אויסטרים, לובסטרים, קיפודי ים, פטריות כמהין או שוקולד עם זהב טהור. בכל שנה, בערך באמצע חודש דצמבר, מתחילים לנחות בתיבת המייל של כתבי האוכל מיילים מפוצצים עם רשימת חומרי הגלם והמנות שיוגשו בארוחת הסילבסטר בשלל מסעדות ארצנו. בכלל, נראה שה-31 לדצמבר הוא לחלוטין היום בו שום דבר לא נראה מוגזם מדי, ולמרות שרובנו מתלוננים דרך קבע על המחירים במסעדות ישראל, נראה שבערב הסילבסטר זה לא נשמע לנו לא הגיוני לשלם סכומים ממוצעים של כ-400-500 שקלים לאדם לארוחה, וכל זה בלי שתייה ואלכוהול, כן?

אי אפשר לשים את האצבע מתי בדיוק החלה שגעת ארוחות הסילבסטר במסעדות ארצנו, אבל מה שבטוח הוא שבכל שנה היא הופכת למופרכת יותר ויותר עם אינספור מנות מופרעות שמוגשות לשולחן, קרב שפים לא מוצהר על מי שהצליח להשיג מרכיבים אקזוטיים ויקרים יותר, ומחירי ארוחות שהולכים ומאמירים בכל שנה ומגיעים לפעמים לשווי של שכר דירה במרכז תל אביב.

אז כמה אתם מוכנים לשלם על ארוחה מושקעת בערב השנה החדשה? התקשרנו למסעדות שונות ברחבי הארץ כדי לנסות להבין מה הולך לקרות בהן הלילה וכמה זה הולך לעלות לנו - וגילינו סיטואציה מוגזמת במיוחד שעולה הרבה מאוד כסף.

סילבסטר (צילום: Chagin, Thinkstock)
לפעמים אפשר להסתפק גם רק בכוס שמפנייה צנועה | צילום: Chagin, Thinkstock


ראשית, בערב הסילבסטר כל מסעדה (כן, גם אלו שנחשבות לפשוטות יותר לאורך השנה) מחליטה פתאום להפוך למסעדת שף יוקרתית. זה לא באמת משנה לאן תלכו לסעוד, זה כנראה יעלה לכם בין 200 ל-250 שקלים לאדם ויכול להגיע גם לסכום הדמיוני של 850 שקלים לאדם (בנשף שייערך במלון האמריקן קולוני בירושלים למשל). העלויות הללו לא כוללות תוספות כמו אם אתם תרצו להיות במסעדה בשעה בה השעון יורה על המעבר ל-2018 - אז תשלמו כ-100 שקלים יותר עבור אותה ארוחה בדיוק.

גם ברמה הקולינרית, ארוחות הסילבסטר כנראה לא יהיו כאלה שתיקחו אתכם לנצח כזיכרון טעים. לרוב מדובר בתפריט ייחודי לערב הזה שהמסעדה (לאור מחירי חומרי הגלם) לא ממש מתנסה בהכנתו לעתים תכופות. ככה שאם לרוב אתם הולכים למסעדה ומזמינים מנה שהמטבח מיומן בהכנתה, הפעם (בלשון המעטה) מדובר בסוג של ניסוי שלא תמיד מצליח ובעלויות גבוהות במיוחד.

אל תבינו לא נכון - המסעדות חייבות לגבות מחירים גבוהים כל כך כשמדובר בחומרי גלם כל כך יוקרתיים ויקרים לצד תגבור בצוות שיוכל לשרת את כל הסועדים בערב הזה, אבל בסופו של דבר אנחנו אלה שבוחרים כל שנה מחדש לשחק את המשחק ולהזמין ארוחה שעולה כמו שלוש ארוחות ערב באותה מסעדה בדיוק בכל יום אחר בשנה רק בשביל לקבל את המיתוג של חגיגות סילבסטר. מה עושים? חושבים פעמיים כמובן.