולני לשעבר. הוא בעל חברת ייבוא לגיטימית לחלוטין, תם לב. אתם באים ופותחים באמירה שהוא הבריח לשטחי הרשות בלונים. המכולה נמצאת כאן בישראל בנמל אשדוד, זה לא הוברח לשום מקום".

סיכול הברחת מיליוני בלוני תבערה מסין לעזה‎ (צילום: חדשות)
צילום: חדשות

המשלוח היה בדרכו לחברון.
"זה לפי טענת המכס. המכס טוענים הרבה דברים. הם טוענים שלכאורה מרשי שותף לעבירות של טרור. לתמונה של הבלונים שבצבעי הרשות נחשפתי לראשונה רק אתמול באינטרנט, מרשי עדיין לא התייחס לזה, עדיין לא נחקר על זה ואנחנו נתייחס לזה בחקירה".

אבל מה הוא בכל זאת טוען להגנתו?
"העבירות המיוחסות לו הן עבירות הקשורות לדיווח מסמכי ייבוא בלבד. הוא יבא שתי מכולות צעצועים ובלונים, ייבוא לגיטימי לחלוטין. אין שום בעיה בלייבא בלונים, בלונים נמכרים בכל מקום. מי אמר שזה יועד לחברון? אין שום ראייה לכך. הם לא יכולים להראות שהסחורה נמכרה בחברון, אי אפשר להוכיח שהסחורה הייתה מיועדת לעזה, מדובר בספקולציות בלבד".

אתמול הוצתו 11 שריפות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה. בעקבות כך צמצם צה"ל את מרחב הדיג ברצועה.

הפרשה נחשפה בעקבות מידע מודיעיני מוקדם, לאחר שאותרה בנמל אשדוד מכולה שבה אוחסנו מאות אלפי הבלונים שלפי החשד אמורים היו לשמש כבלוני נפץ שישוגרו לשטח ישראל. לפי החשד, ניצל כהן את אזרחותו הישראלית כדי להשתמט מבדיקות ביטחוניות במעבר לרצועה.

המידע המודיעיני התקבל ביחידת היס"מ של בית מכס אשדוד, והוא הצביע על כך שחברת די סי לוגיסטיקה בע"מ, שבבעלותו של החשוד, דוד כהן, מתכוונת לייבא באמצעותו כמות אדירה בלונים ולהעבירם מייד לתושב חברון ומשם, כך לפי החשד, יועברו באופן הדרגתי לעזה.

סיכול הברחת מיליוני בלוני תבערה מסין לעזה‎ (צילום: חדשות)
צילום: חדשות

ביום ראשון האחרון אותרה המכולה שיובאה על ידי החברה שבבעלות החשוד ובה נמצאו קרטונים רבים שבהם אוחסנו הבלונים, שעליהם נרשם שמו של רוכש הסחורה: תחסין מאגד אחמד דופש, פלסטיני תושב חברון. בניגוד מוחלט לנהלי המכס, החשוד לא ציין קוד אוטונומיה בהצהרת היבוא ולא יידע את המכס ביעד הסופי של משלוח הבלונים, על מנת להימנע מבידוק בטחוני וכפי שנטען בבקשת המעצר שלו - כדי לגרוף מכך רווח כספי.

שלשום נחשף במהדורה המרכזית כי ישראל וחמאס הגיעו להבנות להפסקת אש למשך חצי שנה. ההבנות שהושגו מהצד של חמאס: הפלסטינים מסכימים להפסקת אש והפסקת האירועים האלימים על הגדר; שמירת המרחב הביטחוני - 300 מטרים מהגדר; הפסקת עימותים ליליים והפסקת המשטים לאזור החוף. ישראל מצידה מוכנה להרחבת מרחב הדייג ל-15 מייל, קידום העסקה יזומה של האו"ם, העברת תרופות וסיוע אזרחי ופתיחת משא ומתן על חשמל, מעברים, בריאות וכספים. ההבנות אמורות להתקיים כאמור במשך חצי שנה.