שרי קבינט הקורונה ידונו הבוקר (חמישי) בשני נושאים מרכזיים: האחד, חזרת הכיתות הנמוכות למערכת החינוך, והשני, פתיחת חנויות הרחוב. בשני הנושאים הללו טרם הושגה הסכמה עקב חילוקי דעות בין משרדי האוצר, החינוך והבריאות.

שר הבריאות יולי אדלשטיין מתנגד נחרצות לפתיחת חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב, בעוד ששר האוצר ישראל כ"ץ דורש לפתוח את החנויות תוך שמירה על התו הסגול. בכל הנוגע לחזרתם של תלמידי כיתות א'-ב' לבתי הספר במתכונת של חצי שבוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא שוקל להפוך את ההחלטה ולהחזיר את תלמידי הכיתות הללו במתכונת מלאה ולהימנע מערבוב בצהרונים.

שר המודיעין אלי כהן הכתיר את הסגר השני כהצלחה וטען כי אפשר לפתוח את המשק. "הסגר הוכיח את עצמו, הציבור נענה ועכשיו אנחנו יכולים לקצור את הפירות - גם במערכת החינוך וגם בפתיחת המסחר", קבע השר ב"חדשות הבוקר", "לטעמי צריך לפתוח את חנויות הרחוב כבר ביום ראשון".

"אנחנו נמצאים בכיוון חיובי", המשיך השר כהן, "בזמן שבאירופה מתמודדים עם שיאים בתחלואה היומית, השיאים הכי גבוהים מאז פרוץ משבר הקורונה, אנחנו בישראל מתמודדים עם ההתלבטות האם הילדים ילמדו שלושה או חמישה ימים והאם לפתוח את חנויות הרחוב. אנחנו רואים ירידה דרמטית בתחלואה, שיעור הנדבקים החיוביים שעמד בשיא על 15% עומד נכון לעכשיו על 2% בלבד. ישראל היא בין המדינות הראשונות שמנצחות את הגל השני".

חנויות סגורות בירושלים (צילום: עמית ולדמן, N12)
חנויות סגורות בירושלים | צילום: עמית ולדמן, N12

זו התוצאה של הסגר, אבל המחלה הכלכלית עדיין נמשכת. סוף אוקטובר ולמדינת ישראל עדיין אין תקציב 2020.
"צריך להעביר את התקציב באופן מיידי. הייתה הצעה מצויינת של השר ישראל כ"ץ להעביר כבר ביום ראשון הקרוב את 2020, באמצע דצמבר להניח על שולחן הממשלה את תקציב 2021 ולאחר מכן לאשר אותו בכנסת. כחול לבן הטילו וטו על המתווה הזה. הם יודעים שנדרש זמן לאשר את התקציב בחקיקה בכנסת".

למה לא להעביר גם את תקציב 2021? באוצר אומרים שאפשר להכין תקציב כזה תוך כמה ימים.
"הכנת תקציב 2021 תיקח בין חודש לחודש וחצי. לוחות הזמנים הם סבירים. אני מרגיש שבכחול לבן אין בעל בית. אסף זמיר מתפטר, מיקי חיימוביץ' הולכת להפגנות, ניסנקורן אומר דבר אחד, אשכנזי דבר אחר. אין שם מישהו שבא ומקבל החלטות".

אתם אמורים להיות שותפים, אבל נשמע שאתם על גבול האויבים.
"השר אלון שוסטר אמר השבוע שמבחינתם, הדבר הטוב ביותר זה לעשות שותפות עם הרשימה המשותפת ושהשותפות עם נתניהו היא בלתי נתפסת. הרשימה המשותפת היא רשימה הזוייה שהתנגדה להסכמי השלום. כל מי שהוא תושב ישראלי והתנגד להסכמי השלום, הוא פשוט גיס חמישי. להגיד לא לשותפות עם נתניהו, אחד שנפצע במלחמות ישראל ומגיע ממשפחה שכולה? בלתי נתפס".

אז מתי בחירות להערכתך?
"תקציב 2020 הוא כמו שעון חול שהולך ואוזל. אם הוא לא יעבור עד ה-23 בדצמבר, נגיע לבחירות. אני מקווה שהשכל הישר יגבר ושכחול לבן יתעשתו. יכול להיות שהם בלחץ מהסקרים, אם כן יעברו את אחוז החסימה או לא יעברו את אחוז החסימה. הם צריכים לקבל את ההחלטה הנכונה".