הערב (ה', 21:15 בקשת 12), יחזור רוני קובן לסיפור בלתי נשכח ששודר בתכנית עובדה לפני כ-8 שנים. שרון בלוך, אם וגננת ישראלית, אימצה את רם, אז רק תינוק בן 10 חודשים. שרון החליטה לקחת את רם לאומנה ובמהרה הוא הפך להיות בנה לכל דבר. "היא ממש גואלת אותו, זה ילד שנטשו אותו עם הלידה שלו, בן למנקה, פליטה סודנית", סיפר הבוקר קובן, שליווה את הסיפור מקרוב אז ועכשיו בתכנית חדשות הבוקר עם נסלי ברדה.

שרון גידלה את רם באהבה, לימדה אותו עברית והוא נהיה חלק בלתי נפרד ממשפחתה - אלא שאז משפחתו הביולוגית דרשה אותו בחזרה. שבועיים לפני ששרון קיבלה את האישור הרשמי לכך שהיא יכולה לאמץ את רם ושנה מרגע שלקחה אותו לאומנה, החלום שלה נשבר והיא נדרשה לשחרר את רם, שהיה אז בן שנתיים.

נינג'וק, סבתו של רם, השאירה מאחוריה 12 ילדים ונכדים באוסטרליה והגיעה לארץ במטרה להשיב את רם לחיק המשפחה. "זה שתי נשים מאוד חזקות, אתה מצפה לקונפליקט, למשפט שלמה,  אבל אז נהיה ביניהן חיבור", סיפר קובן. "אני בא לשרון ואומר לה כשהעניינים מסתבכים ולילד אין פספורט, 'תשמעי, יש סיבוך בירוקרטי, תנצלי את זה ושהסבתא תחזור'. כבר לא יכולתי לשאת את זה יותר, ראיתי את החיבור. אי אפשר היה לנתק את רם מאמא שלו. היא אמרה לי תשמע, אני מסתכלת לו בעיניים, זה דם מדמה. היא תקבל את הילד. הגשר היחיד שיהיה לי לחיים שלו, זה דרך הסבתא הזאת".

בשנים שחלפו מאז, קובן המשיך לעקוב אחר הסיפור. בינתיים הקשר בין רם לשרון נותק, על אף שהיא המשיכה לשלוח לו מכתבים ומתנות. "אחרי תקופה ארוכה של נתק, קורה משהו שמאפשר את חידוש הקשר, ואז הם מקבלים גם סרטון של הילד. הוא כבר בן 5-6 והוא משחק כדורגל", סיפר קובן. רם לא הצליח לשכוח את אמו שרון, על אף שהיה פעוט בזמן שיגדלה אותו. "הוא לגמרי זוכר, והוא קיבל את המכתבים והמסרים שהגיעו אליו דרך האחים שלו".

הסרט שישודר הערב יתעד את הפגישה הראשונה של רם ושרון שנים ארוכות אחרי שנותק ביניהם הקשר. "אני רוצה להגיד שלא רק בוכים בכתבה הזאת, רגע הפגישה הוא מזכך, זו אחת מהפגישות הכי יפות שהייתי בהן בחיים, ובוודאי שיצא לי לתעד. האינטימיות חוזרת מהר מאוד, למרות שיש פה המון שאלות מורכבות", אמר קובן.

רם ושרון בלוך (צילום: שלום רופאייזן, עובדה)
צילום: שלום רופאייזן, עובדה

בהמשך דבריו, סיפר קובן סיפר על הלבטים שמאחורי הכנת הכתבה. "כשהתלבטנו אם לנסוע, עשיתי את זה רק אחרי שדיברתי עם נינג'וק בטלפון, לוודא שלא נופלת עליו איזו אישה זרה, לוודא שהוא באמת מכיר אותה וזוכר", אמר. "אחד מהדברים המעניינים שקרו זה שהיא באה בתור אורחת, אבל לאט לאט שתיהן עוברות איזשהו תהליך שגם גורם להן לבוא בחשבון עם ההחלטות שלהן. עולה השאלה למה בכלל נינג'וק לקחה אותו משרון, הרי היא ראתה שהילד בסביבה כל כך טובה. עולה שאלה מעניינת שמגיעה עד לרקע של נינג'וק בדרום סודן ומה שקרה לה שם".

בשנים שחלפו מאז שקובן תיעד את הסיפור המרגש של רם ושרון, הוא בעצמו התחתן והביא ילדים לעולם. "בפעם הראשונה שנסעתי לא היו לי ילדים, הייתי ערב חתונה ואשתי כבר הייתה בהריון. עמדתי להיות אבא בעצמי, ככה שזו הייתה סוג של הכנה להורות וזה באמת לימד אותי המון. אין מה לעשות, בהורות אין שום מחסומים, אין שום גבולות ויש פה שתי נשים שהפכו את העולם בשביל הילדים שלהן. לפעמים זה גורם להן להתנגש אחת בשנייה", סיכם.