מספר ההרוגים הרשמי באסון רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה עומד על כ-7,800 בני אדם בשלב זה, כשההערכות מדברות על 20 אלף הרוגים, רובם קבורים מתחת להריסות הבניינים שקרסו בעקבות רעש האדמה.

על אדמת טורקיה פועלים בשעות אלה צוותי הצלה ישראליים אשר נמצאים במירוץ נגד הזמן, בתנאי מזג אוויר קיצוניים, ומנסים לחלץ אזרחים מבין ההריסות. דוד סרנגה, ראש המשלחת הישראלית הרשמית לטורקיה, תיאר הבוקר: "הכוחות הישראלים, משלחת החילוץ, הגיעה לשטח עצמו והתחילה אתמול בפעולות החילוץ. המראות די קשים, בתים שלמים הרוסים, שכונות שלמות הרוסות. הקרובים נמצאים בסמיכות לבניינים, בתקווה לשמוע מיקיריהם שקבורים שם. כולם נמצאים סביב מדורות כדי להתחמם".

"הצוות הישראלי פועל כל העת, פעל כל הלילה וימשיך לפעול גם הבוקר. הטורקים מכווינים אותנו לא רק לשכונה, אלא גם לבניינים ספציפיים ששם הם מאמינים שניתן למצוא אות חיים. אם נשמעת קריאה ממקום אחר עם סיכוי למצוא שם אנשים, אז הצוות עובר לשם - אבל ההכוונה היא מאוד מדויקת למקומות מדויקים ומסוימים".

כמה חילצתם ביממה האחרונה?
"הצוות עובד כל העת. מאמין ומקווה שנשמע בשורות בקרוב. אנשי פיקוד העורף שנמצאים פה עושים עבודה מדהימה. במקביל, ארגונים חברתיים וארגוני חברה אזרחית שמעוניינים לתרום ולסייע, בין אם זה בציוד וכדומה, משרד החוץ מרכז את הפעילות הזאת באמצעות סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל".

ערן מגן, מפקד משלחת חילוץ אזרחית, סיפר: "עבדנו בשני מוקדים. באחד מצאנו מישהו לא חי, במוקד השני חילצנו אישה בת 50. זה חילוץ מורכב שנמשך 17 שעות והסתיים בשעות הלילה המאוחרות. האישה הייתה קבורה 40 שעות בחישוב גס".

איך היא נשארה בחיים במזג אוויר כזה ובלי אוכל ומים?
"אוכל זה לא בעיה, הבעיה היותר גדולה זה מים. כשיורד גשם, הטיפות איכשהו מגיעות לך לפה. זה עניין של מזל. מילימטר לפה או לשם, היא לא הייתה נשארת חיה. היא שכבה על הבטן, שלוש קומות מעליה, מעוכה לגמרי, ארוזה כמו בקופסת שימורים. ייצרנו מנהרה ארוכה כדי להגיע לשניים-שלושה מקומות, ובמאמצים משותפים של כל הצוות הצלחנו להוציא אותה".

וכעת תמשיכו למוקד הבא?
"אנחנו אחרי שלוש-ארבע שעות שלקחנו פסק זמן. אימץ אותנו בית החולים המקומי, ישנו שם. את האינפורמציה שלנו אנחנו מקבלים בעיקר ממנהל בית החולים, מכל מיני פניות שהוא מקבל ממשפחות וממרכזים רפואיים שפונים אליו. עם זאת, ככל שהימים עוברים המידע יותר סתמי. במזג האוויר הזה עוד אפשר למצוא הרבה אנשים. יש לנו עוד יומיים-שלושה שהם ריאליים לגמרי למצוא ניצולים חיים. גם אחרי זה אפשר".

אתם מקבלים פניות מישראלים שרוצים להצטרף אליכם במאמצי החילוץ?
"שיתפו איתנו פעולה לא מעט מקומיים שהצטרפו אלינו. בסך הכל, אנחנו צוות של 18 איש, ויש פה הרבה עבודת ידיים. את הקטע היותר מקצועי אנחנו עושים, לא שאנחנו בוחלים בעבודת ידיים. בקטע המקצועי, אנחנו אלה שנמצאים בקצה. משלחות מהארץ רוצות כבר להצטרף אלינו. כשיגיעו, נאמץ אותן גם".

במקביל, רעידת אדמה בעוצמה 3.5 הורגשה הלילה בישראל. מדובר ברעידת האדמה השלישית בתוך יומיים. פיקוד העורף הדגיש כי לא הופעלה התרעה לרעידת אדמה, מכיוון שלא מדובר בעוצמה שעלולה לסכן את האזרחים.

אבישי האס ממעלה אדומים תיאר את הרגע שבו הרגיש את רעידת האדמה: "זה תפס אותי בחדר העבודה. בת הזוג שלי הגיעה מבוהלת ואמרה שהרגישה רעידה חזקה, שהספה שישבה עליה ממש זזה. קמתי, ולרגע הרגשתי שוב את אותה תחושת דז'ה-וו שהיה לי יום לפני ברעידה שהייתה באזור המרכז. הרגשנו לחוצים וחרדים, לא ידענו למה לצפות. אתה די חסר אונים בסיטואציה הזאת, אין לך מה לעשות".

"אמרתי לה: בואי, נרד מהר לחדר המדרגות. לקחנו את הכלבה ויצאנו לשטח פתוח יחסית מחוץ לבניין, באזור מסחרי שאנחנו נמצאים בו. חיכינו לראות מה קורה. דקה אחרי שיצאנו, קיבלנו את ההתרעות בטלפון שהורגשה רעידה באזור ירושלים".

היו עוד שכנים שיצאו החוצה?
"אנחנו שכונה די מבוגרת, קשה להגיד שראיתי הרבה אנשים. בעיקר צעירים הספיקו לצאת מהר, אבל לא היו הרבה. לא חושב שיש הרבה מודעות פה באזור לנושא הזה. יש לי חברים טובים שנמצאים בפיקוד העורף באזור ירושלים. ישר כתבתי להם, ניסיתי להתעדכן ולחדד יותר את ההנחיות. הם לא היו מעודכנים עדיין באותו הרגע. בדיעבד הבנתי שלא ראו לנכון להפעיל את ההתרעה כי לא הייתה סכנה מוחשית".