אחרי יציאת אוגדה 36 מרצועת עזה וצמצום משמעותי בכוחות הנמצאים בצפון ומרכז הרצועה, חמאס שיגר מטח רקטות כבד לעבר העיר נתיבות. באזורים מסוימים בצפון הרצועה, כמו בית לאהיה ושאטי, חמאס עדיין לא הוכרע - כמו גם במחנות המרכז.

בתוך הממשלה נשמעת ביקורת על אופן ניהול המלחמה והסגת הכוחות בשלב מוקדם. חבר הכנסת זאב אלקין, יושב ראש ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה וחבר ועדת החוץ והביטחון: "עוד לפני המטח לנתיבות ממרכז הרצועה, אמרתי שזו טעות לצאת ממחנות המרכז בלי שהשגנו שם את היעדים, אלא רק בגלל שקבענו לעצמנו את התאריך".

"כשיצאנו מצפון הרצועה לפחות היה היגיון מבצעי מסוים, פירקנו את כל גדודי חמאס שהיו על הקרקע וכבשנו את המוצבים. לשיטתי היה נכון להישאר עוד גם בצפון הרצועה, לטפל בזרוע האזרחית של שלטון חמאס וגם בתת-קרקע, יותר ממה שטופל. ממחנות המרכז יצאנו באמצע הדרך, לא כבשנו את כל אזור המחנות, לא פירקנו את כל גדודי חמאס ששם. לא הופתעתי שכמה שעות אחרי זה קיבלנו מטח לנתיבות ולצערי זה עוד יכול לחזור על עצמו בהיקפים כאלה או אחרים".

חבריך לסיעה יושבים בקבינט המלחמה. מה ההסברים שאתה שומע מהם?
"גדעון סער דרש כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לדון בסוגייה הזו, המעבר לשלב ג', שלשיטתנו צריך להתבצע לפי ההישגים ולא לפי תאריכי יעד שנקבעים מראש. ההסברים שאני שומע טקטיים. למלחמה נקבעו יעדים. אסור להגיע לאותו תסריט בח'אן יונס, אסור לצאת לשם מבלי שהושגו היעדים. רוב החטופים נמצאים שם, סינוואר וסביבתו הקרובה נמצאים שם, צריך לפרק את כל גדודי חמאס שבח'אן יונס. זו אחת החטיבות החזקות של חמאס. אסור לצאת משם רק בגלל שקבענו תאריך או בגלל שמישהו לוחץ עלינו. אם רוצים לפרק באמת את שלטון חמאס, זה לא הגיוני שכל המחסות ברצועת עזה מנוהלות על ידי חברי התנועה".

זה לא תלוי בנו, לייצר את הזרוע האזרחית הזו?
"מסכים שצריך להחליט על מודל או כמה מודלים להפעלת שלטון אזרחי ברצועת עזה ולהתקדם איתם. עוד לפני תחילת התמרון, טענתי שאלה ההחלטות שהיו צריכות להתקבל. לא נוכל להגיע לאלטרנטיבה וליום שאחרי כשהזרוע האזרחית של חמאס נמצאת ופעילה. אם מנהל המחסה שאתה נמצא בתוכו ותלוי בו ב-100% הוא איש חמאס, אז שלטון חמאס ברצועת עזה התחזק, לא נחלש. צריכים לפעול לפירוק הזרוע האזרחית, כמו גם לפעול בתת-קרקע. כל עוד יש שם תת-קרקע משמעותי ודרמטי, אז לא פירזנו את הרצועה. הנשק האמיתי של חמאס זה לא טילים, רובים או נ"ט, אלא אותם קילומטרים רבים של תת-קרקע שמאפשרים לו לנוע, לתקוף את כוחותינו, להסתיר את החימוש. צריכים להיות הרבה יותר נחושים ודבקים בהשגת היעדים ששמנו לעצמנו".

אם דעתכם לא נשמעת, מה אתם עוד עושים בממשלה?
"אני פועל כדי לשכנע את מקבלי ההחלטות לפעול לכיוונים שהצגתי. יש נושאים שבהם הצלחנו להשפיע ויש נושאים שלא".

חברים בליכוד צחקו על ההפרות בהסכם הקואליציוני שנחתם איתכם.
"זה יותר עצוב ממצחיק כשאנשים אומרים: 'אנחנו מפרים הסכמים, רק מפרים אותם פחות' - וגאים בזה. זאת לא ממשלת חלומותינו, יש לנו ביקורת קשה על הממשלה הזו: על איך שהוקמה, על ההסכמים הקואליציוניים שלה, על איך שהתנהלה עד ה-7 באוקטובר ואיך שמתנהלת עכשיו. רק השבוע הצבענו נגד התקציב כי היה לא נכון בעינינו. יחד עם זה, הצטרפנו לממשלה לא בגלל שאנחנו אוהבים אותה אלא בגלל ההבנה שניצחון במלחמה הזאת זה יעד קריטי מרכזי היום לביטחון מדינת ישראל ואסור לנו לעצור באמצע".

למה אתם עוד שם?
"אנחנו שם כדי להשפיע ולהוביל לדרך שתביא לנו את הניצחון. אתה חושב שכשנצא זה ינוהל יותר טוב, שההחלטות שיתקבלו יהיו יותר הגיוניות? כשהציבור שומע את הקולות שיוצאים מהקבינט המדיני-ביטחוני, הוא מבין איך זה ינוהל אם לא נהיה שם".

דודי אמסלם האשים את חילי טרופר בהדלפות.
"כמה שפחות 'נאומי אחדות' מדודי אמסלם, יותר טוב, בטח בזמן ניהול מלחמה. כשנכנסנו לממשלה אמרנו שאנחנו נכנסים לתקופת המלחמה, בשביל הניצחון. זאת המטרה. חיילים שלנו כרגע נלחמים בח'אן יונס כתף אל כתף, מי שבעד הממשלה הזו ומי שנגדה. מה נגיד להם? זהו, נגמרנו? זה כבר לא משנה שאתם שם? חוזרים למלחמות היהודים? אסור, יש מטרות מאוד ברורות: מיטוט שלטון חמאס, החזרת החטופים והחזרת התושבים בדרום ובצפון לבתיהם".

יש דיווח אמריקאי שנרקמת עסקה לשחרור חטופים. מה אתה יודע על זה?
"יש מגעים כל הזמן. להגיד שנרקם משהו אמיתי ורציני, אני לא יכול לאשר את זה נכון לעכשיו. צריכים לעשות כל מאמץ כדי להביא את החטופים ולהגיע לעוד הסכם כמו זה שהיה והחזיר הביתה יותר מ-100 חטופים. הדרך לעשות את זה, זה הגברת הלחץ על חמאס, לא הקטנת הלחץ. מה שיביא את סינוואר ללכת להסכם, זה רק אם יבין שאנחנו מגבירים את הלחץ, שהוא בסכנה. אם יחשוב שגם ככה אנחנו עוד מעט יוצאים מח'אן יונס וכל העסק נגמר, למה לו לרוץ להסכם? הוא חושב שהזמן משחק לטובתו. רק כשהחבל יתהדק על צווארו של סינוואר, יהיה סיכוי אמיתי שיילך להסכם כמו שהלך בפעם הקודמת, כשהבין שאנחנו רציניים".

באיזו מסגרת גדעון סער ואתה תרוצו בבחירות?
"אנחנו לא עוסקים בזה בכלל עכשיו. יש מלחמה. זה לא הזמן הנכון להתעסק בבחירות ובפוליטיקה. אתה בכלל לא יודע איך תיראה המפה הפוליטית כשנגיע לבחירות. טבעי שכולם מתעניינים בזה, אבל זה לא רלוונטי ולא הזמן. המלחמה לא פשוטה, מורכבת, צריכים להתרכז בזה שננצח. אחר כך נחזור למלחמות היהודים. הם לא יעלמו לשום מקום. שיחכו טיפה".