מאז פלשה רוסיה לאוקראינה, עשרות אלפי תושבים עושים את דרכם אל מעברי הגבול כדי להימלט מהמדינה, ביניהם גם ישראלים ויהודים רבים. אחרי שברחו מקייב לכפר אנטבקה הסמוך, דבורי אסמן וקבוצה של 200 ישראלים נוספים שהפכו עם פרוץ המלחמה לפליטים, חצו בשעות האחרונות את הגבול למולדובה.

בשיחה עם ניב רסקין הבוקר (שני) סיפרה אסמן, "בשלושת הימים האחרונים עשינו הערכות מצב - מה לעשות, לצאת או לא לצאת, האם זה בטוח או לא, האם זה נכון עכשיו? היינו בקשר עם אנשי מודיעין, הרב אסמן היה בקשר עם האנשים שלו, היינו כל הזמן עם מזוודות ארוזות. אמרו לנו 'תתכוננו', התכוננו, שלוש פעמים קרה שבסוף לא יצאנו. אתמול, כמה דקות לפני ארבע, אמרו 'צריך לצאת'. הגיע ליווי משטרתי, סידרו לנו שביל מסודר ולאורך כל הדרך היה לנו ליווי. נסענו 200 אנשים מאנטבקה לגבול ב-19 מכוניות ואוטובוסים".

"אחרי שהיינו 11 שעות על הכביש סוף סוף עברנו את הגבול", המשיכה אסמן, "חיכינו שכולם יעברו, לראות שכולם בסדר. אחרי שהגענו לגבול היו עוד שלוש שעות נסיעה עד לקישינב. אלה שעות לא שעות. אנשים טובים סידרו לנו שם בית מלון לישון בו כדי להתאושש קצת מהנסיעה והטירוף שעבר עלינו בזמן האחרון".

פתאום את מוצאת את עצמך פליטה במדינה זרה.
"זאת הזייה אחת גדולה. כל הדרך היו חיילים חמושים שעשו חסימות לצבא הרוסי בכל מיני דרכים, כמו שקי חול ובמפרים מבטון. מנסים בכל דרך לעצור אותם. גם בארץ יש מלחמות אבל אתה לא רואה את הטנקים, פה בכל מקום אתה רואה טנקים נוסעים. כשהייתי בארץ שמעתי את המלחמות בעיקר, לא ראיתי אף פעם את המציאות הזאת".

מה אתם מתכננים הלאה?
"לחזור לארץ, כל אחד למקום שהוא רוצה. ברגע שעברנו את הגבול אנשים התחילו לבכות ואמרו, 'אין לנו לאן ללכת'. לקח לנו זמן לשכנע אותם שלא נעזוב אותם. קרן יהל עוזרת לנו כבר הרבה זמן, הציעה להטיס את קבוצה ולדאוג לנו ללינה ולאוכל. אנחנו מנסים לסדר את האנשים לפחות עד שתירגע המלחמה. יש עוד רעיונות ואנשים טובים שרוצים לעזור לנו ואומרים - ניתן בית מלון, ניתן אוכל, נסדר לכם עוד טיסה".

מה עם האנשים שנותרו מאחור?
"נשארו כמעט 100 אנשים באנטבקה עם הרב. הוא לא עזב אותם. אלה אנשים שלא היו יכולים לבוא, או כי הם מבוגרים או כי הרגישו שיש להם אחריות גדולה מדי. עדיין מלחמה, יבואו עוד פליטים, מי יבשל את האוכל במלון? מי ישמור על האנשים? יש כאלה שאמרו שלא יכולים לעזוב. הרב נשאר לחבק ולהכיל אותם".