יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה מתקיים השנה בצורה שונה לחלוטין מבדרך כלל, לצד הגבלות מחמירות כתוצאה ממגפת הקורונה. על המשפחות השכולות נאסר לעלות לבתי העלמין ולבקר את היקרים להם שנפלו, החלטה שעוררה ביקורת אצל לא מעט משפחות אבל גם הבנה אצל אחרות.

שר הביטחון נפתלי בנט סיפר ב"חדשות הבוקר" שההחלטה שלא לאפשר לעלות לבתי העלמין התקבלה בכובד ראש. "אני מבין את הקושי הענק. אני לא מסתתר מאחורי אף אחד, זאת הייתה החלטה שלי", אמר בנט, "ידעתי שאם נאפשר יגיעו כמיליון וחצי איש כמו בכל שנה, חלק ניכר מהם מבוגרים ואפילו קשישים. זאת פצצת מוות. בחנתי את ההחלטה מכל כיוון והתייעצתי עם המון משפחות שכולות. ההחלטה מאוד קשה וכואבת, גם אני איבדתי חברים ורוצה לבקר אותם, אבל אני עומד מאחורי ההחלטה ונושא את האחריות. מי שיש לו כעסים - אני הכתובת, אני אחראי להחלטה לטוב ולרע".

בנט התייחס לדיווחים האחרונים על עסקה שנרקמת לשחרור השבויים והנעדרים הישראלים מרצועת עזה: "אני לא רוצה להתבטא על מה שקורה כרגע, רק אגיד שמאוד חשוב להביא את החללים והאזרחים הביתה. אני לא יכול להבטיח, רק לומר שאנחנו עושים פעילויות ויוזמות שבעבר לא עשינו ופועלים בנחישות. לצד זה, חשוב לשמור על העיקרון שלא משחררים רוצחים ומחבלים עם דם על הידיים, וזה מאוד קשה".

האם חיזבאללה עדיין מורתע מישראל? בשבוע שעבר הייתה תקרית חמורה שבמהלכה פעילי הארגון חתכו את הגדר, בתגובה להפצצת ישראלית על רכב של חיזבאללה.
"חיזבאללה היא זרוע של איראן. אנחנו במאמצים ופעולות מאוד משמעותיות לפגיעה בתוכנית האיראנית להקיף אותנו ולחנוק אותנו במאות אלפי טילים. לא ניתן להם לעשות את זה ולא נחשוש להפעיל כוח בעניין הזה. הקורונה קיימת, אבל האויבים לא הניחו את נשקם והם פועלים ביתר שאת כדי לפגוע בביטחון אזרחי ישראל, לא ניתן להם לעשות זאת".

אתם מוטרדים משיגור הלוויין האיראני? יש גם עוד אחד בדרך. ישראל פועלת כדי למנוע את הדבר הזה?
"יש לנו הרבה פעולות ותוכנית אסטרטגית כדי למנוע מאיראן להשיג את זה. זה לא יקרה. לא ניתן לאיראנים לפגוע או לאיים על הקיום של מדינת ישראל, ואני אומר את זה בביטחון. כל התפתחות והתקדמות בצד שלהם בוודאי מטרידה אותנו, אבל אנחנו לא יושבים על הידיים. לא יהיה זבנג וגמרנו תוך דקות, אבל אנחנו רואים סימנים מאוד מעודדים מהצד שלנו כלפי המאמץ האיראני להתבסס על הגבול שלנו ולפגוע בנו".

עד כמה אנחנו קרובים להערכתך לעימות צבאי, בין אם מול חמאס, חיזבאללה או איראן?
"אני מקווה שנוכל להימנע מזה, זה לא בלתי נמנע. אנחנו בהחלט צריכים להיערך לזה וככל שאנחנו יותר חזקים, הסבירות שעימות כזה יקרה קטנה יותר. ביום הזה אני רוצה לומר להורים השכולים, אני מסתכל על המדינה המופלאה שלנו ואפשר להיות כל כך גאים. בניכם ובנותיכם לא נפלו לשווא. אני לא יכול להבטיח שלא ייפלו עוד חיילים, אבל כן להבטיח שמדינת ישראל לעולם לא תשב בשקט מול פגיעה באזרחי ישראל או ביהודים".

שר הביטחון נפתלי בנט על עמנואל מורנו ז"ל (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
נפתלי בנט ועמנואל מורנו | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

איבדת את חברך הטוב עמנואל מורנו ז"ל, גיבור ישראל. באילו רגעים הוא הכי חסר לך?
"היינו חברים מאוד קרובים. התגייסנו באותו היום לצה"ל לסיירת למטכ"ל, עשינו את המסעות ביחד, קיללנו ביחד, אהבנו ביחד, כעסנו ביחד, התלבטנו ביחד. התחתנו כמעט ביחד, אני התחתנתי חודש אחריו. הוא היה עד בחתונה שלי. הוא היה מאוד מצחיק, היה לו חוש הומור נהדר, בעיקר על עצמו. הוא היה מחקה אנשים ומכין בדיחות במשך שעות. הוא לא זכה לראות את משפחתו היפה ואת הילדים גדלים, אבל אולי הנחמה היא שכל כך הרבה אנשים התוודעו לאישיות שלו והולכים לאור הערכים שלו, בעיקר הערך של הנתינה. אם יש מסר לצעירים זה לתת למדינה הטובה שלנו ולא רק לשאול מה אפשר לקבל".