יום ראשון הקרוב, ה-20 בדצמבר - זה התאריך שבו לדברי רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, קופות החולים צפויות להתחיל לחסן נגד נגיף הקורונה. לפי ההערכות, כ-60 עד 80 אלף מבוטחים יחוסנו מדי יום כשהשאיפה היא לחסן שני מיליון ישראלים עד סוף חודש ינואר. ב"חדשות הבוקר" השיב סער על השאלות הבוערות בנוגע למבצע החיסונים.

כמה אנשים אתם נערכים לחסן ביום?

"אנחנו בשלבי הכנות אחרונים ונהיה מוכנים ביום ראשון, 20 לדצמבר. נערכים לפחות ל-25,000 חיסונים ביום, אם תהיה דרישה נוכל להגדיל אפילו יותר. כל הקופות יחד יחסנו בין 60 ל-80 אלף ביום, שזה מספר אדיר. מדובר במבצע גדול ומורכב, אבל יש קופות חולים מצויינות, מכבי בראשן, ונוביל את המערכת לחיסון".

האם אוכלוסיות הסיכון יחוסנו קודם?

"משרד הבריאות קבע תיעדוף שאומר - אנשי צוות ואחרי זה אנשים בדרגת סיכון יותר גבוהה. אני מאלה שמאמינים שצריך מהר מאוד לחסן את כלל הציבור. צריך לייצר הרגשה פסיכולוגית שכולם באים להתחסן, ואני מניח שזה מה שיהיה. נקרא למבוגרים ולחולים להתחסן, אבל כל תור שיהיה פנוי יופנה לכלל האוכלוסייה. זה רגע היסטורי, לפני כמעט שנה הנגיף פרץ לחיים שלנו והרס אותם - את הכלכלה, החברה והבריאות, והחיסון הוא אור בקצה המנהרה".

מהי הפרוצדורה כדי להירשם למתן חיסון?

"הפרוצדורה מאוד פשוטה. חברי מכבי מכירים את האפשרויות. אתה חייב לזמן תור וניתן לעשות זאת בכל האופנים - באפליקציה, באתר, אפשר גם טלפונית. החיסון יתבצע רק על פי תור".

איך מבוטחי מכבי יידעו איפה ומתי הם יכולים להתחסן?

"חברי מכבי יתקשרו למוקד או יפנו לאתר ויקבלו את כל האינפורמציה באשר למיקום האתרים. חלק מהאתרים מוכרים מחיסוני השפעת. המבוטחים יוכלו לזמן תור לנוחיות שלהם, כל אחד היכן שנוח לו, באתר קרוב לעיר מגוריו. אנחנו נלווה את המבצע האדיר הזה בתקשורת למבוטחים, כל חבר שקבע תור יקבל סרטון שיסביר לו בדיוק איפה הוא מתחסן וגם הסבר על החיסון".

האם ניתן יהיה להתחסן במרפאות בכל הערים, מהצפון ועד אילת?

"החלטנו לא לבצע את החיסון בתוך המרפאות כדי לא לערבב בריאים וחולים ביחד. פתחנו מרכזים ורוב המרכזים שלנו נמצאים מחוץ למרפאות ולסניפים, מלבד מקומות מסויימים בהם זה כן יהיה בתוך הסניף. אנחנו פרוסים ב-70 אתרים בכל הארץ, חלקם ענקיים, חלקם יותר קטנים, פלוס כ-15 ניידות שתגענה לפריפריה. נוכל להנגיש את החיסון לפריפריה, שזה מאוד חשוב".

למה שהקופות לא תתאחדנה לטובת מוקדי חיסון משותפים בערים הקטנות?

"היה דיון על העניין הזה ובסוף הקופות החליטו ביחד עם משרד הבריאות שכל אחת תיקח אחריות על המבוטחים של עצמה. היה וקופה מסויימת, במקום מסויים שיש לה שם מעט מבוטחים תרצה עזרה של קופה אחרת, הקופה האחרת תיענה. עשינו את זה מהסיבה שהקופות מאורגנות מאוד בשגרה לטיפולים רפואיים ולחיסונים, הכל נעשה בתוך המערכת הממוחשבת שלהן".

בעקבות מבצע החיסונים, מתי להערכתך ישראל תחזור לשגרה מלאה?

"יש כוונה לארגן דרכון ירוק למי שיתחסן, שזאת החלטה מאוד נכונה ומוטיבציה לאנשים לבוא ולהתחסן. יש עדיין כאלה שלא כל כך מעוניינים. כשיהיה לך דרכון ירוק תוכל ללכת למשחקי כדורגל, כדורסל, קונצרט, תיאטרון, מסעדה ופאב. היה ונצליח לחסן בלוח זמנים קצר כארבעה-חמישה מיליון מאזרחי ישראל פלוס מיליון שיש להם נוגדנים, נהיה במצב של פחות או יותר חיסון עדר וזאת חזרה לשגרה".

בנימין נתניהו בדרייב אין של מכבי (צילום: חדשות 12)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרייב אין של מכבי | צילום: חדשות 12