ביום ראשון בשעה 17:00 אחר הצהריים ישראל תיכנס לסגר כללי. במסגרתו המסחר ייסגר, מערכת החינוך תפעל חלקית - גנים, כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב עד השעה 13:00 בצהריים, התנועה תוגבל עד 1,000 מטרים מהבית ותיאסר השהייה בבית מגורים של אדם אחר.

הממשלה אישרה הלילה כי הסגר יימשך שבועיים שלמים ויוארך בשבועיים נוספים אם מספר המאומתים היומי לא יירד ל-1,000 ומקדם ההדבקה לא יירד לפחות מ-1.

פרויקטור הקורונה, הפרופ' נחמן אש, קבע בשיחה עם עופר חדד ב"חדשות הבוקר" כי לא היה מנוס מלצאת לסגר שלישי: "התחלואה עולה במהירות בתקופה האחרונה, הסגר הזה מתבקש לנוכח העלייה הזאת. הדוגמאות מהעולם מראות שההתמודדות עם המגיפה הזאת מאוד מורכבת. לעיתים, כשאנחנו מרגישים שזה בורח, צריך להשתמש גם בכלי הזה".

פרופ' אש הודה כי במשרד הבריאות ניסו לקדם הגבלות וצעדים דרמטיים פחות בשבועות האחרונים, אך כשלו: "רצינו להחיל ריסון מהודק, צעדים קצת פחות חמורים מאשר סגר, הצענו את זה לממשלה בשלב מוקדם כי חשבנו שבעת ההיא זה יכול לעזור, אבל בסופו של דבר היו שיקולים שונים. תמיד צריך לקחת בחשבון לא רק את עניין התחלואה אלא גם את המשק, הכלכלה ושיקולים חברתיים. ההחלטה של הממשלה הייתה להמתין עם היציאה הזאת, ואז הגענו למצב שבו שאין ברירה ושצריך לצאת לסגר".

להערכתך, זה יהיה הסגר האחרון?
"מאוד מאמין שכן, אנחנו מגיעים לנקודת הזמן שכשנצא מהסגר נוכל להסתייע בחיסונים כך שהם יורידו את התחלואה. מקווה מאוד שכך יהיה, נמאס לנו, לכולם, מהסגרים, ואני מקווה שאנחנו רואים את האור בקצה המנהרה ויוצאים מהמגיפה הזאת".

אחת ההחלטות שהתקבלו אמש בישיבת הממשלה ועוררו ביקורת היא הסגירה החלקית של מערכת החינוך והגבלת יום הלימודים עד לשעה 13:00 בצהריים. "מערכת החינוך משקפת את התחלואה שנמצאת בסביבה", הסביר פרויקטור הקורונה, "אנחנו לא אומרים שמערכת החינוך היא המוקד, אבל כשיש איזור עם תחלואה רחבה יותר זה מתבטא גם שם. כאשר התחלואה עולה במהירות, נכון בעינינו לסגור את מערכת החינוך לתקופה קצרה ככל שניתן".

אבל למה דווקא עד השעה 13:00 בצהריים?
"המטרה בהחלטה הזאת הייתה למזער את הנזק של סגירת מערכת החינוך, בעיקר בנוגע לגיל הרך. לימודי הקריאה נפגעו מאוד ולכן הכיתות הנמוכות משתמרות וגם ההכנה לבגרות. כדי שזה יהיה מידתי, החלטנו למסגר את זה בלוחות הזמנים ובשעות שנקבעו. זה נכון שזה פחות ממה שלומדים בדרך כלל, אבל זה נותן פתרון לאוכלוסיות האלה".

פרופ' נחמן אש (צילום: דפנה גזית)
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש | צילום: דפנה גזית

נכון להבוקר מעל 140 אלף ישראלים התחסנו נגד הקורונה ובמשרד הבריאות מתכוונים להחיש את מבצע החיסונים בשבוע הבא: "המבצע ממוקד בשלב הזה באוכלוסייה המבוגרת. אנחנו משפרים את המוכנות מיום ליום, המבצע מתקדם בצורה יפה מאוד. בשבוע הבא נתחיל לחסן את מי שנמצא במגן אבות ואמהות ומקווה שמהר מאוד נגיע לכך שהאוכלוסייה המבוגרת מתחסנת וזה יתן לנו ביטחון רב מפני מספר החולים הקשה שמהם אנחנו מפחדים".

למה לא לערב את הצבא ולהגדיל את מספר המתחסנים היומי?
"אנחנו לוקחים את זה לשם ומשתמשים בכל האמצעים האפשריים - קופות החולים, בתי החולים וגם הצבא מסייע. אנחנו מגייסים חובשים ופרמדיקים מהצבא ואני מעריך שנגיע ל-100 אלף חיסונים ביום מהר מאוד. קופות החולים מגדילות את התפוקות, בתי החולים יצטרפו לחסן את האוכלוסייה הכללית ויהיה גם פתרון לניצול שאריות החיסון שיש בבקבוקונים".