הקואליציה אישרה את החוק לביטול עילת הסבירות. שר המשפטים יריב לוין נאם מעל דוכן הכנסת מיד לאחר ההצבעה, שהסתיימה בתוצאה 64-0 בעקבות מחאת האופוזיציה וטען כי מדובר ב"צעד היסטורי וראשון". בממשלה מסמנים את היעד הבא, בפתח מושב החורף הקרוב: שינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים.

חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד הדגיש הבוקר: "יש שלושה חודשים לקיים שיחות ישירות, אבל היה ועוד הפעם ידברו איתנו בשיח של פרוטקשן, בנובמבר אנחנו חייבים לחוקק את הרכב הוועדה. אחרת, אם לא נשנה את הרכב הוועדה, 80 שופטים שצריכים להיבחר, ייבחרו מצד אחד ולא מהצד הלאומי. זה לא נכון. אנחנו בעד ועדה מאוזנת, שתשקף את החברה בישראל. זה כולל ערבים, חרדים ודתיים-לאומיים".

באשר להרכב המסתמן אמר סעדה: "אנחנו מנטרלים לגמרי את לשכת עורכי הדין. אלה אנשים אינטרסנטים עם ניגוד עניינים. לא צריך להזכיר את אפי נוה ואבי חימי. אני איש מערכת ורוצה לנהוג כחוק. אנשים שבניגוד עניינים, לא ראוי שיופיעו, לא הם ולא המשרדים שלהם. בואו נזיז אותם הצידה ונשים אנשים ראויים".

איך אתה מדמיין את ההרכב?
"רצינו לקדם את הוועדה לבחירת שופטים בהרכב שהוא רוב מובהק לממשלה, כדי שאנחנו נמנה את השופטים. באו נציגי האקדמיה ונציגי המוחים ואמרו: 'לא נכון, אנחנו רוצים איזון בוועדה, כשלכל צד יש זכות וטו'. הבנו שטעינו כי ראינו את השיח. שינינו את זה. אנחנו מדברים עכשיו על ועדה שוויונית. לכל אחד זכות וטו".

איך זה יעבוד בפועל?
"היום יש זכות וטו הדדית בין הממשלה לבין האופוזיציה לבין השופטים. אף צד לא יכול למנות. יש מחלוקת, מבררים מי השופטים הטובים ביותר ומשתפים את החברה הישראלית. את אותו דבר אנחנו רוצים לאמץ לערכאות הנמוכות. כל צד יבחר אנשי אקדמיה או שופטים בדימוס, לאו דווקא פוליטיקאים. כל צד באופן שוויוני. בשיח של אחים, נמצא את השופטים הטובים ביותר. זה מה שאנחנו רוצים. בוועדת חוקה דובר על זה. הייתה הסכמה מקצה לקצה. מניח שגם בעניין הזה נגיע להסכמות ונחוקק לטובת החברה הישראלית".

מה חשבת על החגיגות ותמונות הסלפי בסיום ההצבעה?
"ליבי ליבי על המפגינים. אלה אנשים ערכיים שיוצאים ממקום הנוחות שלהם ובאים יום-יום להפגין למען ערכיה של מדינת ישראל, בהם הם מאמינים. אני מכבד אותם, הם אחים שלי, כואב את כאבם. בקריאה הראשונה פנו אליי חברי כנסת מהליכוד ואמרו: 'בוא נמחא כפיים'. אמרתי להם, למרות שזה מקובל, שזה לא ראוי במקרה הזה. מנגד, מגנה בחריפות את פורעי החוק, האנשים שחוסמים כבישים, מדליקים אבוקות ומדברים על סרבנות בצבא. אתמול כשבאתי להצביע, ניסו למנוע ממני לממש את החובה שלי כמחוקק, למנוע ממני להגיע לכנסת. לא איפשרו לי להגיע. נאלצתי להגיע כמו גנב בלילה מאיזה בית עלמין. זו לא דמוקרטיה. לאלה שמנסים לאיים עלינו פרוטקשן אני אומר - אנחנו נמשול, אנחנו נחוקק".

אתה מבין מה מרגיש כעת חצי עם?
"אלה האחים שלי. יש לי חברים טובים שצעדו שם. הם מדברים איתי. אני מבין את כאבם, ליבי ליבי עליהם, נפשי יוצאת אליהם. אלה האנשים הכי ערכיים שאני מכיר, שבאים ממקום של להגן על הדמוקרטיה, לפי הראייה שלהם. אני חלוק עליהם. אם המחלוקת היא לשם שמיים, סופה להתקיים".

אתה עצמך צייצת אחרי ההצבעה וכתבת: "V צמצום עילת הסבירות. היעד הבא - הוועדה לבחירת שופטים".
"זו דמוקרטיה. אני צריך להגיד מה עשינו. הבטחנו לבוחר. אנחנו צריכים לקיים. מצד שני, אמרתי בכל מקום שהתראיינתי שליבי ליבי על האנשים. זו הדואליות. מצד אחד אני מבין את הכאב, מצד שני תפקידי לחוקק. העמדה שלי אחרת".