האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב, בני 22 ו-20, נרצחו בפיגוע בחווארה. מחבל שארב לישראלים באחת הסימטאות, פתח לעברם באש מטווח אפס בזמן שנסעו במכוניתם - ונמלט. הלווית השניים תיערך בשעה 14:00 בחלקה הצבאית בהר הרצל בירושלים.

הרב שמואל יניב ורעייתו, יונה יניב, סבא וסבתא של הנרצחים, ספדו להם הבוקר. "אנחנו משפחה מאוד ציונית. שני הילדים: האחד גמר שירות משמעותי מאוד בחיל הים, כסגן מפקד סטי"ל. השני התעקש להגיע לסיירת ועמד לפני המבחן. אלה שני ילדים מתוקים, אהובים, מלאי חמלה, אור וחוכמה", תיאר הסב, "אלה רגעי רגעי קודש בחיי, קודש קודשים. מה עובר על אדם ברגעי קודש? מחשבות גבוהות מאוד".

"אבא שלי נפצע אנושות במלחמת השחרור, בקושי יצא מזה", סיפר הרב, "חיינו במצוקה אך גדלנו לתפארת. אחי קיבל צל"ש, אחי השני נפצע, אני קצין בעצמי. ארץ ישראל מאוד יקרה לי, הגאולה עוד יותר יקרה לי. מעולם לא נסענו ולא ניסע לחוץ לארץ. ליבי דואב מאוד על השסע בעם. לא מבין, ריבונו של עולם, איך לאנשים אין רחמים על אלפי אנשים שמסרו את נפשם. הלב שלי רותח מכאב ומצער. איפה האהבה, האחווה והחמלה? כל הזמן רק הפגנות והפגנות, למה? מה הם רוצים ממני? מה עשיתי להם?".

"כל חיי חשבתי רק על העם, לא על עצמי. אנחנו לא שונאים ערבים. אשתי מחזיקה ערבי שיעבוד לכלכלתו, והוא מסכן". יונה הוסיפה: "עכשיו אני נאלצת להגיד לו ללכת. אני לא יכולה אחרי שאני קוברת שני ילדים כאלה, שהיו מסורים לי ותמיד באו לעזרתי בקניות. כואב לי מאוד. אלה ילדים שהם אצילי נפש, מגורשי גוש קטיף שגרים בהר ברכה ורצו קצת שלווה. זה נורא. אלה אנשים אידיאליסטים מאוד. הם לקחו חלקים מהגוף של הנכדים שנהרגו והשתילו אותם לאחרים בבילינסון".

הלל ויגל, שני הנרצחים בפיגוע בחווארה
הלל מנחם ויגל יעקב יניב, הנרצחים בפיגוע בחווארה

הייתם ערים לסכנה בחווארה?
יונה: "הייתי נוסעת לשם. לא היו פיגועים בכלל בחווארה, עכשיו פתאום זה התחיל".
הרב שמואל: "נמשיך לנסוע ונהיה שם. זו ארץ ישראל. אם לא היינו שם, היו עלינו טילים כמו מעזה. הם גיבורים, נמצאים בחזית. המלחמה נגד הערבים לא נמשכת יום אחד או יומיים, הם לא יפסיקו אם ניתן להם את זה. אנחנו ריאליים. אנחנו לא רוצים להתאבד ובוודאי לא להרוג, אנחנו אנשים טובים, אבל זה הייעוד שלנו כאן במקום הזה".

יונה, איך מחזיקים את הבית אחרי מה שקרה?
"אנחנו לא משפחה גדולה. זו משפחה של חמישה ילדים, ועכשיו נשארו שלושה. יש לנו חור בלב מכל הסיפור הזה. יש לי הרבה נכדים: שתי בבנות בבית אל, יש לי בקרני שומרון ובכל ההתנחלויות. רק בשבוע שעבר הלל היה אצלי, וכשחזר הביתה שאלתי אותו: אתה לא מפחד מחווארה? הוא אמר, 'לא, אין שום בעיה'. המצב קשה מאוד. אנחנו אנשים בני 80 וצריכים לקבור נכדים בני 20".

זה לופ אינסופי של אלימות ורצח. בתקופה האחרונה הפיגועים הלכו והתגברו.
הרב שמואל: "הדבר הכי נורא שיכול לקרות לעם זה שהוא מפחד מהאויבים שלו ומתכנס בביתו. הפחד והחרדה הם אסון. חס וחלילה שנפחד. לא נפחד, בשום אופן. עמי היקר והאהוב - אנא, אנשים טובים אתם, חומלים ואוהבים כאברהם אבינו: באנו לעולם רק לתקן ולעשות, זה התנ"ך שלנו. אנא, תעשו שלום בינינו, אל תדקרו אחד את השני. אין לכם מצפון? הלב שלי רותח באמת, זאת שעת קודש קודש בחיי".

חבר הכנסת דני דנון מהליכוד, תקף הבוקר את מדיניות הממשלה. "אנחנו נמצאים בעיצומו של גל טרור. זה התחיל בזירת ירושלים ועבר גם לשומרון. הייתי אתמול בסיור בשומרון בזמן הפיגוע, הגעתי לחווארה לראות את הזירה. הלב כואב: לראות את המכונית, את שלולית הדם, את המקום עצמו באור יום. ברחוב הראשי הוציאו להורג שני נערים ישראליים, בדם קר. זה מקומם. צריכים לעשות שינוי גישה. מה שהממשלה עשתה אתמול זה בדיוק להפך. ההודעה שיצאה מעקבה על הקפאת בנייה, על הקלות, על שיח, על תיאום, זה לא מוביל אותנו למקום הנכון. צריך לחדש את ההרתעה. אנחנו ממשלת ימין, ואנחנו בשעת מבחן עכשיו".

"בבוקר היו דיווחים על כך שיש רצון במערכות הביטחון לצמצם את הפעילות של צה"ל בגזרה, על מנת להוריד את החיכוך לקראת חודש רמדאן. עצם השיח זה טעות. אנחנו לא יכולים לצפות מהרשות הפלסטינית לשמור על אזרחי ישראל או להשקיט שקט בגזרה. אין קבלני משנה, כבר למדנו את זה מזמן. צריכים לסמוך רק על עצמנו בבואנו לסכל".

אתה חושב שמה שסוכם בפסגה בעקבה, זו טעות?
"לא יודע מה סוכם. ראיתי הודעה של מחלקת המדינה של ארצות הברית שהודיעה על הקפאת בנייה לשישה חודשים, ראיתי הודעה של הירדנים והודעה של ממשלת ישראל. אין התאמה בין ההודעות. שכל אחד יעשה את המתמטיקה לבדו. אני לא מכיר ישיבת ממשלה או החלטת קבינט לגבי הקפאת בנייה. אם רוצים להקפיא את הבנייה, שיביאו את זה בפני המוסדות המוסמכים במדינת ישראל, ידונו, ירימו ידיים, יצביעו. אני אתנגד למהלך הזה, זה לתת פרס לטרור. היום צריכים לחזק את ההתיישבות, לבנות יישוב לזכרם של הלל ויגל שנרצחו".

מה אתה חושב על מה שקרה הלילה בחווארה?
"עם כל הזעם וסערת הרגשות, אנחנו מדינת חוק. צריך לגנות כל הפרת סדר ולתת לרשויות החוק להשליט סדר במרחב. אנחנו מגנים את זה. היו גינויים מנשיא המדינה, ראש הממשלה, כמעט כל שרי הממשלה - לא ראיתי גינוי אחד של אבו מאזן על רצח שני הנערים. בצד הפלסטיני שתיקה. היו חגיגות בשכם, עשו שם מסיבות לאור הפיגוע. היום בבוקר צריכים להודיע, כתשובה לפיגוע, על הקמת היישוב אביתר. יש הסכם עם הממשלה על הקמת היישוב".

הצתה של בתים וחנויות בחווארה
ההתפרעויות בחווארה הלילה

למה ראש הממשלה עושה ההפך ממה שאתה מציע, והולך להידברות עם הרשות הפלסטינית?
"עוד לא נאמרה המילה האחרונה. אני מצפה מהשותפים שלנו בקואליציה, שהם אנשי ימין על מלא, לדרוש כינוס קבינט ולדון בנושאים האלו. אם אנחנו, בממשלת ימין, נגיב לפיגוע הזה בהקפאת בנייה, זה יהיה תקדים מסוכן ורוח לטרור. תארו לכם מה היה קורה אם היום בבוקר ראש הממשלה היה לפיד, ואחרי פיגוע כזה קשה היה מודיע על הקפאת בנייה. אסור לעשות שקר בנפשנו: בטרור נלחמים, לא מתקפלים".

צפוי מפגש נוסף בעקבה. אתה מציע למשלחת הישראלית לא לנסוע?
"ציפיתי שזה יקרה עוד בזמן הפיגוע, שיקפלו את המזוודות ויחזרו לארץ. תאר לך מה היה קורה אם היה פיגוע בצד השני, מיד היו חוזרים הנציגים הפלסטינים. אנחנו התמהמהנו בנושא הזה וזה מצער. עד חודש מרץ יש הרבה מאוד זמן. אני הייתי מתעסק כרגע במלחמה בטרור, ולא בשיחות עם הפלסטינים".

שי אלון, ראש מועצת בית אל, נהג במכונית סמוכה לזו שבה נסעו הנרצחים. "זה אירוע מטלטל שייחרט בזכרוני. הוא ילווה אותי עד סוף ימיי, תיאר אלון הבוקר, "אתה עובר בכביש ראשי ושומע קליעים ששורקים לכיוון שלך. בודק את הגוף, מוודא שהכל בסדר, ושנייה אחרי זה המכונית שבה היו הנרצחים נכנס בי. אלה מראות קשים לצפייה".

"נסעתי לניחום אבלים בקדומים בכביש 60. זה עורק החיים של המתיישבים ביהודה ושומרון. בדרכי הלוך אני אוהב לסרוק את השטח, לראות איפה יש חיילים, לכל צרה. אני מכיר את ההתרעות ויודע עד כמה המציאות מאוד קשה בתקופה האחרונה. צה"ל עושה עבודה משמעותית, אבל עדיין לא נוגע בקצה הקרחון".

"בדרך חזרה נכנסתי לתוך תא השטח הזה ונקלעתי לפקק תנועה. בתוך הפקק ציירתי לי מקרים ותגובות. בכל זאת, היינו בצבא. תוך כדי ההרהורים האלה, שמעתי מטח ירי מ-M16, בין 10 ל-15 קליעים ששורקים לכיוון שלך. ממש כאילו אתה בתוך מטווח".

2 נפגעים קשה מירי צפונית לעינבוס בחווארה (צילום: TPS)
אזור הפיגוע בחווארה | צילום: TPS

ראית את המחבל?
"לא ראיתי אותו, לא יודע מאיפה הוא הבליע. זה מקום הומה אדם, רוכלים מוכרים את מרכולתם מצד ימין ומצד שמאל. בתוך שנייה, כמו מכונה, הפעלתי את הסירנות שלי. ידעתי איפה יש עמדה צבאית כי בהלוך מיפיתי את השטח, חתכתי לכיוון שלהם, הגעתי אליהם בתוך הסבך הזה ואמרתי להם שהיה פיגוע טרור. תוך כדי, הזעקתי את כוחות ההצלה. לצערי לא היה להם סיכוי להיות בחיים, הם נורו מטווח אפס. 20 שנה אני במילואים, במקומות לא פשוטים, תעוזה כזו לא ראיתי. יש עליית מדרגה מטורפת ביכולת של הטרור".

מה אתה מציע לעשות?
"אני 10 שנים בתפקיד, קטונתי. אני לא איש צבא. אם רוצים למנוע את כל הפיגועים ולהגיע לאפס, אין סיכוי, אבל המטרה שלי זה להגיד דבר אחד: אנחנו עושים את אותן פעולות ומקבלים תוצאות איומות. קוברים את הלל ויגל, וזה מזכיר לי את התאומים מרמות לא מזמן. הפעולות שלנו נותנות תוצאות לא טובות, צריך לשנות את השיטה".

מה חשבת על ההתפרעויות אמש בחווארה?
"אני אנטי אלימות. ביום-יום אני גם מרצה באוניברסיטה העברית ועושה הרבה פעולות של חיבורים בעם ישראל. אני נגד התופעות האלה. יש לנו צבא. אתמול יצא מכתב של ראשי הרשויות ביהודה ושומרון, הייתי הראשון לחתום עליו. אני גם הראשון שקראתי להידברות, נשיא המדינה ואני קרובי משפחה. אני נגד כל התופעות האלה, זו לא הדרך של המתיישבים ביהודה ושומרון. אני מוחה מכה וכה נגד הדברים האלה. זה מפריע לצה"ל לעבוד. אני לא מקבל את זה שזו הדרך לפרוק. אנחנו צריכים להילחם בטרור מלחמת חורמה".