רצח כפול הלילה בלוד: מנאר חג'אג' בת ה-34 ובתה בת ה-14, חדרה, נורו למוות ברחוב הרב קוק בעיר. מרים, אחותה התאומה של חדרה, נפצעה בינוני ופונתה לבית החולים. לפי החשד שנבדק, הבעל הסתבך בסכסוך פלילי ואשתו ובנותיו התאומות שילמו את המחיר.

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר בעקבות הרצח, "הרצח הנורא בלוד של מנאר חג'אג' ובתה חדרה בת ה-14, יחד עם רצף אירועי האלימות של הימים האחרונים, מחייב אותנו להגביר את האכיפה והנוכחות של כוחות משטרה בערים ולהחמיר את הענישה מול כל מעשה אלימות. אני שולח ניחומים למשפחת חג'אג' והחלמה מהירה לאחות התאומה".

פידא שחאדה, שכנתן של הנרצחות וחברת מועצת העיר לוד, אמרה הבוקר: "בקושי עברנו את הלילה, רוב השכונה לא נרדמה. זה רצח שביעי בלוד מתחילת השנה, זה מזעזע את התושבים. אני מזועזעת מהאירוע הזה. זאת השכונה שגדלתי בה, לא חשבתי שאי פעם יהיה פה רצח בתוך חנייה של בניין. בתור ילדה שיחקתי ועברתי שם, גם אני הייתי עלולה לחנות באותו המקום באותה השנייה".

"ב-22:30, בשעה שאנשים חוזרים הביתה ומחנים בחנייה, שכנה שלנו ירדה מהאוטו של הסעת העבודה והייתה הראשונה שעשתה לה החייאה. מי שירה בשלוש היה עלול לירות בעוד אנשים אם היו עומדים מולו. זה אירוע טרגי, אבל הוא יכול היה להיות טרגי עוד יותר. הילדה שנשארה בחיים קמה וברחה, אם לא הייתה מצליחה לקום גם היא הייתה נחשבת עכשיו לנרצחת".

את מרגישה שמישהו בכלל מנסה למגר את הפשיעה הזאת?
"אחרי הרצח של רבאב אבו סיאם לפני חודש התברר שיש 50 נשים מאוימות. המשטרה אומרת שהיא לא הייתה ברשימה, אבל יש כרגע בלוד ורמלה עוד 50 נשים שעלולות להירצח בכל שנייה. בעשור האחרון נרצחו 20 נשים, רק שלושה תיקים פוענחו. המשטרה לא פיענחה את שאר התיקים".

יש לך הסבר לזה?
"אני לא מצליחה להבין את המשטרה בחוסר הפענוח. אני גרה בין תחנת המשטרה לבין עיריית לוד, יש מספיק מצלמות, אבל הרוצח הלך הביתה. אם אלך ברגל בצורה הכי איטית בעולם, אגיע לתחנת המשטרה תוך שתי דקות. המשטרה הגיעה אחרי יותר מעשר דקות, והרוצח כבר נסע באוטו והמשיך בדרכו, אולי אפילו עלה על מטוס ועכשיו הוא בחוץ לארץ. אף אחד לא עצר אותו בדרך".

בקונסטלציה אחרת המדינה כבר הייתה מושבתת בעקבות אירוע כזה.
"הייתי מצפה בבוקר כזה מראש עיריית לוד ומרוב משרדי הממשלה להשבית את הכל ולמצוא את הרוצח. זה לא קורה, החיים ממשיכים כרגיל. לפני חודש וחצי היינו עדות לרצח המזעזע של רבאב אבו סיאם בתוך הבית שלה, כשהבת שלה בידיים שלה. רצחו אותה ויצאו. למשטרה לקח 45 דקות להגיע. היום לקח יותר מעשר דקות. משרדי הממשלה צריכים להתכנס ולבנות תוכנית בין-משרדית. זה לא סיפור של ביטחון פנים לבד, אלא של משרד החינוך, רווחה, איכות הסביבה ומשרד השיכון. צריכים לבנות תוכנית מקצה לקצה".

איפה לדעתך טמונה הבעיה?
"יש נוער שמסיים תיכון, שנקרא חסרי מעש. בחברה הערבית זה עבר את ה-40%. צריכים למצוא לו פתרונות, אי אפשר שהפתרון היחיד שלו יהיה ארגוני הפשע. הם לא מראיינים ואין צורך בקורות חיים, אין צורך בתעסוקה איכותית, יכולים לקבל אותם לתפקיד ולתת להם שכר חודשי מאוד נאה. הם הולכים על זה".

איך קרה שנחצו כל הקווים במגזר הערבי ונשים וילדים חפים מפשע נרצחים?
"צריך לעבוד על החינוך בחברה הערבית, לדבר ולעשות תוכניות מניעה. אולי תוכנית עם הורים ואמהות במיוחד, שאם אמא רואה נשק אצל הבן שלה שתדע שהיא צריכה למנוע את זה. בלי הרתעה אי אפשר לעשות את זה. אנחנו לא יכולים להחליף את תפקיד המשטרה בשום צורה. המשטרה לא השחקן והאשם היחיד, רוב המשרדים לא התעסקו בזה עד היום. תפקיד המשטרה מגיע מהרגע שיש רצח או מאוימת, אבל יש תפקיד למשרד הרווחה, השיכון והחינוך, שבכל חמש השנים האחרונות לא שמענו את הקול שלו. הוא לא נמצא. צריכים לכנס היום את עיריית לוד בכל התפקידים הבכירים ולבנות תוכנית עירונית, איך למנוע את הדברים האלה".