כ-20 רקטות נורו ביממה האחרונה מלבנון לצפון, כולל לערים נהריה וראש פינה. בתגובה, תקף צה"ל מטרות חיזבאללה. חברי כיתות הכוננות ביישובים העורפיים מזהירים כי חסרים להם נשקים ודורשים צו 8 שיאפשר להם כלכלית להמשיך להתנדב 24-7 בשמירה על היישובים, כפי שעשו ב-24 הימים האחרונים.

עמית קליין, חבר כיתת הכוננות במושב רגבה, תיאר הבוקר: "ב-8 באוקטובר, אחרי המאורעות בעוטף, קיבלתי טלפון באמצע יום העבודה מהרבש"ץ. הוא קרא לי, שאל אם אני מוכן להגיע לכיתת כוננות. הייתי גולנצ'יק וכשקראו לי להגן על המשפחה ועל הקהילה, קמתי באמצע יום עבודה והגעתי ליישוב. אני עובד במפעל הטקסטיל דלתא גליל בכרמיאל".

"אנחנו כרגע 16 חברים בכיתת הכוננות, אבל יש לנו רק שמונה נשקים. אנחנו מחכים לעוד הקצאות. שלושה חברים מכיתת הכוננות, שאחד מהם זה אני, נמצאים 24-7 ביישוב. כבר ארבעה שבועות שאנחנו מקימים עמדות שמירה, מגנים על שערי הכניסה ליישוב, סוגרים פרצות בגדר, מכינים את דברי החירום כמו גנרטורים ומיכלי מים".

אתם דורשים גיוס בצו 8.
"יש כרגע 15 יישובים שכיתת הכוננות שלהם לא קיבלה צו 8. היישובים האלה חתמו במג"ב, שנמצא תחת המשטרה, שנמצאת תחת המשרד לביטחון לאומי. אני לא יודע מה קורה שם, אין תשובות. ממה שאני שומע מיו"ר הוועד המקומי פה, כולם במשרד הביטחון לאומי יודעים אבל לא עושים כלום. כנראה שהוא עסוק בלחלק 150 אלף אקדחים, ממתקים לאזרחים, במקום להתעסק בחברי כיתת הכוננות".

מה חשיבות צו 8 מבחינתכם?
"אני כרגע בצו 8 על חשבוני, על חשבון ימי החופש. כמובן שאחרי יולי-אוגוסט נגמרו ימי החופש, אז אני כרגע במינוס".

משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר, הוסיף: "המועצה שלי, אחת המועצות הגדולות במדינת ישראל, מחציתה נמצאת בקו העימות. כיתות הכוננות שם מחוילות על ידי פיקוד צפון וצה"ל. היישובים העורפיים שלי מקבלים כלי נשק והדרכה על ידי מג"ב. המשרד לביטחון לאומי לא מחייל כיתות כוננות אלא רק מתנדבים ומתנדבות".

"אני בקשר תמידי עם צמרת צה"ל, כולל אלוף פיקוד העורף ואלוף פיקוד הצפון, כדי לחייל את האנשים האלה דרך פיקוד העורף. הסוגיה הזאת מתמהמהת יותר מדי זמן. כולם מודעים לה, אבל העומס שם בלתי נתפס. היו אצלי השבוע מפקד פיקוד העורף והאלוף גורדין והבטיחו טיפול. כולי תקווה שעמית וחבריו לאורך הגזרה כאן, ביישובי העורף, יקבלו צו 8. זה דבר שהוא מתבקש. לא ייתכן שהם יתנדבו 23 ימים, יאבדו פרנסה ולא יהיה להם ביטוח אם חלילה יקרה להם משהו".

ספר על 24 השעות האחרונות בצפון.
"אני מבין שהפוקוס כרגע כולו בדרום, להביא חזרה הביתה את 239 השבויים ולנצח את החמאס ולהכריע אותו, אבל צריך להבין שהגזרה המסוכנת והנפיצה ביותר במדינת ישראל זו גזרת הצפון, חיזבאללה ונסראללה. מה שקורה כרגע זו הגנה. החיזבאללה יורה, צה"ל מגיב. מחבלים חודרים, צה"ל מגיב. טילי נ"ט, צה"ל מגיב. אתמול הייתה האסקלציה הגדולה ביותר, כשלמעלה מ-20 רקטות נורו לעבר הגליל המערבי והגליל העליון, לאורך כל רצועת קו העימות. אני מצפה מהדרג המדיני, מראש הממשלה ומהקבינט המדיני-ביטחוני, לא לחכות. יש לנו 70 אלף עקורים מביתם שלא יחזרו הביתה בסיטואציה הזאת. חייבים להרחיק את חיזבאללה מגבול הצפון".

ברמת כיתות הכוננות, האם אתם ערוכים?
"אני סומך את ידי על צה"ל שנמצא פה בכמויות ובמספרים שלא היו מאז קום המדינה. יש פה חטיבות ואוגדות שערוכות לאורך כל הגזרה. לעניין כיתות הכוננות, לא היינו ערוכים מספיק. אנחנו כרגע מאמנים את כיתות הכוננות שלנו באופן עצמאי. האלוף אייל בן ראובן בא אלינו למועצה עם צוות אלופי משנה ותתי אלופים, כולם מגויסים למשימה, שמגיעים לכיתות הכונות ומאמנים אותם לכל רעה חולה אם וכאשר נידרש לכך".