בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם בשבוע שעבר, ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ולראשונה מזה שנים העלה על השולחן את פתרון שתי המדינות. "הסכם עם הפלסטינים, המבוסס על שתי מדינות לשני עמים - הוא הדבר הנכון לביטחון ישראל, לכלכלה הישראלית ולעתיד ילדינו", טען.

"למרות כל המכשולים, גם היום רוב גדול של הישראלים תומכים בחזון פתרון שתי המדינות", המשיך לפיד, "אני אחד מהם. יש לנו רק תנאי אחד: שהמדינה הפלסטינית העתידית תהיה שוחרת שלום, שלא תהפוך לבסיס טרור נוסף ממנו מאיימים על שלומה וקיומה של ישראל ושתהיה לנו היכולת להגן על ביטחון אזרחי ישראל בכל רגע".

הבוקר (רביעי) שר הרווחה מאיר כהן, חבר מפלגתו של לפיד, הבהיר: "אנחנו לא מדברים על מדינה פלסטינית כאן ועכשיו, היום אין לנו עם מי לעשות מדינה. לא נחתום על שום הסכם עם בן אדם שמכחיש את השואה ולא מצליח להשתלט על אנשיו. עם זאת, אסור לנו להוביל למדינה דו-לאומית, זאת סכנה גדולה מאוד. טוב עשה ראש הממשלה שבלי חישובים פוליטיים ובאומץ גדול, עמד בפני כל העולם, בשעה שנלחם בהסכם הגרעין וכשאנחנו צריכים את החיבוק הגדול ממדינות אירופה וארצות הברית, וסימן חזון עתידי".

תעזבו שטחים שהחמאס והג'יהאד האיסלאמי ימהרו להשתלט עליהם ולהוציא מהם טרור?
"ממש לא, לא דיברנו על זה. בשום פנים ואופן לא נחזור לאירוע שהיה ברצועת עזה. אנחנו מדינה ריבונית חזקה, יהודה ושומרון בשום הסכם לא ייהפכו להיות רצועת עזה. הביטחון של מדינת ישראל זה הדבר החשוב ביותר, לא נעשה דבר שיסכן את הביטחון".

החמאס מתחזק, הרשות הפלסטינית נחלשת. איך זה מסתדר עם פתרון שתי המדינות?
"לא היה יותר ראוי מזה שיאיר סימן את החזון הזה ואת הושטת היד שלנו לשלום. ההיפרדות מהפלסטינים היא צורך ואנחנו צריכים לקבל החלטה - האם אנחנו עושים את זה עכשיו או משאירים את זה לדורות הבאים, לבנים ולנכדים שלנו. לא נאמר שום דבר שמדבר על כאן ועכשיו אלא סימנו חזון, הושטנו יד לשלום. אם הם לא רוצים את השלום זאת כבר בעיה שלהם, אנחנו מספיק חזקים כדי לטפל בזה".

אותו אבו מאזן דיבר בסוף השבוע עם נשיא המדינה ועם שר הביטחון.
"זה בסדר גמור, חשוב להיות פרגמטים ולשמור על שיתופי פעולה ביטחוניים. אם הוא יכול לעזור במשהו, אנחנו נדבר איתו. בין זה לבין הקמת מדינה, המרחק הוא גדול".

אחרי הנחת המכשול על פסי הרכבת, הירי על כוח צה"ל בשומרון וההתפרעויות במזרח ירושלים, לאן זה הולך להערכתך?
"לצערי הגדול יש הרבה מאוד כוחות ביהודה ושומרון שמנסים להלהיט את המצב. צה"ל וכוחות הביטחון עושים עבודה מצוינת, אבל נשמח אם אבו מאזן ייקח אחריות על השטח שלו ועל אנשיו. רצוי שיתחיל לבנות את המנגנונים שלו, כולל את השירות האזרחי בתוך יהודה ושומרון. עד אז, צה"ל ימשיך לעשות את העבודה המצוינת שהוא עושה. אנחנו ערוכים לכל תרחיש".

אתם שוקלים אופציות אחרות?
"במשך הרבה מאוד שנים צפון השומרון הפך ליישובי וערי מקלט לג'יהאד האיסלאמי. הרבה שנים לא עשו דבר וחצי דבר. ידעו שהם צוברים נשק ושיש שם שלטון של כנופיות, ולא עשו דבר. צה"ל עובד יפה מאוד, נכנס לשם ולא משאיר שום מבוקש שיכול לישון בלילה בשקט. המבוקשים האלה עומדים מאחורי מאות ניסיונות של פיגועים. אנחנו שומעים על פיגוע כאן ופיגוע שם, אבל לא על מאות הפיגועים שמצליחים לסכל. אני מעריך את עבודת צה"ל ונמשיך עם זה בכל הכוח. יש שמה מוטיבציה, אבל המוטיבציה שלנו לשמור על הסדר הרבה יותר גבוהה".

עד כמה אנחנו קרובים להסכם עם לבנון ומה ההערכות שלכם לגבי תגובה אפשרית של חיזבאללה?
"יופק גז מכריש, בלי שום קשר לאיומי החיזבאללה. משער שבתוך שבועיים נקבל את הטיוטות הראשונות של ההסכם, מקווה שנחתום עליו ושנתחיל בתהליך הפקת הגז. שיהיה ברור לחיזבאללה, השיח הוא בינינו לבין לבנון. אם הוא רוצה להמשיך ולפעול כהרגלו כארגון טרור שמאיים, אנחנו ממש לא מפחדים מהאיומים שלו. מדינת ישראל לא תלויה באיום של טרוריסט כזה או אחר. יש מתווה מאוד ברור להפקת הגז, אנחנו נעשה את זה כי אנחנו מדינה ריבונית, מיד כשיהיה הסכם על המים הכלכליים נתחיל להפיק את הגז".