צוותי המשא ומתן של ימינה, יש עתיד, תקווה חדשה וכחול לבן, ניהלו עד השעות הקטנות של הלילה מגעים מתקדמים להקמת ממשלת אחדות, זאת אחרי שיושב ראש ימינה, נפתלי בנט, הודיע אמש (ראשון) לראשונה בקולו כי בכוונתו לחבור ללפיד ולהקים איתו ממשלה.

אם המגעים יבשילו לפיד צפוי להודיע ביממות הקרובות כי עלה בידו להקים ממשלה, אלא שבינתיים גובר הלחץ מימין על חברי ימינה להתנגד למהלך של בנט. עמיחי שיקלי הודיע כי הוא מתנגד לממשלה כזו ויצביע נגדה, איילת שקד שומרת עד לרגע זה על שתיקה וטרם התברר מהי עמדתה ואיך תצביע.

שיקלי שוחח הבוקר עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" ותקף בחריפות את בנט על המהלך שלו. "לא קיבלנו מהציבור מנדט עבור ראשות ממשלה. רצינו להחליף את נתניהו מימין, אבל הציבור במחנה הלאומי בחר אחרת", הסביר שיקלי, "הציבור נתן 30 מנדטים לליכוד בראשות נתניהו. זה המון אנשים, למעלה ממיליון. ימינה היא חלק מהמחנה הלאומי, וכשהתחלנו לדמם מנדטים ולאבד אותם בקצב הולך וגובר, אמרנו בצורה מפורשת שלעולם לא נשב עם לפיד - לא כראש ממשלה ולא ברוטציה".

"עמדתי בגוש עציון ושיכנעתי אנשים במשך יום שלם שלא יצביעו לבצלאל סמוטריץ' אלא עבור רשימת ימינה", נזכר שיקלי, "אמרתי להם שבנט אמר בקולו 20 אלף פעם שיקים ממשלת ימין. בסופו של דבר, הולכנו שולל מאות אלפי מצביעים".

המפלגה שלך קיבלה החלטה מסויימת, למה אתה לא עומד מאחוריה?
"המפלגה לא קיבלה החלטה כזאת, מעולם לא. זה סותר לחלוטין את המצע, סותר לחלוטין את הווקטור האידיאולוגי של המפלגה. גם מהשישה מנדטים שלכאורה יש לבנט כרגע, אם אתה עושה סקר פנימי בקרב מצביעי ימינה, וזה נעשה ב'דיירקט פולס', רוב המצביעים נגד המהלך. זאת אומרת, זה מהלך שאין לו לגיטימציה ציבורית".

ממשלה שבה יהיו חברים גדעון סער, אביגדור ליברמן, בני גנץ - זאת ממשלת שמאל?
"מפלגת יש עתיד היא מפלגה עם אוריינטציה של מרכז-שמאל וזה בסדר גמור, מפלגת העבודה היא שמאל רבתי, אבל מרצ היא שמאל קיצוני ותהיה גם הישענות על רע"ם. ליברמן הוא אופורטוניסט ללא אידיאולוגיה, אפס אידיאולוגיה. על כן, זאת ממשלת מרכז-שמאל בראשות עלה תאנה בשם בנט. אלה ימים קשים מאוד עבור המחנה הלאומי, אבל כמאמר הכתובים, עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה".

נפתלי בנט (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש/90 )
נפתלי בנט. ביקורת קשה בימין על המהלך שלו | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש/90

האם כאיש חינוך לא מקומך להרגיע את הרוחות? זאת ממשלה שבה כולם יישבו ביחד.
"זאת ממשלה שמדירה מיליון מצביעי ליכוד, שמדירה כמעט את כל הציבור המסורתי. זה מהלך כל כך לא דמוקרטי, אחד המהלכים הכי אנטי-דמוקרטיים שמדינת ישראל ראתה. רצינו על טיקט מאוד מסויים, ועשינו פרסה של 180 מעלות. הפננו עורף למחנה שלנו. אנחנו חלק ממחנה אחר, לא זה של יש עתיד, איבתיסאם מרעאנה, תמר זנדברג ויאיר גולן".

יש שאומרים - אם הוא לא מסכים לממשלה הזו, שיתפטר. מה אתה עונה להם?
"שיקראו ספרי אזרחות וילמדו מהי דמוקרטיה פרלמנטרית".