לוחם דתי בחטיבת גולני לא קיבל פטור זקן, לאחר שלא ידע לספר לרב הצבאי מהי פרשת השבוע. החייל, שמגיע מבית דתי ומגדל זקן בשנה וחצי האחרונות, למד בישיבה בארה"ב והתגייס לפני כחודש. כעת, לאחר שסירב פקודה ולא התגלח, הוא הודח מפעילויות היחידה. עו"ד יעל תותחני המייצגת את החייל מטעם עמותת "צו אחד" סיפרה הבוקר (ג') ל"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" (קשת 12) על "אפליית המסורתיים" בצבא – והלינה על מדיניותו של הרמטכ"ל איזנקוט.

"הסיפור התחיל בשבוע שעבר. החייל מגדל זקן כבר שנה וחצי, לפני חודש הוא התגייס ורוצה להיות לוחם בגולני. הוא מגיע מבית דתי, שומר שבת, למד בישיבה בארה"ב והגיע לארץ כדי להתגייס", סיפרה. "הוא נפגש עם רב פעמיים. שאלו אותו מה קורה במוסף של שבת ובמנחה של שבת, מה ההבדל בין תפילה אחת לאחרת, והוא ענה על הכל כמו שצריך. ואז, כששאלו אותו מהי פרשת השבוע, הוא התבלבל מרוב לחץ. לבוא ולהגדיר שבן אדם הוא לא דתי זה מזעזע. אולי תבדוק אם הוא שומר מצוות?".

עוד בפז"ם:
>> אטימות בצה"ל: חייל נשלח ל-20 ימי מחבוש כי סירב להתגלח בספירת העומר
>> הגיעה לחר"פ צריפין עם גופיה ומכנסיים – ונשארה בחוץ
>> מדריכת צניחה העבירה אימון – 30 חיילים הפנו לה את הגב

"הרמטכ"ל החליט שחייל מסורת או דתי, שמעוניין לגדל זקן מטעמי דת, צריך לעבור מבחן", הוסיפה עו"ד תותחני. "כאן זה נהיה מאוד בעייתי. מה זה מבחן דת? איך מחליטים למי מותר לגדל זקן ולמי אסור? איך מחליטים מי דתי בכלל? כל רב בכל בסיס החליט על מבחן אחר עם שאלות אחרות". לדבריה, המבחנים לא מבוססים, נקבעים באופן שרירותי על ידי הרבנים בבסיסים – וחוטאים למטרתם. "אני מכירה אתאיסטים שעברו את המבחן בצורה מצוינת. אין קריטריונים למבחן".

עו"ד תותחני הוסיפה שצה"ל יודע לבדוק האם מלש"ביות שמצהירות על פטור מטעמי דת הן אכן דתיות באמצעות מעקב - ולא באמצעות מבחנים. "כשבאה בחורה ומצהירה שהיא דתיה ומבקשת לעשות שירות לאומי, הצבא יודע טוב מאוד לעקוב אחריה בפייסבוק. צריך להבין שלהגדיר מי דתי על סמך מבחן זה מגוחך. כשדיברתי עם רב צבאי אתמול, הוא אמר לי: 'צריך לראות עד כמה הוא דתי, ואם הוא כזה דתי שהוא מצריך זקן'. נדהמתי מהאמירה הזו. אם הוא אוכל מהדרין אבל גם חלב נוכרי, מותר לו לגדל זקן? ואם הוא עושה ברכת המזון אבל לא נוטל מים אחרונים? זה כבר נהיה מגוחך".

לדבריה, החייל הודח מפעילות היחידה ובזמן שחבריו לגדוד נמצאים באימון בשטח, הוא מנקה את תאי השירותים בבסיס. "עד שאיזנקוט הגיע הכל היה בסדר. לא נתקלנו בדברים כאלה. צה"ל קיים עשרות שנים, ומאז שאיזנקוט הגיע יש בעיות. יש הרבה יותר טענות על הדתה בצה"ל ובעיות של דתיים עם הפיקוד. אתמול שלחו לי קטע מהסדרה 'יחידה מעורבת', על חיילות שהחזיקו את הנשק בצורה עקומה וצחקקו מזה שיש לוחמים מאוד חתיכים. אותי זה מטריד".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "החייל נפגש מספר פעמים עם רב היחידה ועל פי הנהלים לא אושר לחייל פטור זקן. צה"ל מכבד את רגשותיהם ואורח חייהם של כלל חייליו, דתיים וחילוניים כאחד".