חום, חולשה וצמרמורות: עם תחילת מתן מנת החיסון השנייה, מתקבלים דיווחים מצד מתחסנים על תופעות לוואי שלא חוו אחרי המנה הראשונה. ב-N12 פורסמו עדויות על תופעות לוואי נוספות וחריגות כמו איבוד חוש הטעם ונימולים באצבעות.

פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, שוחח עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" וביקש להרגיע. "במסמכים שפייזר ומודרנה הגישו ל-FDA כשביקשו אישור לחיסונים שלהן, ראינו ששיעור תופעות הלוואי לאחר המנה השנייה גדול הרבה יותר, אפילו פי ארבעה וחמישה, מאשר במנה הראשונה - ובכמה היבטים", הסביר פרופ' ברבש.

"זה בסדר, זאת בסך הכל תגובה של המערכת החיסונית שלנו שבאה לידי ביטוי הרבה יותר חזק אחרי המנה השנייה כי המערכת כבר הכירה את האנטיגנים, את החלבונים, שעליה היא ממוקדת", המשיך מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, "זה מאוד סביר, אנחנו מכירים את זה, זה צפוי ואולי אפילו בריא".

על אף ההתקדמות המרשימה במבצע החיסונים, פרופ' ברבש לא אופטימי באשר לאפשרות לחזרה מהירה לשגרה. "זה סיפור ארוך. מבצע החיסונים יביא אותנו במהלך מרץ לחמישה מיליון מחוסנים, וביניהם 80%-90% מהאוכלוסייה שבסיכון, אבל עדיין יהיו פה ארבעה מיליון לא מחוסנים, ביניהם ילדים", אמר ברבש.

"ילדים הם מאגר חשוב מאוד מבחינה אפידמיולוגית, מאגר נדבק ומדביק. הם ימשיכו להיות לא מחוסנים עד שיחליטו לחסן אותם. אי אפשר לחסל את המגפה הזאת בלי לחסן ילדים", קבע פרופ' ברבש, "להגיד שנחזור לשגרה במרץ-אפריל-מאי? לא. נצטרך להמשיך ולהיזהר".

מתי אתה מעריך שכן נחזור לשגרה?
"קשה לנבא. בעוד שלושה-ארבעה חודשים נהיה במצב שגם אם יהיו הרבה מאוד נדבקים כמעט ולא נראה תחלואה, או שכן תהיה תחלואה אבל לא במדדים ובממדים שאנחנו מכירים עכשיו. הסכנה תהיה פחותה. אנחנו עדיין לא יודעים אם החיסון מונע הדבקה, יודעים שהוא מונע תחלואה ומחלה קשה. צריכים להיזהר ולהסתובב עם מסיכות גם הלאה. אנחנו הולכים לתקופה ממושכת שתיקח יותר מאשר 2021".

ולגבי הסגר הנוכחי, כמה זמן הוא צפוי להימשך לדעתך?
"מוקדם להעריך את האפקטים של הסגר, צריכים לחכות עוד כמה ימים נוספים. אחוז הבדיקות החיובית עדיין גבוה מאוד ואפילו עולה. עם כל הרצון להיות אופטימי ולהגיד - הנה זה נגמר, קשה כרגע לנבא. צריכים לחכות ולראות לאיזה כיוון זה הולך".