אמש הותר לפרסום כי הישראלית אליזבת צורקוב נחטפה לפני ארבעה חודשים בעיראק ומוחזקת על ידי מיליציה שיעית בשם כתאא'ב חיזבאללה. צורקוב, דוקטורנטית בפרינסטון שחוקרת את סוגיות המזרח התיכון, הגיעה לעיראק מתוקף עבודתה האקדמית. היא מחזיקה באזרחות ישראלית ורוסית ונכנסה עם הדרכון הרוסי שלה לעיראק.

גורם מדיני בכיר הבהיר כי צורקוב אינה סוכנת מוסד וכי בשלב זה, מצבה הגופני טוב: "מדינות נוספות מעורבות - ארצות הברית, מדינות ערביות מתונות ואפשר להעריך שגם רוסיה. ישראל פועלת במספר כיוונים ומבצעת כל מיני דברים שיובילו לשחרורה - אנחנו לא לבד ולא ניתן לפרט על הפעולות שנעשות".

אמה צורקוב, אחותה של אליזבת, סיפרה הבוקר: "ימים קשים עוברים על המשפחה שלי. אמא שלי מאוד מודאגת. מאוד קל להישאב לתרחישי הזוועה האפשריים שאליהם זה יכול להתפתח. זה מאוד מלחיץ ומדאיג. הדבר היחיד שבראש מעייננו זה שלומה של ליזה ושובה הביתה בריאה ושלמה. זו חוויה מאוד קשה ומפחידה, חוסר הוודאות קשה מאוד".

"אני מבקשת להתפלל לשלומה, לקוות שהיא תחזור הביתה בשלום ולהימנע מדברים שיכולים להזיק לה. המקרה הזה הוא סיפור אנושי, לא קוריוז חדשותי. יש אנשים שמעורבים בזה. היא לא סתם חוקרת ישראלית, היא אחותי. היא נהדרת בכל דרך אפשרית. אני מאוד רוצה לראות אותה שלמה ובריאה, בחזרה הביתה. מבקשת להיות אנושיים".

מתי הפעם האחרונה ששוחחת איתה?
"ב-20 במרץ. היא לא ענתה לוואטסאפ ושמנו לב שמשהו לא תקין. בדרך כלל היא עונה לי מאוד מהר. היה לי ברור שמשהו פה לא תקין, והתחלנו בבירורים. מההתחלה, היה ברור לי שמשהו לא בסדר. לא ידעתי מיד מה קורה".

איך פעלת ברגע הזה?
"פניתי לגורמים בישראל שאמרו לי שבודקים את זה, ומשם זה התגלגל. לא היה רגע אחד שבו הכל התבהר. זה עניין מורכב, היה תהליך שהתגלגל לאורך החודשים האחרונים, שבהם התחבר לנו מה באמת קורה ומי השחקנים הרלוונטיים".

דיברת איתה בסמוך לחטיפה? חשת במשהו חריג?
"ממש לא. אני גם אקדמאית, דוקטורנטית, לעיתים קרובות אנחנו מדברות על המחקר שלנו. היא דיברה איתי על המחקר שלה, תיארה לי את שני הראיונות האחרונים שהיא עשתה לפני שנחטפה. היא דיברה איתי גם על הראיונות שהיא רצתה לעשות כדי לסיים את החלק הזה מהדוקטורט שלה. היה לה פרק זמן קצר לסיים את עבודת השטח שלה. היא דיברה איתי על הדברים שעלו בראיונות, איך הם מרכיבים ביחד תמונה מלאה. היא נשמעה רגיל לגמרי".

את בקשר עם גורמים בישראל? את מעודכנת במצבה הרפואי?
"הדבר הכי חשוב לי ולמשפחה זה להחזיר את ליזה בשלום הביתה. אני לא יכולה להגיד שום דבר שיסכן את זה, ולכן הבנתי לגמרי כשלא שיתפו אותי בכל מה שקורה. עמדו איתי בקשר רציף, עידכנו אותי במה שאפשר היה. מדינת ישראל ללא ספק פועלת בצורה מאוד רצינית כדי להחזיר אותה הביתה. לא יכולה להרחיב מעבר לזה".