פיטר קולומייץ הקים וניהל באוקראינה חברת הייטק משגשגת, עד ליום שבו פרצה המלחמה. אחרי שביתו בחרקוב הופצץ הוא נמלט אל מעבר הגבול, אלא שבגלל הדרכון הרוסי שבבעלותו השלטונות האוקראינים חשבו שהוא מרגל - ועצרו אותו.

"שירתי בצבא בדובדבן, הייתי קצין, גם בצוק איתן, ובהמשך נסעתי לטיול באוקראינה", סיפר הבוקר (ראשון) קולומייץ לניב רסקין, "הכרתי שם חבר'ה, עזרתי להם עם המכירות ונהייתי שותף שלהם. הפכנו מ-50 ל-250 עובדים, עשינו בשנה שעברה שני אקזיטים ופתחנו קרן השקעות. כשהתחילה המלחמה כולם ברחו, אבל אני לא יכולתי לעזוב בגלל שאני רוסי במקור".

כשביתו הופצץ על ידי הצבא הרוסי, קולומייץ הבין שאין ברירה - הוא חייב להימלט הממדינה. "הפציצו לי את הבית וירו על החלון. כל לילה שמעתי מטוסים, אני עדיין רועד מכל מטוס שאני שומע, גם פה עכשיו. הם מפציצים עם פצצות ואקום שהורגות כל מי ש-500 מטר מסביב. בישראל יש כיפת ברזל, אבל באוקראינה אתה לא מוגן משום דבר. אתה רואה מטוס, שומע ירי, ואחר כך כשהייתי נוסע כדי לחלק אוכל ראיתי גופות זרוקות. לא הספיקו לאסוף אותן אפילו".

למה יצאת בכלל מהבית אם האיזור מופגז?
"כי התקשרו אליי הרבה אנשים שברחו לחוץ לארץ והשאירו אבות, אמהות, סבים וסבתות בלי אוכל ותרופות. אחת העובדות שלי גרה בבית פרטי והיה לה חדר מתחת לאדמה. היא הסתתרה שם עם אמה הנכה בזמן ההפצצות. פצצה נפלה קילומטר מהבית ובגלל גל ההדף הבית קרס והן היו יומיים בלי אוכל ומים. כשהגעתי אליהן הביתה מצאתי אותן בלי הכרה. חילצתי אותן, אבל היו אנשים שלא הצלחתי להציל".

אחרי שסייעת למשפחות העובדים שלך נסעת לגבול.
"נסעתי יומיים וחצי ברצף, כי יש פקקים של 8-10 שעות עד הגבול. בגבול הראתי להם דרכון ישראלי, אבל הם ראו במחשב שיש לי גם דרכון רוסי. השב"כ האוקראיני הגיע ולקחו אותי לחקירה. חקרו אותי וגם את חברה שלי. ניסיתי להראות להם שעשיתי יותר ממה ש-99% מהאוקראינים עשו בשביל המדינה הזאת, שהשקעתי 400,000 דולר בסיפור הזה".

הטיחו בך שאתה מרגל רוסי.
"בדיוק כשישבתי שם התקשרו אליי ממספר רוסי. פעם ראשונה שזה קורה. מישהו שם לי אקדח ואמר, 'עכשיו אתה נוסע איתנו לכלא ונוציא ממך כל מידע אפשרי'. זה היה ממש מפחיד. הם אמרו, 'עד עכשיו הכל היה בסדר, אבל ברגע הזה נפלת'. אמרתי להם - אני לא מכיר את המספר הזה, בואו נתקשר אליו. לא ענו. ביקשתי שיתקשרו לאנשים שמכירים אותי ויבדקו. הם התקשרו לכמה אנשים בחרקוב שעזרתי למשפחות שלהם".

חשבת להרים טלפון לגורם ישראלי?
"רציתי להתקשר לשגרירות הישראלית, אבל זה היה לילה ולא הייתי בטוח שהם יעזרו. אחר כך לקחו את הטלפון שלי. הייתי עצור 18 שעות".

עד כמה הפלישה הזאת הפתיעה אותך?
"זה מטורף, אף אחד לא ציפה לזה. הרוסים הורגים אנשים ברחוב, הם כובשים כפרים ופשוט הורגים אותם. יש לי חבר ישראלי שגר בבית פרטי בשכונה יוקרתית, אנשים עשירים. הרוסים כבשו את הכפר הזה. אחד מהשכנים שילם 50,000 דולר כדי לצאת עם המשפחה. הוא יצא מהבית במיני וואן עם שמונה אנשים, כל המשפחה, והרוסים ירו בו מהטנק והרגו את כל המשפחה. הם לקחו את הכסף והרגו אותם".